ZAGREB, 20. ožujka (Hina) - Iako je franšizing trenutno jedan od najbrže rastućih oblika poduzetništva u svijetu u Hrvatskoj je slabo razvijen i postoji svega nekoliko domaćih i stranih kompanija koje posluju kao franšize ili ga nude,
no očekuje se da će se i to promijeniti te da će hrvatski poduzetnici taj oblik sve više prepoznavati kao mogućnost za uspješno poslovanje, bez puno rizika.
ZAGREB, 20. ožujka (Hina) - Iako je franšizing trenutno jedan od
najbrže rastućih oblika poduzetništva u svijetu u Hrvatskoj je
slabo razvijen i postoji svega nekoliko domaćih i stranih kompanija
koje posluju kao franšize ili ga nude, no očekuje se da će se i to
promijeniti te da će hrvatski poduzetnici taj oblik sve više
prepoznavati kao mogućnost za uspješno poslovanje, bez puno
rizika.#L#
Istaknuto je to na današnjem 1. međunarodnom savjetovanju
"Franchising, moćno oruđe uspjeha" održanom u Hrvatskoj
gospodarskoj komori (HGK), a priređenom u sklopu Prvog
međunarodnog sajma franšiza, koji se, kao i savjetovanje održava od
20. do 22. ožujka u Zagrebu.
Organizatori su Hrvatska udruga za franšize i poslovna partnerstva
(osnovana u studenom prošle godine), Hrvatska udruga menadžera-
CROMA i zagrebačka tvrtka Promaturo, a osnovni cilj savjetovanja i
sajma je informirati i educirati hrvatske poduzetnike o
mogućnostima franšiza u hrvatskim uvjetima te kako se od hrvatskih
proizvoda i usluga može stvoriti franšiza.
Pozdravljajući nazočne na savjetovanju, koje je okupilo 50-ak
sudionika, predsjednik HGK Nadan Vidošević pohvalio je napore
organizatora te kazao kako će HGK biti koristan partner svima koji
se žele baviti time poslom.
Na savjetovanju su ugledni domaći i strani stručnjaci, većinom iz
Italije i Njemačke, prezentirali najnovije trendove i iskustva iz
područja franšiziranja. Predavanja su održali su i čelni ljudi iz
tvrtki koje posjeduju franšize u Hrvatskoj, poput onih za
talijansko pecivo Fornetti i američke sendviče Subway.
O samom poslu franšiziranja govorio je Aleksandar Erceg sa
poslijediplomskog studija poduzetništva iz Osijeka napominjući da
je to zapravo oblik trgovačkog ugovora kojim se prodaje odnosno
kupuje poslovni paket tzv. franšiza za pravo upotrebe imena
proizvoda ili usluga (trade mark) uz preuzimanje sistema nekog
posla (know-how). Pri tome, kupac (franšizer) plaća ulaznu cijenu
franšize, a svoje poslovanje može razvijati kompletno u skladu sa
poslovanjem vlasnika franšize, ili pak imati samo ugovor o
ekskluzivnoj distribuciji određenih proizvoda ili usluga. U oba
slučaja, napominje Erceg, kupac dobiva stručnu pomoć pri odabiru
mjesta i lokacije poslovanja, obuku, marketing i samu robu. Stoga
je to oblik poduzetništva u kojemu nitko nije prepušten sam sebi,
što znatno smanjuje rizik posla, pojasnio je Erceg.
Dodao je i da u svijetu postoji više od 4,5 tisuće davatelja
franšize koji posluju u više od 600 tisuća lokacija u svijetu te da
se prosječna potrebna investicija za početak poslovanja kreće oko
40 tisuća američkih dolara.
U Hrvatskoj najdulje kao franšiza (30 godina) posluje kartičarska
kuća American Express, McDonalds je kao franšiza prisutan deset
godina, a u zadnjih nekoliko godina primjetan je dolazak i drugih
(City Express, Body Creator, Benetton, Iana i drugi).
(Hina) tam ds