RIJEKA, 13. veljače (Hina) - Primorsko-goranska županijska uprava nije dovoljno upućena u projekt Družba Adria i Jugoistočni europski naftovod, pa od mjerodavnih ministarstava traži da je o tome izvijesti i uključi u raspravu o njima,
rečeno je danas na sjednici Županijskog poglavarstva.
RIJEKA, 13. veljače (Hina) - Primorsko-goranska županijska uprava
nije dovoljno upućena u projekt Družba Adria i Jugoistočni europski
naftovod, pa od mjerodavnih ministarstava traži da je o tome
izvijesti i uključi u raspravu o njima, rečeno je danas na sjednici
Županijskog poglavarstva.#L#
Članovi Poglavarstva istaknuli su da se ne protive izvedbi tih
projekata, ali da pri tomu ekološke rizike treba smanjiti na
minimun kako bi gospodarski učinci bili veći.
Od Ministarstva pomorstva, prometa i veza i Ministarstva
prostornog planiranja i zaštite okoliša zatraženo je da dostave
podatke o poduzetim mjerama u rješavanju ekoloških problema koji bi
mogli nastati u izvedbi projekta Družba Adria.
Poglavarstvo traži dostavu analize "nultog stanja" kapaciteta
Jadranskog naftovoda (JANAF), podatke o načinu nadzora plovidbe
tankera, sigurnosti pomorskog prometa, propisanoj razini kakvoće
tankera, postupku s balastnim vodama, prihvaćanju i obradi plinova
iz tankerskih spremnika.
Također želi razmotriti podatke o pripravnosti mjerodavnih služba
i izvore financiranja u slučaju ekoloških izgreda.
"Od Vlade očekujemo da ministarstva, riječku Lučku upravu i JANAF
obveže da izrade novi maritimni elaborat, novu studiju utjecaja na
okoliš (jer je JANAF-ova studija izrađena prije 29 godina), plan
intervencija u zaštiti okoliša, operativni plan za slučaj
iznenadna onečišćenja voda te opretivni plan u slučaju požara na
tankerima".
Na sjednici je zaključeno da Lučka uprava prije nego izda koncesiju
na pomorsko dobro od 32 godine, treba jasno odrediti obveze
koncesionara (JANAF-a) te o tome izvijestiti Poglavarstvo.
Ministarstvu pomorstva, prometa i veza i riječkoj Lučkoj
kapetaniji predloženo je da zajednički izrade prijedlog praćenja i
nadzora kretanja brodova na Kvarneru te da osiguraju provedbu
propisa za zaštitu mora.
U suradnji s ministarstvom i tvrtkama najvećim onečišćivačima na
Kvarneru Poglavarstvo će 2003. početi izradbu strateške procjene
utjecaja na okoliš.
U projekt Družba Adria uključene su tvrtke iz šest europskih
zemalja, među kojima i JANAF. Tim projektom nafta iz Rusije
naftovodom bi se dopremala do Omišlja i ukrcavala u tankere.
Projekt bi se počeo ostvarivati 2004. U prvoj fazi naftovodom bi se
dopremalo pet milijuna tona nafte na godinu, a poslije i do 15
milijuna.
Tankeri će u omišaljsku luku uplovljivati bez tereta. Da bi održali
ravnotežu u plovidbi s praznim spremnicima, tankeri uzimaju morsku
vodu, tzv. balastnu vodu koju ispuštaju pri ukrcaju tereta. U tim
vodama tankeri prenose oko 3000 organizama koji mogu utjecati na
promjenu podmorja, a kako je rečeno na sjednici, postupak s
balastnim vodama u Hrvatskoj nije propisan.
(Hina) hšup dd