SI-HR-KOMENTARI-Politika slo 1.II.-delo-hrvatska SLOVENIJADELO1. II. 2003.Kao SAD bez Kalifornije"Joško Joras i njegovo zalaganje za granicu južno od Dragonje; neobična bitka Božidara Vukasovića za hrvatske štediše Ljubljanske banke;
izjave šefa slovenske diplomacije Dimitrija Rupela bijesnim hrvatskim zastupnicima da je hrvatsko more u biti još uvijek jugoslavensko; uhvaćeni slovenski špijunski kombi s kojim se Ivica Račan htio dovesti na sastanak s Janezom Drnovšekom u Otočcu; vruće želje Franje Tuđmana da vojskom otjera slovenske jedinice sa Svete Gere; incidenti u Piranskom zaljevu s glasovitim izjavama kolovođe hrvatskih ribara poslije sastanka s hrvatskim predsjednikom vlade - arbitraža ili rat. To je tek pet neuobičajenih elemenata koji simboliziraju slovensko-hrvatske odnose posljednjih godina. Oni su poslije nove godine nadograđeni bizarnostima iz hrvatske unutarnjopolitičke bitke zbog prodaje hotelskog lanca Sunčani Hvar u kojoj su Terme Čatež postale žrtveno janje koalicijskog sukoba Ivice Račana i Zlatka Tomčića. Argument da propali dalmatinski turistički 'biser' kupuje poduzeće iz Slovenije, države koju u medijima južnih susjeda tretiraju gotovo kao neprijateljsku, bila
SLOVENIJA
DELO
1. II. 2003.
Kao SAD bez Kalifornije
"Joško Joras i njegovo zalaganje za granicu južno od Dragonje;
neobična bitka Božidara Vukasovića za hrvatske štediše Ljubljanske
banke; izjave šefa slovenske diplomacije Dimitrija Rupela bijesnim
hrvatskim zastupnicima da je hrvatsko more u biti još uvijek
jugoslavensko; uhvaćeni slovenski špijunski kombi s kojim se Ivica
Račan htio dovesti na sastanak s Janezom Drnovšekom u Otočcu; vruće
želje Franje Tuđmana da vojskom otjera slovenske jedinice sa Svete
Gere; incidenti u Piranskom zaljevu s glasovitim izjavama kolovođe
hrvatskih ribara poslije sastanka s hrvatskim predsjednikom vlade
- arbitraža ili rat. To je tek pet neuobičajenih elemenata koji
simboliziraju slovensko-hrvatske odnose posljednjih godina. Oni
su poslije nove godine nadograđeni bizarnostima iz hrvatske
unutarnjopolitičke bitke zbog prodaje hotelskog lanca Sunčani Hvar
u kojoj su Terme Čatež postale žrtveno janje koalicijskog sukoba
Ivice Račana i Zlatka Tomčića. Argument da propali dalmatinski
turistički 'biser' kupuje poduzeće iz Slovenije, države koju u
medijima južnih susjeda tretiraju gotovo kao neprijateljsku, bila
je točka na i. Račanu je za koalicijski mir lakše žrtvovati
slovensko poduzeće kao ulagača iz države koja bi na Hrvatsku mogla
obaviti diplomatski pritisak.
U hrvatskoj predizbornoj godini Slovenija će se morati pomiriti da
je očekivanje da će se poslije smrti Franje Tuđmana i pada
nacionalističkog hadezeovskog režima lakše riješiti sporovi,
velika iluzija. Napetosti na Kupi postale su promjenjivost
neovisna o nomenklaturi koja je vlast u Ljubljani i Zagrebu.
Drnovšek i Račan su u Rijeci lipnja 2001. bili pred povijesnim
sporazumom kojim bi jednim korakom uklonili ključna neriješena
pitanja. Bilo je to jedino doba kad su u Zagrebu u skladu s najavama
poslije izborne pobjede bili spremni prihvatiti kompromise. Kad je
postao cilj kritike zbog sporazuma o razgraničenju, Račan je počeo
uzmicati, čime je nanio veliku štetu povjerenju među državama i
svojoj vjerodostojnosti u očima slovenskih partnera. Zadaće
državnika i vođe koji pred javnošću zagovara rješenja s kojima se
dio birača ne slaže, nije želio preuzeti. Iako je zadnja četvrtina
njegova mandata tek počela, može se najaviti da će u odnosima sa
Slovenijom Račanov rezultat biti negativan. Glavni razlog za
negativnu ocjenu nije samo zamrzavanje rješavanja glasovitih
sporova, nego nepovjerenje među državama i negativno raspoloženje
hrvatske javnosti prema Sloveniji. Ako je u Tuđmanovo doba
vrijedilo da se Zagreb neće posebno baviti bilateralnim odnosima sa
Slovenijom jer ima većih poteškoća na jugoistoku, poslije 2000.
godine dogodio se obrat. Dok se Slovenija u vanjskoj politici bavi
dvojbama kakve su EU i ulazak u NATO, kod južnih susjeda Slovenija
je tema koja nikada ne nestaje s novinskih stranica. Osim toga je
hrvatski interes za uređenje odnosa sa Slovenijom postao većim, jer
je suradnja sa susjedima među glavnim uvjetima za njihov put s
političkog Balkana na Zapad. Ulaskom u EU i možda u NATO, slovenski
će položaj u odnosima s Hrvatskom doduše ojačati, ali poželjno
partnerstvo neće zaživjeti ako će se neriješena pitanja
instrumentalizirati za poticanje nepovjerenja.
U slučaju Sunčanoga Hvara ponovno su se pokazale sve slabosti
Račanove vlade zbog kojih je postala najslabija poslije dolaska na
vlast 3. siječnja 2000. Sudbina vlade nesigurna je zbog prodaje
deset hotela s najviše tri zvjezdice za 10 milijuna eura!?
Proračunati i politički strašljivi Račan našao se u pat položaju,
morao je pristati na ultimatume Zlatka Tomčića koji je zaprijetio
raspadom koalicije. Budući da je Račan poslije dolaska Dražena
Budiše i njegova HSLS-a na vlasti slabiji, bez Tomčićevih glasova
ne može si osigurati ostanak u Banskim dvorima. Prvaci nipošto ne
žele izvanredne izbore, jer bi na gubitku bili i Račan i Tomčić koji
ne želi da u javnosti dobije lik razvrgavatelja koalicijskih
zaruka. Osim toga je predsjednik vlade na vrhu diplomatske turneje
kojom pokušava uvjeriti europske države i Bruxelles da je Hrvatska
daleko bolja od svojih balkanskih susjeda i da je zrela za status
kandidata za EU. Vanjskopolitički bi uspjesi Račana ojačali.
Budući da crkva ima velik utjecaj na politička događanja u
Hrvatskoj, među čimbenicima je i treći Papin posjet koji će se
dogoditi u lipnju i od kojega premijer očekuje pozitivne točke.
Zato bi za Račanov SDP najpovoljnije vrijeme za izbore bila jesen,
poslije uspješne turističke sezone i izgradnje odsječaka autoceste
do Splita, iako će se njegov plan za novu izbornu pobjedu teško
ostvariti. Kad su prije tri godine potkopali HDZ, okolnosti poslije
Tuđmanove smrti bile su specifične, jer je koaliciju šestorice u
Banske dvore doveo val očekivanja obračuna s negativnim nasljeđem.
Nova je vlast birače razočarala i omogućila da se HDZ opet uspne na
prvo mjesto. Zbog apatije i nezadovoljstva najviše će koristi imati
HDZ koji ima disciplinirano biračko tijelo i najbolju mrežu na
terenu. Za sve računice o novom sastavu vlade, presudan će biti
Tomčićev HSS koji je po političkim vrijednostima svojih birača
doduše bliži hadezeovcima, iako je Tomčić svjestan da bi se u
koaliciji s desnicom izgubio i da bi mogao više istržiti ako se
pogađa s ljevicom. Svakako se Hrvatska neće osloboditi političke
usitnjenosti, jer će se održati i snage krajnje desnice s pravašima
i preporoditeljima Miroslava Tuđmana na čelu, te blok lijevo od
SDP-a u kojemu su najjači IDS, HNS Vesne Pusić i liberalna stranka u
kojoj je uzde od Zlatka Kramarića preuzeo Ivo Banac i to oštrim
napadima na Račana.
Najteže za Račana je socijalno nezadovoljstvo koje se unatoč
pozitivnim makroekonomskim pokazateljima ne smanjuje. Državu su
počeli potresati prosvjedi učitelja, liječnika, metalaca... Osim
toga sindikati (uz čiju je pomoć šestorka pobijedila na izborima)
prijete općim štrajkom ako se prihvati strože radno zakonodavstvo.
Među glavnim prigovorima s kojima se Račan mora boriti, je to da
nisu napravili dubok rez s nasljeđem tuđmanizma, zbog čega Hrvatska
ne može uspješnije stupati u EU. Niti krajnje nacionalističke
skupine nisu izgubile utjecaj u javnosti. Posebno poglavlje je
nezadovoljavajuća suradnja s haaškim sudom i izručenje hrvatskih
'vitezova' a la Janko Bobetko zbog kojega je ugrožen hrvatski
međunarodni položaj. Hrvatska je u Bruxellesu upozorena da put u
uniju vodi preko Haaga, iako hrvatski ministar za europske
integracije Neven Mimica tvrdi da je EU bez Hrvatske kao SAD bez
Kalifornije. Kao dokaz za krizu državnih institucija pojavilo se
nezadovoljstvo u vojsci koja je u doba Franje Tuđmana i ministra
Gojka Šuška bila nedodirljiv sustav, država u državi i stup režima.
Za štrajk (!) su se odlučili vojni piloti, umirovljeni zapovjednici
pišu državnom vrhu o katastrofalnom stanju u vojsci, glavni tajnik
NATO-a George Robertson u pismu predsjedniku vlade Račanu
upozorava da se Hrvatska udaljava od savezništva. Kako prosuđuje
poznata kolumnistica Jelena Lovrić, nova vlast u tri godine nije
uspostavila nadzor nad oružanim snagama, bivši je ministar Jozo
Radoš dopuštao da ostanu latentni protivnik Banskih dvora,
pričuvna sila za njihovo rušenje. U godini prije izbora oslabljena
Račanova vlast nema više legitimnosti za krajnje mjere protiv
hadezeovskoga kadra. Isto kako su mu zavezane ruke za sve druge
strategijske odluke", zaključuje Peter Žerjavič.