SI-HR-KOMENTARI-Gospodarstvo/poslovanje/financije-Turizam/ugostiteljstvo slo 4.II.-delo-sunčani havr SLOVENIJADELO4. II. 2003.Nacionalizam radi arogancije?"Turizam na Jadranu svakako doživljava drugo proljeće. Strma, kamenita
sredozemna obala sve više privlači sve više stranaca a s njima i potencijalne ulagače koji znaju ili barem misle da znaju čime bi mogli dovesti još više gostiju i njihov novac. Za splitsku 'rivu' zanima se američko poduzeće koje bi preselilo pristanište iz zaljeva i glavni grad Dalmacije s novim hotelima iznova postavilo na turistički zemljovid. Amerikanci bi osim hotela izgradili bolnicu i svu ostalu infrastrukturu koje nema ili u nju nemaju povjerenja. Recimo i pogrebni zavod da se kako treba pobrine za umrlog američkog turista i da ga bez problema preveze natrag u domovinu.Dalmatinci se boje takvih 'zaokruženih' ulaganja u turizam, čak ih je sram, pa stoga pripremom projekata i javnim raspisima pokušavaju ograničiti mogućnosti stranog kapitala da na tom ili nekom drugom dijelu jadranske obale dobije 'ekskluzivni monopol'. Strana ulaganja u tu djelatnost ponajprije želi osiromašena država koja treba cestarine, turističke takse - približno četiri milijarde
SLOVENIJA
DELO
4. II. 2003.
Nacionalizam radi arogancije?
"Turizam na Jadranu svakako doživljava drugo proljeće. Strma,
kamenita sredozemna obala sve više privlači sve više stranaca a s
njima i potencijalne ulagače koji znaju ili barem misle da znaju
čime bi mogli dovesti još više gostiju i njihov novac. Za splitsku
'rivu' zanima se američko poduzeće koje bi preselilo pristanište iz
zaljeva i glavni grad Dalmacije s novim hotelima iznova postavilo
na turistički zemljovid. Amerikanci bi osim hotela izgradili
bolnicu i svu ostalu infrastrukturu koje nema ili u nju nemaju
povjerenja. Recimo i pogrebni zavod da se kako treba pobrine za
umrlog američkog turista i da ga bez problema preveze natrag u
domovinu.
Dalmatinci se boje takvih 'zaokruženih' ulaganja u turizam, čak ih
je sram, pa stoga pripremom projekata i javnim raspisima pokušavaju
ograničiti mogućnosti stranog kapitala da na tom ili nekom drugom
dijelu jadranske obale dobije 'ekskluzivni monopol'. Strana
ulaganja u tu djelatnost ponajprije želi osiromašena država koja
treba cestarine, turističke takse - približno četiri milijarde
dolara prihoda od svake turističke sezone. Dalmatinci koji već
desetljećima žive od turizma, žele se razvijati sami i u skladu s
vlastitim mentalitetom polako graditi kat za katom. Smeta ima dakle
centralizacija države koja Zagrebu daje pravo da odlučuje što je za
njih dobro.
S takvim raskorakom interesa počela je, a kako izgleda i svršit će,
prodaja Sunčanoga Hvara. Prije godinu dana je s predstavnicima
Hrvatskog privatizacijskog fonda (HFP) kontaktiralo poduzeće Six
Continents koje bi na Hvar odmah dovelo Hilton i druge zvučne
hotelske marke. HFP se u skladu sa zakonom odlučio za javni raspis,
iako se to društvo na njega nije javilo. Kasnije se ustanovilo da su
pregovarali s belgijskim poduzećem koje je - zakonito ili ne - samo
posudilo naziv Six Continets.
HFP nije uspio razjasniti sve pojedinosti o tom društvu koje je za
Hvar ponudilo 50 milijuna dolara ulaganja, a njegovo se ime još
danas koristi kao alternativa ili prijetnja slovenskim ponuđačima
koji su se prijavili na natječaj. Fond za privatizaciju je stoga
započeti posao morao dovršiti i među 'ostalima' u roku od nekoliko
dana izabrao najpovoljnijeg ponuđača za Sunčani Hvar. Njihova je
odluka, barem za hrvatske okolnosti, brzinom svjetlosti dospjela u
ruke vladi a nakon toga bi HFP i Terme Čatež do kraja tjedna trebali
uskladiti pogodbu o prodaji hvarskog poduzeća. Ta nelogična žurba
vremenski se poklopila sa zahtjevom Hrvatske seljačke stranke
(HSS) da fond treba izraditi drukčiju strategiju privatizacije
državne imovine - ukratko, da njome upravlja a ne da ju prodaje.
Sve to i poziv nekih medija da se turistički biser ne proda,
izazvalo je zbrku u hrvatskoj javnosti. Najprije je izbila pobuna
lokalne zajednice na Hvaru, svakako više čuvstvena nego sadržajna.
Na svjetlo dana izišle su sve osobne i političke zamjerke a
eksplozija unutarnjih problema pretvorila se u otvoreni
nacionalizam i to se moglo osjetiti i prema van. Od osnovnoškolaca
sam na Hvaru primjerice čuo da je njihova učiteljica uzela čak
cijeli školski sat za poučno predstavljanje slovensko-hrvatskih
odnosa. Naglasila je da su Terme Čatež poduzeće u državnom
vlasništvu i da će se Slovencima, doduše posredno, zbog kupovine
Sunčanoga Hvara, povećati mirovine.
Takvih primjera ima još. Stanovnike Hvara koji nemaju dohodaka od
apartmana ili nečeg sličnog, pa dakle isključivo ovise o hotelskom
poduzeću, sindikat je prestrašio da će sutra, kad dođu Slovenci,
ostati bez zaposlenja. Za svoje uvjerenje danas su na zapovijed
spremni i skočiti u more. Tako su se svi koji su se ikada
opredijelili za prodaju poduzeća, našli na stupu sramote. Započelo
je dakle razdoblje javnoga linča. Gdje i kako će sve kupa svršiti
ako Terme Čatež dođu na Hvar, nitko se ne usudi ni zamisliti.
Svakako su veliku pogrješku napravila i oba slovenska ponuđača, ne
samo Terme Čatež. Prodaja Sunčanoga Hvara vjerojatno se ne bi
toliko zamrsila da su predstavnici ponuđača posjetili Hvar i
ljudima osobno pojasnili kakve nakane imaju s hotelskim poduzećem.
Povećanje kapitala nipošto ne će koristiti slovenskom gospodarstvu
koje ima velike planove na jugu. Zašto se, kažu, Terme Čatež već u
samim Brežicama a i u Kopru, gdje ljudi industrijski turizam koji
ostvaruje velike dobitke, s malo sluha za lokalnu zajednicu
prihvaćaju kao tuđin u sredini. U Hrvatskoj, gdje krizu vlade
presudom o ustavnosti sporazuma o NEK može izazvati već
gradonačelnik općine Krško, izgleda da lokalnu zajednicu treba
pozornije poslušati i najprije u njoj potražiti partnera i u tako
'samorazumljivo pozitivnim' stvarima kakve su ulaganja kapitala u
njezinu sredinu", zaključuje Matej Košir.