ZAGREB, 6. ožujka (Hina) - Potrošnja izvorske vode na hrvatskom bi tržištu u ovoj godini mogla porasti 60 posto, dok će potrošnja mineralne vode (gazirane i negazirane) porasti oko 10 posto, procjenjuju u Gospodarskom interesnom
udruženju proizvođača pića (GIUPP).
ZAGREB, 6. ožujka (Hina) - Potrošnja izvorske vode na hrvatskom bi
tržištu u ovoj godini mogla porasti 60 posto, dok će potrošnja
mineralne vode (gazirane i negazirane) porasti oko 10 posto,
procjenjuju u Gospodarskom interesnom udruženju proizvođača pića
(GIUPP).#L#
Pojašnjavaju to između ostaloga i činjenicom o sve većoj potrošnji
tih voda kao i očekivanom jačom turističkom sezonom, budući je
poznato kako stranci koji kao turisti dolaze u Hrvatsku uvelike
traže pakiranu vodu.
Prema podacima iz GIUPP-a prošle je godine ukupna potrošnja vode
(mineralne, izvorske i stolne) u Hrvatskoj iznosila 282,47
milijuna litara.
Pritom su domaći proizvođači mineralne vode (Jamnica i Studenac) na
domaćem tržištu plasirali ukupno 226,78 milijuna litara mineralne
vode, dok je istodobno uvoz iznosio 15,5 milijuna litara. Najveći
uvoz kao i prethodnih godina je iz Slovenije (12,2 milijuna litara)
i Bosne i Hercegovine (2,56 milijuna litara).
Kod izvoza situacija je obrnuta, u BiH je izvezeno 12,1 milijun
litara, a u Sloveniju tek 3,1 milijun litara. Lani je iz Hrvatske
izvezeno 15,8 milijuna litara mineralne vode.
Što se pak tiče izvorske i stolne vode nje je u prošloj godini na
domaćem tržištu prodano 29 milijuna litara. Uvezeno je pak 10,8
milijuna litara.
U GIUPP-u ističu kako su izvozne šanse Hrvatske znatno poboljšane
nakon što je Hrvatska postala članica WTO-a, nakon što joj je EU
dala povlašteni status za izvoz vlastitih roba na njeno tržište te
nakon što su nam otvorena vrata tržišta CEFTE i EFTE.
Domaća proizvodnja, kažu u GIUPP-u, organizacijski je, tehnološki
i proizvodno sposobna ponuditi potrebne količine i kvalitetu
mineralne i izvorske vode, za potrebe domaćeg tržišta uz
konkurentne cijene, no istodobno su domaći proizvođači u
mogućnosti stvoriti i tržne viškove koji bi se plasirali na
inozemna tržišta. U GIUPP-u drže kako je to je šansa koja se mora
iskoristiti.
No, ističu pritom kako je domaća mineralna i izvorska voda
nekonkurentna na domaćem i inozemnom tržištu budući je opterećena
koncesijom koju druge zemlje nemaju ili je simbolična. U Udruženju
podsjećaju kako se već šest godina "dopisuju" s hrvatskom Vladom
kako bi se spomenuta naknada ukinula. Naime, hrvatska je voda
opterećena naknadom od 2,5 posto prihoda ostvarenog prodajom vode
što nitko u bližem i širem okruženju nema. To znači da se naknada
plaća za bocu, čep, transport itd., što nema nikakve veze sa
eksploatacijom mineralnih sirovina.
U GIUPP-u su mišljenja kako se protiv konkurencije mogu boriti
visokom kvalitetom i nadati se razumijevanju države glede promjene
uredbe kako bi se omogućila veća konkurentnost hrvatskih voda i na
domaćem i na inozemnim tržištima.
A da Hrvatska ima visoku kvalitetu mineralnih voda potvrđuje i
nedavno priznanje koje je dobila Jamnica na međunarodnom sajmu voda
u Parizu, osvojivši vodeni Oskar.
(Hina) tp ds