HR-AUTOCESTA-ŠIBENIK-Graditeljstvo mještani šibenskih prigradskih naselja protiv južne varijante autoceste Piše Marina BujanZAGREB, 4. svibnja (Hina) - Nezadovoljni planiranom gradnjom buduće autoceste južnom varijantom na dionici od
Skradina do Slivnog stanovnici šibenskih prigradskih naselja Dubrave i dijela Bilica poručuju vlastima da im ne oduzimaju budućnost, a na pitanje gdje su bili do sada, odgovaraju da u vrijeme javne rasprave o autocesti u njihovim mjestima nije bilo mjesne samouprave putem koje su mogli i institucionalno iznijeti svoje mišljenje.
Piše Marina Bujan
ZAGREB, 4. svibnja (Hina) - Nezadovoljni planiranom gradnjom
buduće autoceste južnom varijantom na dionici od Skradina do
Slivnog stanovnici šibenskih prigradskih naselja Dubrave i dijela
Bilica poručuju vlastima da im ne oduzimaju budućnost, a na pitanje
gdje su bili do sada, odgovaraju da u vrijeme javne rasprave o
autocesti u njihovim mjestima nije bilo mjesne samouprave putem
koje su mogli i institucionalno iznijeti svoje mišljenje.#L#
Tvrde da će, bude li se cesta gradila po južnoj varijanti morati
napuštati svoja sela jer će ih autocesta presijecati na više
mjesta, odvojiti ih od polja od kojih žive, a propast će im i prilika
za razvoj ekopoljoprivrede i ekoturizma, djelatnosti koje se već
dobrano bude.
Od onih koji odlučuju traže da razmotre njihove zahtjeve, odustanu
od južne i prihvate sjevernu varijantu koja je, tvrde, kraća,
jeftinija, uglavnom prolazi državnim zemljištem i ne presijeca
naselja.
Zamolbu da ih podupru uputili su i hrvatskom predsjedniku i
premijeru.
I sokolar i pčelari protiv južne varijante
Protiv južne trase je i poznati sokolar Emilio Menđušić. On u
Dubravi ima jedinstven sokolarski centar koji ljeti posjećuju i
brojni turisti sa šibenske rivijere. Protive se i pčelarska udruga
i šibenska tvrtka "Vinoplod-vinarija" koja u razvojnim planovima
računa na to vinorodno područje.
Kako sada stvari stoje, buduća autocesta kroz Šibensko-kninsku
županiju na dionici od skradinskog mosta do čvorišta u Slivnu
gradit će se u tzv. južnoj varijanti, iako stanovnici okolnih
mjesta nisu zadovoljni i htjeli bi tzv. sjevernu varijantu.
Direktor Hrvatskih autocesta Stanko Kovač za Hinu je izjavio da je
južna varijanta konačna odluka, koju su stručnjaci odabrali kao
najpovoljniju. Na temelju Studije utjecaja na okoliš za južnu je
varijantu Ministarstvo zaštite okoliša i prostornog uređenja
izdalo lokacijsku dozvolu, a projektanti u skladu s njom građevnu
dozvolu, rekao je Kovač. Sve je legalno provedeno, javna rasprava
održana i Hrvatske autoceste postupile su zakonito.
Sada polemizirati sa Studijom utjecaja na okoliš i odabranom južnom
varijantom gradnje prekasno je, tvrdi Kovač. Smatra da je za to bilo
vremena na javnoj raspravi kad su stručnjaci razmatrali sve
varijante i odlučivali kojom će se trasom graditi autocesta. Gdje
su nezadovoljni stanovnici bili tada i zašto se javljaju sada kada
je već sve zaključeno, pita Kovač.
Kad bi se sada mijenjala trasa, trebalo bi ponoviti cijeli
postupak, poništiti lokacijsku dozvolu, a i zemljište je država već
počela otkupljivati, rekao je. Naveo je da je za dionice od Vrpolja
do Šibenika otkupljeno 95 posto zemljišta, a za one od Šibenika do
Skradina taj postupak još nije počeo.
Svaka varijanta ima prednosti i manjkavosti
Pomoćnik ministra prostornog uređenja Zlatko Uzelac kaže da svaka
varijanta autoceste, budući da zadire u prostor, ima svoje
prednosti i nedostatke, i da su toga svjesni i sada.
Kaže da je Studija utjecaja na okoliš izrađena 1999./2000. i da su
stručnjaci južnu varijantu odabrali kao najpovoljniju zbog više
razloga, a najvažnije je da ne ugrožava izvorište pitke vode
Jarugu, (Krka), a i bliža je Šibeniku.
Kad bi se sada mijenjala trasa, to bi odgodilo izgradnju te dionice
autoceste za najmanje dvije godine. Da bi se promijenila trasa,
trebalo bi promijeniti županijski prostorni plan, izraditi novi
projekt lokacijske i građevne dozvole te provesti novi otkup
zemljišta, tvrdi Uzelac.
Odabrana južna varijanta prolazi vrijednim plodnim kraškim
poljima, obradivim njivama, maslinicima, vinogradima, nasadima
maraske, oraha i smokve. U mjestu Danilu Birnju autocesta
mjestimice prolazi uz obiteljske kuće, a u ostalom dijelu naselja
na manje od sto metara, a nekoliko kuća morat će se srušiti.
Zagovornici sjeverne varijante smatraju da će južna izravno
ugrožavati i plodno Danilsko polje, arheološko nalazište Rider (iz
rimskog razdoblja), mnoge bunare te raritetno kameno selo Rupiće u
Dubravi. U Sitnom bi cesta prošla uza staru crkvu sv. Jurja.
Čelnici mjesne samouprave u Dubravi kažu, a to potvrđuju i neki
šibenski građevni stručnjaci, među njima i inž. Stipe Mrša, da je
južna varijanta duža za 1351 metar i skuplja za oko 20 milijuna
dolara, da zahtijeva gradnju čak triju vijadukata od po najmanje
250 metara, cestovnih trupova, zaštitnih zidova, premještanje
brojnih dalekovoda, a prelazi i preko magistralnog cjevovoda.
Za dobre odluke nikad nije kasno
Sjeverna trasa, koju zagovaraju, iza novoga mosta na Krki kod
Skradina išla bi ravno kroz brdski lanac Trtar i nenaseljeni krš
Kraljice. Prolazila bi područjem pretežito u državnom vlasništvu,
a južna trasa prolazi zemljištem uglavnom u privatnom vlasništvu.
Također tvrde da sjeverna varijanta ne bi ugrožavala izvor pitke
vode Jarugu te da i za nju već postoji velik dio projektne
dokumentacije.
Istaknuvši kako prihvaćaju činjenicu da je vrijeme za dogovore
poprilično odmaknulo, ipak onima koji odlučuju poručuju da za dobre
odluke nikada nije kasno.
(Hina) bma sšh