DE-YU-KOMENTARI-Politika nj 15.II.-faz-jugoslavija nije nacija NJEMAČKAFRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG15. II. 2003.Nacija koja to nije bila"Je li Jugoslavija bila zabluda povijesti? U usporedbi sa susjednom Mađarskom čija državnost
ulazi već u 1003. godinu, 85 je godina između proglašenja Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca ili čak 74 godine tijekom kojih je 'Jugoslavija' - s prekidima - bila međunarodnopravni subjekt, sitnica. Tako kratko, krvlju i vatrom zaključeno postojanje ipak delegitimira cijelo postojanje jedne države; ono što pred poviješću nije imalo trajnost, u pravilu zapravo unaprijed nije bilo opravdano: propast Sovjetskog Saveza i nestanak DDR-a dovoljni su dokazi. Napori za očuvanje ne samo da se nisu isplatili, bili su promašeni. Junaci epizode to uvijek vide drukčije, ali nedužni mrtvi čiji je život ugašen za privremeni projekt, svjedoče o tomu.Ograničeno trajanje obilježava države za koje zapravo nikada nije postojala potreba, koje su stvorene mimo potreba stanovništva koje je živjelo na tom području. Kraljevina Srba, Hrvata i Slovenaca bila je takva umjetna tvorevina, iako su legende zavaravale drukčije. Nisu se slučajno Srbi i Hrvati već svađali kad ih je
NJEMAČKA
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
15. II. 2003.
Nacija koja to nije bila
"Je li Jugoslavija bila zabluda povijesti? U usporedbi sa susjednom
Mađarskom čija državnost ulazi već u 1003. godinu, 85 je godina
između proglašenja Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca ili čak 74
godine tijekom kojih je 'Jugoslavija' - s prekidima - bila
međunarodnopravni subjekt, sitnica. Tako kratko, krvlju i vatrom
zaključeno postojanje ipak delegitimira cijelo postojanje jedne
države; ono što pred poviješću nije imalo trajnost, u pravilu
zapravo unaprijed nije bilo opravdano: propast Sovjetskog Saveza i
nestanak DDR-a dovoljni su dokazi. Napori za očuvanje ne samo da se
nisu isplatili, bili su promašeni. Junaci epizode to uvijek vide
drukčije, ali nedužni mrtvi čiji je život ugašen za privremeni
projekt, svjedoče o tomu.
Ograničeno trajanje obilježava države za koje zapravo nikada nije
postojala potreba, koje su stvorene mimo potreba stanovništva koje
je živjelo na tom području. Kraljevina Srba, Hrvata i Slovenaca
bila je takva umjetna tvorevina, iako su legende zavaravale
drukčije. Nisu se slučajno Srbi i Hrvati već svađali kad ih je
kraljevski namjesnik Jelačić - bilo je to doba Frankfurtskog
parlamenta - pozvao u Zagreb na njihovu tako reći prvu demokratsku
skupštinu. Još je 1848. granica naseljenih područja bila jabuka
razdora između naroda i narodnosti. Tu su se razdvajale i vjera i
kultura, a istodobno su se odlučivali većinski odnosi. Iako je
demokracija kao zamisao još bila u dječjim cipelicama, moglo se
sagledati da će etnička pripadnost biti to važnija što će na mjesto
feudalizma stupati narodno zastupstvo.
Upravo je pitanje vjerovanja je li ipak vidljivi poriv za
ujedinjenjem triju narodnosti koje su Kraljevini poslije Prvog
svjetskog rata dale ime, bio želja naroda ili tek prodorne manjine.
Pojedini aktivisti nisu bili spremni samo zgrabiti priliku nego i
takvu priliku bombama nametnuti. U svakom slučaju, pobjedničke su
sile dale svoj pristanak, ne stoga što su bile uvjerene da Slovenci,
Hrvati i Srbi pripadaju zajedno, nego zato što su svoje pobijeđene
protivnike željele dodatno zakinuti: Austrijance kojima su uzeli
Sloveniju, Mađare kojima su poslije stoljetnih veza oduzeli
Hrvatsku i Ruse, čiji su utjecaj na Srbiju kanili umanjiti. Pohod za
raspad višenarodnog habsburškog carstva tako je na Balkanu svršio
stvaranjem višenarodnog carstva u kojemu su zajedno trebali
živjeti njemački obilježeni Slovenci s mađarski obilježenim
katoličkim Hrvatima, bosanski pa i albanski muslimani kao i
rusofilni pravoslavni Srbi.
Što se ta država koja je 1929. dobila naziv Jugoslavija, 1941. nije
oduprla njemačkom napadu, ne treba joj predbacivati. No što su se
srpski četnici i hrvatski ustaše borili jedni protiv drugih,
dokazuje koliko su državni narodi Kraljevine malo osjećali
zajedničku pripadnost. Titov je komunizam tada u završnoj fazi rata
zemlju ponovno ujedinio i ideološki optočenom okrutnošću silom
spojio skupine stanovništva. Tisuće građana pobijenih pod
različitim izgovorima bile su cijena lažne slike 'jugoslavenskog
državnog naroda'. No tamo gdje se ljude grubom silom prisiljava na
njihovu navodnu sreću, prekoračena je mjera onoga što se u svako
doba može pozdraviti.
Još trideset godina kasnije, na vrhuncu međunarodnog štovanja Tita
i njegovog 'jugoslavenskog modela', diktator je u ustavu uvedenom
1974. trebao još 19 stranica osim preambule, kako bi prizvao
narodnosti državnoj filozofiji Socijalističke Federativne
Republike, prije navođenja prvoga članka. U 406 članaka na 160
stranica uređuje se država i društvo: opsjena 'samoupravljanja'
besklasnog društva trebala je pitanje narodnosti gurnuti u
pozadinu, ali ni to nije išlo bez vlastitih 'republika' za Slovence
i Hrvate, Bosance, Srbe, Makedonce i Crnogorce, kao ni bez
'autonomnih područja' za središta naseobina za Mađare i Albance.
Ispit izdržljivosti takve konstrukcije nije bila diktatura, nego
demokracija. Čim je komunistička ideologija izgubila svoju
tlačiteljsku prevlast, angažiranim državljanima, ali i onima koji
'povijest Jugoslavije' nisu učili iz školskih knjiga ili iz
beogradske središnje propagande nego su zemlju poznavali do
njezinih rubova a povijest Balkana sve do Srednjega vijeka, bilo je
jasno da će poslije prvih slobodnih izbora u 'republikama'
uslijediti raspad savezne države na njezine sastavne dijelove. I
moglo se predvidjeti da će dominantni Srbi to pokušati spriječiti,
jer kakva korist od hegemonije ako nema helota.
Od tada je stvarna zadaća inozemstva bila razmisliti kako - u pravom
smislu riječi - ublažiti 'obračune' i spriječiti 'savezne
egzekucije' po zapovijedi iz Beograda. Ubrzo su nastale dvije škole
mišljenja. Jedna je pretpostavljala da bi brzo međunarodno
priznanje nove države moglo očuvati od napada Srba i beogradske
savezne vlade, druga se bojala da će međunarodno priznata
samostalnost Hrvatske i Slovenije tek 'provocirati' Srbe - kao da
se policiji preporuči da lopovu ne oduzme ukradenu robu da ga ne
izaziva. Prva škola mišljenja potekla je iz Zagreba i Ljubljane i u
Njemačkoj je naišla na važne pristaše, druga je održavana u Londonu
i Parizu, pri čemu je ostalo nejasno je li trebala poslužiti
očuvanju mira ili očuvanju Federativne Republike Jugoslavije.
Iako su obje škole mišljenja povukle potez, razvili su se vojni,
milicijski pa i osobni pohodi takvih strahota čak i protiv žena,
djece i staraca, da nisu samo više nego potvrđeni stari prigovori
protiv državnog ujedinjavanja narodnosti, nego su dugoročno za
budućnost opovrgnute sve pomisli da postoji jugoslavenska nacija.
Jer borbe se nisu vodile za ideologijske, društveno-političke i
državno-organizacijske ciljeve, što je pravilo kod građanskih
ratova između pripadnika istog naroda, nego za područja nastavanja
etničkih većina i manjina.
Pa iako ni Federativna Republika ni Savezna Republika Jugoslavija
više ne postoje, takve bi se borbe mogle opet rasplamsati čim -
primjerice zbog konačne odluke o Kosovu - ponovno postane
prijeporno kojem narodu pripada koja zemlja. Susjedu ne htjeti
prepustiti ili čak željeti oduzeti njegovo zemljište jer je druge
narodnosti, što je često dovodilo do masovnih progona, obilježje je
sukoba narodnosti. Ali sukobi narodnosti unutar starog državnog
saveza opovrgavaju tvrdnju da u tadašnjim granicama postoji
jedinstveni južnoslavenski ili jugoslavenski narod, iako neki
naraštaji osjećaju da mu pripadaju. Stoga ne postoji nikakav
prisilan razlog zbog kojega bi Srbi i Hrvati, Slovenci i Bošnjaci,
Slavonci i Albanci morali živjeti zajedno u jednoj nacionalnoj
državi", zaključuje Georg Paul Hefty.