DE-S-KOMENTARI-Politika nj 8.II.-welt-povijesne oholosti NJEMAČKADIE WELT8. II. 2003.Upozorenje na povijesnu oholost"Što se rat više bliži, to su prijatelji i kritičari osorniji prema Americi. A budući da u Njemačkoj gotovo sve ima
kobnu povijest, i 'neprijateljska slika Amerike' ponovno dolazi u središte javnoga zanimanja.'O stalnosti resentimenta' naziv je podnaslova istoimene knjige Dana Dinera u kojoj autor dokazuje tradiciju i kontinuitet antiamerikanizma u Njemačkoj. A budući da sve pogrješno i loše u njemačkoj povijesti na neki način pripada Hitleru, prema Americi kritičkim konzervativcima poput Petera Gauweilera ili Juergena Todenhoefera teško je pridobiti slušateljstvo svojim primjedbama. Jer antiamerikanizam i antisemitizam za obožavatelje Novoga svijeta prebrzo idu rukom pod ruku, čime svaka rasprava postaje suvišnom.Napokon Amerika kulturno, politički i ekonomski predstavlja modernu, budućnost, demokratsku jednakost prema europskim klasnim društvima, multikulturni lonac za taljenje prema zapadnoeuropskom neprijateljstvu prema Turcima ili - još gore - nacionalističkoj
NJEMAČKA
DIE WELT
8. II. 2003.
Upozorenje na povijesnu oholost
"Što se rat više bliži, to su prijatelji i kritičari osorniji prema
Americi. A budući da u Njemačkoj gotovo sve ima kobnu povijest, i
'neprijateljska slika Amerike' ponovno dolazi u središte javnoga
zanimanja.
'O stalnosti resentimenta' naziv je podnaslova istoimene knjige
Dana Dinera u kojoj autor dokazuje tradiciju i kontinuitet
antiamerikanizma u Njemačkoj. A budući da sve pogrješno i loše u
njemačkoj povijesti na neki način pripada Hitleru, prema Americi
kritičkim konzervativcima poput Petera Gauweilera ili Juergena
Todenhoefera teško je pridobiti slušateljstvo svojim primjedbama.
Jer antiamerikanizam i antisemitizam za obožavatelje Novoga
svijeta prebrzo idu rukom pod ruku, čime svaka rasprava postaje
suvišnom.
Napokon Amerika kulturno, politički i ekonomski predstavlja
modernu, budućnost, demokratsku jednakost prema europskim klasnim
društvima, multikulturni lonac za taljenje prema zapadnoeuropskom
neprijateljstvu prema Turcima ili - još gore - nacionalističkoj
zadrtosti na Balkanu i drugdje. Brzo se postaje nacionalno-
konzervativan i reakcionaran kad se ne sanja nepovijesni san
liberalno-demokratskog islama i ustraje na vjerskim i kulturnim
razlikama iz nekoliko tisuća godina povijesti čovječanstva.
Ono što 'stari Europljanin' može i prigovoriti prvom demokratskom
ustavu svijeta i uzornom značaju demokratskog industrijskog
društva, Kineze kao Škote, Latine kao i Nijemce čini slobodnim,
američkim državljanima. Za razliku od toga, arapska su
tradicionalna društva toliko iza svijeta koliko europski pesimizam
djeluje destruktivno.
Ono što kritičari kritičara Amerike ipak previđaju, jest
problematika jedine preostale svjetske sile, hegemonijski
unilateralizam, koji nema nikakve veze s potragom za srećom,
ljudskim pravima i tržišnim gospodarstvom a ne može se uvrstiti
niti u protuamerički resentiment. Jer ono što od Amerike držimo
problematičnim, više je strukturni problem nego naivni mentalitet
poboljšanja svijeta.
Svijet učiniti sigurnijim za demokraciju može biti geslo američke
povijesti. No i bez toga gesla svjetske su sile sklone
izjednačavanju vlastitih interesa s interesima čovječanstva, iako
taj naivni egoizam ne sluša u svakom slučaju na riječ
imperijalizam. Na posljetku su i sve europske hegemonijske sile
počele kao osloboditelji od nečega i tek su se kasnije
'deformirale' u tijeku svojega razvitka u hegemonijske sile, s
nekim lošim navikama prema susjedima i konkurentima. Čak je i
Filipova Španjolska, zemlja vjerskog potiskivanja i
nesnošljivosti koja je protiv Engleske poslala veliku armadu a u
Nizozemsku koljača Albu, počela kao utočište od kršćanske srdžbe
zbog arapsko-muslimanske opsade. A i Francuska Luja XIV. koja je
opljačkala Strasbourg, razorila Heidelberg i podjarmila Europu,
počela je pod Henryjem IV. kao snošljiva zaštitna utvrda za vjerske
izbjeglice i politički progonjene. Čak je i iz slobodarskog patosa
Francuske revolucije na kraju nastao napoleonski san o Europi, koji
nije prijao ni Španjolcima ni Rusima, ni Austrijancima ni Prusima.
Nije li suvremena Francuska, oblikovana po Code Civil bila bolja
država od Španjolske koju su tlačili Goyini Burboni i nije li ruskim
seljacima obećavala oslobođenje od carističkog jarma?
Propast francuske uljudbene zamisli najprije Luja XIV., zatim
Republike i napokon Napoleona, dobar je primjer za često teško
pojašnjivi uvid da nisu uvijek najvažniji napredak, demokracija i
ljudska prava, nego prihvaćaju li narodi te zamisli kao svoje ili ih
odbacuju kao tuđe. Ono što Napoleon nije uspio između 1809. i 1814.,
naime dovesti Španjolsku na navodnu visinu doba, suprotstavlja se i
američkom snu o demokratskom islamskom svijetu: za Arape on je
izvana oktroirana zamisao, izum svjetskih križara bez povezanosti
s tradicionalizmom arapskoga svijeta. Kad je Francuska po nalogu
Svete alijanse 1822. Španjolsku silom vratila u krug autokratskih
sila, nitko se nije digao protiv tih istih Francuza koji su s
revolucionarnim predznakom naišli na tako ogorčen otpor.
Nije antiamerikanizam i nema nikakve veze s nacionalno-
konzervativnim resentimentima vječnih jučerašnjih, ako Nijemci i
drugi Europljani upozoravaju Amerikance na strukturnu ugrozu koju
je još svaka svjetska sila pokušala - Nijemci i Rusi jače nego
Španjolci, Francuzi i Englezi. Takvo upozorenje uvrstiti u
tradicionalnu crtu nepopravljivog antiamerikanizma - da navedemo
Talleyranda - gore je od zločina. To je glupost", zaključuje
Alexander Gauland.