ZAGREB, 7. veljače (Hina) - Predsjedništvo Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti uputilo je Hrvatskom saboru pisani tekst mišljenja i prijedloga o Prijedlogu projekta hrvatskog odgojno-obrazovnog sustava za 21. stoljeće u kojem
napominje da podupire načelnu nakanu predlagača Projekta da modernizacijom obrazovnog sustava podupre ulazak Hrvatske među razvijene zemlje, međutim, izražava ozbiljnu zabrinutost da bi se prenaglim i nedovoljno priređenim zahtjevima mogla izazvati nestabilnost hrvatskog obrazovnog sustava i daljnji pad njegove kvalitete.
ZAGREB, 7. veljače (Hina) - Predsjedništvo Hrvatske akademije
znanosti i umjetnosti uputilo je Hrvatskom saboru pisani tekst
mišljenja i prijedloga o Prijedlogu projekta hrvatskog odgojno-
obrazovnog sustava za 21. stoljeće u kojem napominje da podupire
načelnu nakanu predlagača Projekta da modernizacijom obrazovnog
sustava podupre ulazak Hrvatske među razvijene zemlje, međutim,
izražava ozbiljnu zabrinutost da bi se prenaglim i nedovoljno
priređenim zahtjevima mogla izazvati nestabilnost hrvatskog
obrazovnog sustava i daljnji pad njegove kvalitete. #L#
Predsjedništvo HAZU-a na sjednici 29. siječnja sumiralo je
raspravu o Prijedlogu Projekta hrvatskog odgojno-obrazovnog
sustava za 21. stoljeće, koja se vodila u Akademijinim razredima te
na dva skupa koja je organizirala Vlada uz sudjelovanje HAZU (13. i
20. siječnja), te na sjednici Akademijina Odbora za suradnju s
hrvatskim sveučilištima i znanstvenim institutima.
Predsjedništvo upozorava kako Prijedlog pomiče sadašnje težište
djelovanja sustava s obrazovanja prema svekoliku odgoju kroz školu
te "pedocentrizmom" "ublažava" i odgađa susret učenika s
predmetima, odnosno sa stručnim znanjima. Ne ulazeći u takve
implikacije, kao što je promjena odnosa odgoja u školi i u obitelji,
Predsjedništvo ističe ključnu važnost općih stručnih znanja u
modernim inovativnim društvima i drži da svaka promjena hrvatskoga
školskog sustava treba prvenstveno težiti poboljšanju kvalitete
takvih znanja. Pretjeranom pedagogizacijom takav se cilj ne može
ostvariti. Do razjašnjenja tog pitanja Predsjedništvo ne
preporučuje (pre)naglašenu pedocentričnu orijentaciju Projekta.
Dio "ublažavanja" susreta s predmetnom nastavom, kako se ističe,
postiže se produženjem obveznog školovanja s 8 na 9 godina, te se
time uzima dodatno vrijeme za "pedocentrični" pristup. Kao izravna
posljedica takva pristupa javlja se i rano usmjeravanje, koje tada
predstavlja opasnost za jednostranost. Ne ulazeći u sociološke i
psihološke vidove ranoga usmjeravanja, koje skraćuje vrijeme dano
djeci da prevladaju svoje početne zaostatke i koje teško uvažava
spolne i individualne razlike u sazrijevanju djece, Predsjedništvo
i s tog gledišta ističe važnost općih humanističkih i
prirodnoznanstvenih znanja za dugotrajno prilagođivanje svijetu
koji se brzo mijenja.
Predocentrično produženje školovanja uz rana usmjeravanja i
specijalizacije, kako se napominje, prijete odvođenjem
talentirane djece na slijepe kolosijeke, što je bio i glavni razlog
neuspjeha prijašnjeg sustava usmjerenog obrazovanja. Problemi
ranog usmjeravanja u Prijedlogu nisu ni spomenuti, a kamoli da su im
ponuđena jasna i dobro uravnotežena rješenja. Bez toga
Predsjedništvo ne može preporučiti rano usmjeravanje kako ga nudi
Prijedlog.
U ocjeni stanja i provedbi predložene koncepcije, kako se navodi,
Prijedlog nedovoljno obrađuje financijske, materijalne i
kadrovske aspekte problema, te iznosi kvalitativne ocjene
nedovoljno poduprte kvantitativnim podatcima. Ključan element
djelovanja sustava i njegove sposobnosti za promjene nedvojbeno su
kadrovi, a njima je posvećeno samo nekoliko strana inače vrlo
opširna teksta. Bar u ocjeni stanja, dodaje se, Prijedlog
nepotrebno zaobilazi zakonsku podjelu na učitelje razredne nastave
i predmetne nastavnike, tako da ne daje ni elementarni brojčani
uvid u sposobnost sadašnjega nastavničkog tijela da opsluži
osmogodišnji sustav obveznog obrazovanja, a kamoli njegovo
predloženo produženje. Osposobljenost i motiviranost
nastavničkoga tijela za takav napor nije analizirana, smatra
Predsjedništvo i napose drži da učitelji razredne nastave koji su
završili studij s jednim pojačanim predmetom nisu dovoljno
osposobljeni ni za izvođenje sadašnje predmetne nastave, ni za
izvođenje njezinih "ublaženih" oblika koje nudi Prijedlog. Stoga
Predsjedništvo predlaže da se ne ulazi u nagle promjene hrvatskog
školskog sustava prije nego se utvrdi kadrovska struktura koja je
osposobljena da ih iznese bez pada kvalitete naobrazbe.
Zaključno, s obzirom na ozbiljne prigovore koncepciji i provedbi te
koncepcije Predsjedništvo predlaže da se odmah nastavi dostupnim
poboljšanjima školskog sustava prema poboljšanju njihove
kvalitete uvažavajući različitosti školskih sustava i usmjerenje
razvijenih zemalja.
Predsjedništvo je istodobno utvrdilo i prijedlog mjera za
poboljšavanje sustava.
Uvažavajući različitosti školskih sustava i usmjerenje razvijenih
zemalja prema poboljšanju njihove kvalitete, predlaže jačati
tradicije preostale iz vremena kad je Hrvatska pripadala
srednjoeuropskom civilizacijskom krugu te uklanjati posljedice
prijašnje neuspjele reforme usmjerenog obrazovanja.
Smatra da nastavne programe treba odteretiti od nabrajanja
suvišnih činjenica, a odabrane, važne činjenice koristiti za
postupno uvođenje pojmova i njihovih odnosa te tim i sličnim
mjerama stimulirati kreativnost, kritičnost i intelektualnu
disciplinu učenika.
Predlaže vratiti vjerodostojnost i dignitet ocjeni kao izrazu
objektivne vrijednosti učenikova znanja i naglasiti da se
ocjenjuje samo trenutačna, po potrebi, ispravljiva sposobnost
učenika u uspješnu suočavanju s realnim zahtjevima inovativnog
društva te objektivnost ocjenjivanja pratiti i izvanjskom
kontrolom.
Ističe kako treba odgađati jednostranu usmjerenost koliko god je to
moguće, kako bi se ono što više provodilo na temelju sposobnosti, a
što manje na temelju zrelosti ili početnih uvjeta učenika.
Smatra kako treba uvesti državnu maturu kako bi se ujednačila
kvaliteta, ali ne i prenaglasilo uniformiranje srednjeg školstva.
Gimnazijskom državnom maturom prvenstveno treba ispitivati opća
znanja, a testiranje specijaliziranih znanja potrebnih za
visokoškolska obrazovanja i nadalje ostaviti odluci visokih
učilišta.
Drži potrebnim poboljšati stručne, materijalne i statusne uvjete
rada i studiranja nastavnika, te tako unaprijediti motiviranost i
sastav nastavničkoga tijela.
Predlaže razmotriti odluku koja učiteljima razredne nastave
omogućuje izvođenje predmetne nastave te prići boljem pedagoškom i
metodičkom osposobljavanju predmetnih nastavnika.
Predsjedništvo predlaže da treba sve visoke učiteljske škole
uključiti u javna sveučilišta, koristeći njihove pedagoške i
metodičke kapacitete, kako bi zajedno s nastavničkim fakultetima i
njihovim stručnim kapacitetima bilo poboljšano obrazovanje i
učitelja razredne nastave i predmetnih nastavnika. Također
predlaže ujednačivanje odgovarajućih visokoškolskih programa
provoditi putem Nacionalnog vijeća za visoku naobrazbu.
Zaključno predlaže opremiti škole suvremenim didaktičkim
pomagalima, kabinetima, radionicama, laboratorijima i računalnom
opremom.
(Hina) pp mc