DE-E-IQ-EU-EURO-POLITIKA-Organizacije/savezi-Ratovi-Makrogospodarstvo-Proračun au 13. II. PR: rat protiv iraka manje ugrožava pakt za stabilnost eura od političara AUSTRIJADIE PRESSE13. II. 2003.Nesposobni za pakt"Ton i tempo
orkestracije okupljanja američkih oružanih postrojbi otklanjaju zapravo i posljednji trag sumnje u rat protiv Iraka. Upitno je još samo hoće li rat trajati dugo ili kratko. Dugi rat katastrofalno bi utjecao na iračko stranovništvo ali i na svjetsko gospodarstvo. 'Dugotrajni rat zadržao bi cijene nafte na visokoj razini, što bi moglo rezultirati globalnom recesijom. U tom bi se slučaju pogoršalo stanje u državnim proračunina mnogih nacija a trgovinski i tokovi kapitala znatno bi se smanjili', piše globalno priznata agencija za ispitivanje boniteta Standard & Poor's u vrlo aktualnoj analizi.Može se pretpostaviti da će njemački kabinet posebno intenzivno čitati tu studiju. 'Dulji rat osjetno sužava mogućnosti vlada da povećaju prihode i smanje troškove', istaknuto je u studiji Standard & Poor's-a. Ta ocjena tjera vodu na mlin Schroederovoj vladi koja se trenutno svojski trudi umekšati Pakt za stabilnost eura. Najnovija ishodišna točka: rat protiv Iraka predstavljao bi neku vrstu više sile te se otvara mogućnost iznimke od strogog
AUSTRIJA
DIE PRESSE
13. II. 2003.
Nesposobni za pakt
"Ton i tempo orkestracije okupljanja američkih oružanih postrojbi
otklanjaju zapravo i posljednji trag sumnje u rat protiv Iraka.
Upitno je još samo hoće li rat trajati dugo ili kratko. Dugi rat
katastrofalno bi utjecao na iračko stranovništvo ali i na svjetsko
gospodarstvo. 'Dugotrajni rat zadržao bi cijene nafte na visokoj
razini, što bi moglo rezultirati globalnom recesijom. U tom bi se
slučaju pogoršalo stanje u državnim proračunina mnogih nacija a
trgovinski i tokovi kapitala znatno bi se smanjili', piše globalno
priznata agencija za ispitivanje boniteta Standard & Poor's u vrlo
aktualnoj analizi.
Može se pretpostaviti da će njemački kabinet posebno intenzivno
čitati tu studiju. 'Dulji rat osjetno sužava mogućnosti vlada da
povećaju prihode i smanje troškove', istaknuto je u studiji
Standard & Poor's-a. Ta ocjena tjera vodu na mlin Schroederovoj
vladi koja se trenutno svojski trudi umekšati Pakt za stabilnost
eura. Najnovija ishodišna točka: rat protiv Iraka predstavljao bi
neku vrstu više sile te se otvara mogućnost iznimke od strogog
pravila koje zabranjuje prekoračivanje granice od tri posto
proračunskog deficita.
Doduše, bilo bi katastrofalno kada bi se Schreoder uspio
izmigoljiti iz svoje obveze o štednji samo zahvaljujući 'klauzuli o
Iraku'. To pokazuje osvrt u razdoblje prije eura: još u prvoj
polovini devedesetih godina deficiti u rasponu od šest od 10 posto
BDP-a nisu bili rijetkost a ogromna državna zaduženja rasla su
zastrašujućom brzinom. Pojedine vlade nisu bile sposobne stati na
kočnicu.
U takvoj situaciji pomoći je mogla samo kolektivna akcija - i njezin
je uspjeh bio uvjerljiv. Pakt za stabilnost urodio je osjetnim
smanjenjem tereta dugova, ograničivši istodobno državna
izdvajanja (ne uračunamo li kamate) u cijeloj euro-zoni. Ako se
državni proračuni sljedećih godina ne uruše pod teretom visoke
starosne dobi stanovništva, bit će to zasluga Maastrichta. U tom
kontekstu stabilnost eura kao dodatni razlog za očuvanje zdravih
državnih proračuna igra podređenu ulogu.
U dobrim vremenima viškovi ili nulti deficit, u lošima granica
proračunskog deficita od tri posto - tako je glasio konsenzus
pomoću kojeg se Europa izvukla iz fiskalnog gliba. No, tom
konsenzusu sada prijeti propast zato što bi istupanje Njemačke,
Italije i Francuske moglo smanjiti gospodarski prostor eurozone za
dobre dvije trećine. Takav razvoj događaja ima u stvarnosti veze s
Irakom i poplavama koliko i s nestankom hruštova.
Političari vole izdavati novac - od toga žive (...) Ako pak račun
stigne na naplatu tek nakon što sljedeći izbori budu daleko iza
njihovih leđa, još bolje. Zato političare valja podvrgnuti
liječenju baš kao i teške alkoholičare. Pakt za stabilnost dosada
je obavljao tu funkciju. Ako mu je uopće potrebna reforma, onda samo
utoliko što bi sankcije odrezane proračunskim prijestupnicima
uistinu trebale biti bolne. Dakle, ne bi trebale imati oblik
novčanih kazni, odrezanih nedužnim nacionalnim ekonomijama, već
ograničenja prava glasa odgovorne vlade.
Ili bi spomenuta kazna trebala imati oblik obveze političara da
podnese ostavku: zahvaljujući svojoj nemaštovitoj i kukavičkoj
politici, utemeljenoj na geslu 'dugovi umjesto bolnih reformi',
Schroeder i društvo predstavljaju fosile iz prošlih vremena, bez
kojih se ionako može. Pritom valja napomenuti da odlomak iz studije
o rizicima dugotrajnog rata protiv Iraka, citirane na početku ovog
teksta, koji bi im uistinu trebao utjerati strah u kosti, glasi: 'U
takvom scenariju jasnije će doći do izražaja stukturalne slabosti u
nacionalnim ekonomijama'", ističe na kraju komentara Michael
Prueller.