GB-FR-DE-eu-Glasila/mediji-Politika bbc-24. I. francuska i njemačka BRITANSKI RADIO - BBC24. I. 2003.Francuska želi zadržati svoju ulogu neovisne svjetske sile Obilježavanje 40. godišnjice Elizejske deklaracije o prijateljstvu između
Francuske i Njemačke predsjednik Jacques Chirac i kancelar Gerhard Schroeder iskoristili su kako bi ponovo pokrenuli osovinu Pariz-Berlin, osovinu o kojoj je u prošlosti uvelike ovisio ritam i tempo reformi Europske Unije. Njih su dvojica izašli pred javnost s prijedlogom o dvostrukom predsjedništvu nad Europskom Unijom koje bi se sastojalo od predsjednika Europske komisije i predsjednika Vijeća ministara. Predsjednika Europske komisije birao bi Europski parlament dok bi predsjednika Vijeća ministara birali čelnici zemalja članica Unije. Chirac i Schroeder nisu iznijeli pojedinosti o odnosu između dva predsjednika nego su samo naglasili kako su i Pariz i Berlin zadovoljni planom, priznavši kako je riječ o kompromisu. Francuska je prihvatila njemački prijedlog da predsjednika komisije bira Europski parlament, dok je Njemačka pristala na francusku ideju da predsjednika Vijeća ministara kvalificiranom većinom biraju čelnici zemalja na mandat od pet ili dvije i po godine.
BRITANSKI RADIO - BBC
24. I. 2003.
Francuska želi zadržati svoju ulogu neovisne svjetske sile
Obilježavanje 40. godišnjice Elizejske deklaracije o
prijateljstvu između Francuske i Njemačke predsjednik Jacques
Chirac i kancelar Gerhard Schroeder iskoristili su kako bi ponovo
pokrenuli osovinu Pariz-Berlin, osovinu o kojoj je u prošlosti
uvelike ovisio ritam i tempo reformi Europske Unije. Njih su
dvojica izašli pred javnost s prijedlogom o dvostrukom
predsjedništvu nad Europskom Unijom koje bi se sastojalo od
predsjednika Europske komisije i predsjednika Vijeća ministara.
Predsjednika Europske komisije birao bi Europski parlament dok bi
predsjednika Vijeća ministara birali čelnici zemalja članica
Unije.
Chirac i Schroeder nisu iznijeli pojedinosti o odnosu između dva
predsjednika nego su samo naglasili kako su i Pariz i Berlin
zadovoljni planom, priznavši kako je riječ o kompromisu. Francuska
je prihvatila njemački prijedlog da predsjednika komisije bira
Europski parlament, dok je Njemačka pristala na francusku ideju da
predsjednika Vijeća ministara kvalificiranom većinom biraju
čelnici zemalja na mandat od pet ili dvije i po godine.
Europska komisija već je izrazila svoje dvojbe o izvedivosti tog
prijedloga. Izvršeno tijelo Europske Unije tvrdi kako bi se tako u
Brusselsu stvorila dva međusobno suprotstavljena središta moći.
Komisija stoga smatra da bi zadatak reforme EU ustanova trebao biti
prije svega njihovo pojednostavljivanje, a ne njihovo
udvostručavanje. No, Europska konvencija, koja pod predsjedanjem
bivšeg francuskog predsjednika Valery Giscard d'Estainga zasjeda u
Brusslesu, je, čini se, sklona stvaranju novog položaja
predsjednika Vijeća ministara. Međutim, mnoge manje zemlje članice
su neočekivano oštro reagirale na tu ideju bojeći se dominacije
većih.
No, planovi o oživljavanju osovine nisu se zaustavili samo na
reformi Europske Unije. Pariz i Berlin kane ojačati i bilateralnu
suradnju. Predviđaju se zajedničke kabinetske sjednice u
područjima od obostranog interesa. Posebno imenovani dužnosnici bi
nadgledali koordinaciju zakona u području porezne politike,
miješanih brakova i priznavanja profesionalnih kvalifikacija.
Govori se čak i o dvojnom njemačko-francuskom državljanstvu.
Obnova francusko njemačke osovine, čini se, ide u pravcu
realizacije ideje predsjednika Chiraca o tome kako bi tzv.
"unutarnje jezgro" članica Unije trebalo odvažnije i brže krenuti u
daljnju integraciju formiranjem jedinstvenih politika i
harmonizacijom zakona u sferama zajedničkog interesa ne čekajući
na one članice kojima jače približavanje ne odgovara. Takovi
planovi uznemiravaju Veliku Britaniju, a i neke manje zemlje
članice koje bi se tako našle marginama Europske Unije.
Usprkos jednoglasju koje se ponovo može čuti iz Berlina i Pariza
ipak postoje jasne razlike između te dvije zemlje. Francuska
nastavlja ustrajavati na važnosti nacionalne države kao izvora
legitimiteta i moći u Europskoj Uniji, dok Njemačka, posebno pod
vizijom svojeg ministra vanjskih poslova Joschke Fishcera želi
Europsku Uniju preobraziti u federalnu nad-državu. Razlike su još
očitije na području vanjske politike gdje Francuska želi zadržati
svoju ulogu neovisne svjetske sile, dok bi Njemačkoj više
odgovaralo da Europska Unija govori jedinstvenim
vanjskopolitičkim glasom.
(BBC)