VA-BA-globalizacija-Glasila/mediji-Politika bih-kta-4.II. new age - novi gnosticizam BiHKATOLIČKA TISKOVNA AGENCIJA - KTA4. II. 2003.New Age ? novi "gnosticizam" i pogrešan odgovor na krizu suvremene kulture "Fenomen New Agea, zajedno
s tolikim drugim vjerskim pokretima, jedan je od najžurnijih izazova kršćanske vjere. Riječ je o vjerskom i istodobno kulturalnom izazovu: New Age predlaže teorije i učenja o Bogu, čovjeku i svijetu, koji su nespojivi s kršćanskom vjerom. Osim toga, New Age je ujedno simptom kulture koja je u dubokoj krizi i pogrešan odgovor na tu kriznu situaciju u kulturi: na njezine nemire i pitanja, na njezine čežnje i nade", rekao je to predsjednik Papinskog vijeća za kulturu kardinal Poul Poupard predstavljajući 3. veljače u Vatikanu novi dokument "Isus Krist donositelj vode žive. Kršćansko promišljanje o New Ageu". Riječ je o interdikasterijalnom dokumentu Papinskog vijeća za kulturu i Papinskog vijeća za međuvjerski dijalog. U njemu je sadržano pastoralno razmišljanje koje želi pomoći biskupima, vjeroučiteljima i svima onima koji su uključeni u različite crkvene programe odgoja da bi se utvrdilo porijeklo New Agea i vidjelo na
BiH
KATOLIČKA TISKOVNA AGENCIJA - KTA
4. II. 2003.
New Age ? novi "gnosticizam" i pogrešan odgovor na krizu suvremene
kulture
"Fenomen New Agea, zajedno s tolikim drugim vjerskim pokretima,
jedan je od najžurnijih izazova kršćanske vjere. Riječ je o
vjerskom i istodobno kulturalnom izazovu: New Age predlaže teorije
i učenja o Bogu, čovjeku i svijetu, koji su nespojivi s kršćanskom
vjerom. Osim toga, New Age je ujedno simptom kulture koja je u
dubokoj krizi i pogrešan odgovor na tu kriznu situaciju u kulturi:
na njezine nemire i pitanja, na njezine čežnje i nade", rekao je to
predsjednik Papinskog vijeća za kulturu kardinal Poul Poupard
predstavljajući 3. veljače u Vatikanu novi dokument "Isus Krist
donositelj vode žive. Kršćansko promišljanje o New Ageu". Riječ je
o interdikasterijalnom dokumentu Papinskog vijeća za kulturu i
Papinskog vijeća za međuvjerski dijalog. U njemu je sadržano
pastoralno razmišljanje koje želi pomoći biskupima,
vjeroučiteljima i svima onima koji su uključeni u različite crkvene
programe odgoja da bi se utvrdilo porijeklo New Agea i vidjelo na
koji način uspijeva utjecati na život kršćana te kako bi se izradila
sredstva kojima će se odgovoriti na brojne i raznolike izazove koje
New Age predstavlja za kršćansku zajednicu u onim dijelovima
svijeta u kojima je prisutna. Dokument može također pomoći onim
kršćanima koji su u napasti da povjeruju u ono što New Age kaže o
Kristu, kako bi uvidjeli brojne razlike između kozmičkog i
povijesnog Krista.
Uz kardinala Pouparda na predstavljanju su sudjelovali predsjednik
Papinskog vijeća za međuvjerski dijalog nadbiskup Michael Luis
Fitzgerald te autori teksta tajnik Vijeća europskih biskupskih
konferencija (CCEE) Don Peter Fleetwood i dr. Teresa Os?rio
Gon?alves iz Papinskog vijeća za međuvjerskih dijalog, inače
koordinatorica radne skupine za sljedbe i nove pokrete.
Na početku svog predstavljanja kardinal Poupard je iznio
svojevrsnu panoramu suvremene kulture. Rekao je kako je ona, a po
uzoru na nju i mnoge druge kulture, prešla "s gotovo instinktivnog
osjećaja za Boga na ono što se često naziva 'znanstvenijim'
pogledom na stvarnost". Prema toj viziji sve se mora objasniti
izrazima iz našeg svakodnevnog iskustva. Sve što bi moglo iole
upućivati na čudo smjesta se dovodi u sumnju. Tako su sve simbolične
geste i predmeti, poznati kao sakramentalni, koji su nekoć bili
svakodnevna praksa svakog katolika, danas, u religijskoj panorami,
mnogo manje uočljivi no nekada. Razlozi te promjene su brojni i
različiti, ali svi spadaju u područje onoga općeg prelaska s
tradicionalnih vjerskih oblika na osobnije i individualnije izraze
onoga što se danas naziva "duhovnost".
Tri su različita razloga te promjene. Prvi se sastoji u osjećaju da
tradicionalne ili institucionalne religije ne mogu više pružiti
ono što se nekoć tvrdilo da mogu dati. Neke osobe ne uspijevaju više
naći mjesta za vjeru u osobnog transcendentnog Boga i iskustvo
mnogih ih je navelo da se pitaju ima li taj Bog moć izvesti promjene
na ovom svijetu ili čak da li uopće postoji. Zastrašujuća iskustva
koja su pogodila čitav svijet navele su mnoge da budu cinični prema
religiji. Pomislimo samo na Holokaust i posljedice atomskih bombi
bačenih na Hirošimu i Nagasaki.
Drugi razlog nemira i odbacivanja tradicionalne Crkve jest
povratak, započet u proteklom stoljeću, predkršćanskim oblicima
religije, koji su bili vrlo snažni u drevnoj Europi. Poganske su
religije imale znatnog udjela u podupiranju nekih od najnasilnijih
rasističkih ideologija u Europi, potkrepljujući uvjerenje prema
kojem neki narodi imaju povijesnu ulogu od svjetske važnosti što im
čak daje za pravo da pokore druge narode. To je gotovo neizbježno
dovelo do mržnje prema kršćanskoj vjeri, koju se promatralo kao
pridošlicu na religijskoj sceni. Složeni niz pojava, poznatih pod
zajedničkim nazivnikom "neopoganske" otkrivaju potrebu
pojedinaca ili skupina da se izmisle novi načini za "protunapad" na
kršćanstvo te da se vrati autentičnijem obliku religije, koji je
tješnje vezan uz prirodu i zemlju. U neopoganskoj religiji nema
mjesta kršćanstvu. Svidjelo se to nekome ili ne upravo se vodi borba
za osvajanje duhova i srca ljudi na relaciji kršćanstvo,
predkršćanske drevne religije i njihovi "srodnici" iz novijeg
doba.
Treći razlog proizlazi iz sve veće opsjednutosti zapadne kulture
istočnim religijama i putovima mudrosti. Sve veća svijest da
postoji neka temeljna istina, neka jezgra istine u srcu svakog
religijskog iskustva dovelo je do ideje da se mogu i moraju
prikupiti karakteristične sastojnice svake religije kako bi se
prispjelo sveopćem obliku religije. Zbog toga se New Age u
dokumentu naziva novim "gnosticizmom". I tu se malo prostora
ostavlja za institucionalizirane religije, osobito židovstvo i
kršćanstvo. Posebno zabrinjava što mnogi pojedinci, uključeni u te
oblike istočnjačke duhovnosti, nisu potpuno svjesni što se sve
krije iza početnog poziva na sudjelovanje na tim susretima. Vrijedi
spomenuti i živo zanimanje koje se pokazuje za ezoterične religije
pri nekim masonskim krugovima koji teže nekoj sveopćoj religiji.
Bilo bi također nepošteno ne prepoznati rašireni protuvjerski stav
koji se razvio iz izvorne brige prosvjetiteljstva da zajamči
blagostanje čovječanstva. I u tom slučaju, nerijetko se naziva
vjerskim sukobom ono što zapravo nije ništa drugo do sukob
političke, ekonomske ili društvene naravi.
New Age je u prvom redu izazov Crkvi jer njegovi sljedbenici
"osjećaju da kršćanska vjera ne pruža ono što stvarno trebaju". Ako
Crkva ne želi da je se osudi da je neosjetljiva za želje osoba
njezini članovi moraju učiniti dvije stvari: još se čvršće
ukorijeniti u temelje svoje vjere i poslušati krik, često
pritajeni, koji se izdiže iz srca osoba i koji će ih, ako ne naiđe na
odaziv kod kršćana, odvesti drugdje.
New Age je "duhovni narcizam", jedna je od definicija kojom taj
pokret opisuje dokument, koji primjećuje kako se sastavnice tog
pokreta savršeno podudaraju s konzumističkim modelima suvremenog
društva u kojem zabava i razonoda imaju veliku važnost. Prema
vatikanskom dokumentu New Age se dobro prilagodio tržišnim
zakonima i svoje širenje može dijelom zahvaliti svojoj privlačnoj
ekonomskoj ponudi. U nekim se kulturama i sama etiketa za neki
proizvod izrađuje tako da se na određeni religiozni fenomen
primjenjuju marketinška pravila, te se tako New Age predstavlja kao
način da se iz duhovnih potreba osobe izvuče ekonomska dobit. Kao i
mnoge druge stvari u suvremenoj ekonomiji i New Age je globalna
pojava podržavana i hranjena informacijama sredstava društvenog
priopćivanja. New Age ne zahtijeva neki posebni oblik
"pripadnosti", jer poput cyber zajednica na Internetu predstavlja
područje u kojem ljudski odnosi mogu biti ili vrlo neosobni ili
interpersonalni u vrlo ograničenom smislu. New Age širi se osobito
zahvaljujući Internetu, vršeći golemi utjecaj osobito na mladež i
unoseći zabunu također među mnogim Kristovim sljedbenicima koji
nisu sigurni o čemu je riječ.
Duh te nove religije objašnjava se astrološkim znacima prema kojima
je ovo doba Vodenjaka, doba utemeljeno na skladu, razumijevanju i
ljubavi. Doba Ribe, koje se poistovjećivalo s razdobljem u kojem je
dominiralo kršćanstvo, trebalo bi ubrzo završiti da ustupi mjesto
dobu Vodenjaka, kada će kršćanstvo izgubiti svoj utjecaj kako bi se
otvorio put čovječnijoj sveopćoj religiji. Veliki dio
tradicionalnog morala ne bi imao više mjesta u novom dobu
Vodenjaka. Način razmišljanja ljudi potpuno bi se promijenio i ne
bi bilo više podjela između muškaraca i žena. Ljudi moraju biti
sustavno pozivani da preuzmu novi oblik dvospolnog života, u kojem
će obje polutke mozga biti korištene u skladu, a ne nepovezano kao
do sada.
Sam naziv dokumenta, koji predstavlja odgovor na brojna traženja
biskup? i vjernik? iz cijeloga svijeta koji su tražili pomoć u
razumijevanju New Agea, ističe da Vodenjak nikada neće moći dati
ono što Krist daje. Isusov susret sa Samarijankom na zdencu u Siharu
ključni je tekst koji vodi razmišljanja u tom dokumentu. Pristup
koji se predlaže u tome dokumentu jest put dijaloga. Jedan oblik
dijalog predstavlja onaj sa sljedbenicima ostalih religija. Taj
dijalog obuhvaća uzajamni susret i razumijevanje, suradnju u
pravcu mira i razvoja, razmjenu zajedničkih duhovnih vrijednosti.
Drugi oblik dijaloga sastoji se u praćenju pojedinca u njegovu
traženju. To je dijalog između evanđelja i kulture, koji uključuje
poziv na razlučivanje. Kršćanin prepoznaje valjane točke tog
traženja ali istodobno otkriva, u svjetlu Kristova otajstva,
njegove slabe točke.
Što se tiče uspoređivanja temeljnih ideja New Agea i kršćanske
vjere predlažu se dva pravca. Prvi je pravac duhovnost. Premda
prepoznaje vidike istinske žeđi za duhovnošću koje se nalaze u
najboljim izrazima New Agea ? poput traženja sklada, jedinstva,
iskustva božanskog ? ističe se dijaloški karakter kršćanskog
života, koji ima svoj temelj u vječnom dijalogu u krilu Presvetog
Trojstva i oblikuje razgovor između Boga i ljudskog stvorenja,
dajući novi pečat svim međuljudskim odnosima. Drugi je pravac
doktrinalnog tipa. Nije izražen u obliku sustavnog doktrinalnog
izlaganja već kao izlaganje temeljnih pitanja, na koja sljedbenici
New Agea i kršćani daju drukčije odgovore. Pred mnogim praksama
vezanim uz teoriju New Agea kršćani su pozvani koristiti svjetiljku
vjere da bi otkrili, u sučeljavanju sa ostalim ponudama, koja je
prava alternativa koju je Krist donio čovječanstvu.
Dokument daje i dragocjene smjernice glede stava kojeg kršćanin
mora zauzeti prema onima koji slijede druge putove ili nisu
dosljedni svojim opredjeljenjima. U Crkvi postoji duboka vjera u
dijalog koji Bog vodi sa svakim čovjekom kao i u konačni naum
spasenja. To uvjerenje mora voditi svaki naš susret. No, dijalog se
može voditi plodno tek kada je naš identitet jasan. Ne možemo
istodobno vjerovati i ne vjerovati u Boga koji beskrajno nadilazi
povijest, vjerovati i ne vjerovati u Krista, Spasitelja ljudskog
roda, vjerovati i ne vjerovati u njegovo jedincato posredovanje,
itd. Iz svog jasnog katoličkog identiteta i življene duhovnosti
možemo krenuti k pravom susretu. I sljedbenici toliko različitih
religija kao što su hinduizam ili budizam pitaju koja je naša vjera
i naše duhovno iskustvo. Ne smijemo pred njima zanijekati svjetlo
koje nam je Bog zapalio u srcu. U odnosu s ostalim religijama Crkva
izbjegava sve ono što može dati za pravo nekim shvaćanjima koji su
prisutni i u kontekstu New Agea: tezu o jedinstvu religija,
uvjerenje da su svi putovi ispravni, smatranje predkršćanskih
religija najizvornijim kao i ideju da čovjek može stvoriti svaku
religiju, poput nekog zanatlije ili kemičara. Dijalog nije
nebuloza, ne znači brisati razlike. Dijalog se čini u dosljednosti
kršćanskoj vjeri i naši sugovornici moraju znati što vjerujemo.
Dokument se zaključuje pastoralnim smjernicama, dok se u dodatku
nalaze korisni elementi za one koji žele proučavati New Age, popis
pastoralnih dokumenata o tom pitanju kao i ostalih studij? i djel?.
Treba spomenuti i rječnik na kraju dokumenta u kojem su precizno
objašnjeni pojmovi ne samo vezani uz New Age, nego također iz
najdrevnije misli koje su u korijenu temeljnih ideja te struje.