ZAGREB, 18. veljače (Hina) - Najava o dolasku novih stranih trgovačkih lanaca, poput njemačkog Lidla i austrijskog Spara, na malo hrvatsko tržište iznova je aktualizirala pitanje kako zaštititi domaću trgovinu, a samim tim i domaću
proizvodnju.
ZAGREB, 18. veljače (Hina) - Najava o dolasku novih stranih
trgovačkih lanaca, poput njemačkog Lidla i austrijskog Spara, na
malo hrvatsko tržište iznova je aktualizirala pitanje kako
zaštititi domaću trgovinu, a samim tim i domaću proizvodnju.#L#
Dolazak inozemnih lanaca (diskonata) u čijem asortimanu
prevladavaju njihove privatne trgovačke marke (tzv. private label)
mogao bi dovesti do daljnjeg smanjenja broja zaposlenih u domaćoj
trgovini, ali i zaprijetiti domaćoj proizvodnji.
U Zagrebu je trenutno oko 1.800 malih trgovina, a postavlja se
pitanje koliko će njih opstati nakon što sve jeftinija strana
konkurencija otvori svoje trgovine.
Daljnja koncentracija trgovine u Hrvatskoj, istaknuli su nedavno
predstavnici koncerna Agrokor, u čijem je sastavu najveći
maloprodajni lanac Konzum, zahtijeva donošenje strategije koja će
stvari u hrvatskoj trgovini posložiti prema modelima kako se
trgovina razvija u svijetu, pri čemu bi domaća maloprodaja trebala
postići partnerski odnos s domaćom proizvodnjom.
Po njihovoj ocjeni, nužno je donošenje strategije razvoja
trgovine, s čime se slažu i poslodavci udruženi u Udruzi trgovine
pri Hrvatskoj udruzi poslodavaca. Oni, naime drže, kako se problem
dolaska stranih trgovačkih lanaca ne može riješiti zabranama i
restrikcijama već promišljenom državnom politikom koja će
sveobuhvatno riješiti problem tržišne politike i politike razvoja
domaće trgovine.
Poslodavci udruženi u Udruzi trgovine napominju kako već dugo
upozoravaju na ovaj problem kao i na činjenicu da Hrvatska nema
politiku tržišta, niti politiku razvoja trgovine posebice u
funkciji povećanja izvoza i distribucije domaćih roba.
Ističu također kako je upravo odsustvo nacionalne strategije
razvoja maloprodaje stvorilo uvjete i otvorilo prostor za ulazak
multinacionalnih trgovačkih lanaca.
Dolazak velikih lanaca nužno dovodi i inozemne proizvode, a jačini
takvih sustava teško se oduprijeti bez jasne vizije kako zaštititi
domaća radna mjesta i domaću proizvodnju, kažu domaći trgovci.
Procjene domaćeg tržišta maloprodaje, po podacima iz HUP-a za
2001., govore da kod nas trgovina na malo godišnje ostvari prihod od
30,8 milijardi kuna, što čini oko 27,9 posto ukupnog prihoda
trgovinskih djelatnosti ili 18,6 posto ukupnog BDP-a. Prehrambeni
pak proizvodi u prometu trgovine na malo sudjeluju s udjelom od 48,5
posto.
Svi se slažu kako je tržišna utakmica nemilosrdna i "žestoka", no
drže, kako se mora ići u smjeru postavljanja jasnih i fer pravila te
podupiranju razvoja domaće proizvodnje.
(Hina) tp ds