IT-US-VA-IQ-crkva, integracije, supersila-Politika-Religija/vjerovanje it - 13. I. repubblica - papa protiv napada na irak ITALIJALA REPUBBLICA13. I. 2003.Wojtylla između rata i Amerike - Kada je Papa glasnogovornik Europe"Kome govori
Papa Wojtylla? Katolicima naravno, kršćanima, ljudima dobre volje, onima koji vjeruju u Boga i koji su vjerni učenjima bratstva i pravde i odbacuju one koji koriste njegovo sveto ime kako bi činili nasilje. Svima njima. Dok ovih dana stari kontinent počinje sramežljivo iznositi prigovore na preventivni imperijalni rat, ne može se zaboraviti da u Europi postoji jedan čelnik koji mjesecima odbija ideju neizbježnosti rata i tvrdi da je 'mir nužan i moguć': Ivan Pavao II. (...)Danas će se Ivan Pavao II. obratiti diplomatskom zboru, ponavljajući svoju misao, i znamo da osim ovog njegovog novog istupa razmišlja i o posebnoj inicijativi kako bi njegovoj mirovnoj ofenzivi dao još veću težinu.Iza njegovih poziva ocrtava se jedna precizna strategija: Europa treba uskratiti postrojbe, potporu, financiranje i osoblje (što je nužno u slučaju okupacije Iraka nakon rata) za svaku usamljenu ratnu pustolovinu. Neka Europa na vagu stavi svoju 'težinu
ITALIJA
LA REPUBBLICA
13. I. 2003.
Wojtylla između rata i Amerike - Kada je Papa glasnogovornik
Europe
"Kome govori Papa Wojtylla? Katolicima naravno, kršćanima, ljudima
dobre volje, onima koji vjeruju u Boga i koji su vjerni učenjima
bratstva i pravde i odbacuju one koji koriste njegovo sveto ime kako
bi činili nasilje. Svima njima. Dok ovih dana stari kontinent
počinje sramežljivo iznositi prigovore na preventivni imperijalni
rat, ne može se zaboraviti da u Europi postoji jedan čelnik koji
mjesecima odbija ideju neizbježnosti rata i tvrdi da je 'mir nužan i
moguć': Ivan Pavao II. (...)
Danas će se Ivan Pavao II. obratiti diplomatskom zboru,
ponavljajući svoju misao, i znamo da osim ovog njegovog novog
istupa razmišlja i o posebnoj inicijativi kako bi njegovoj mirovnoj
ofenzivi dao još veću težinu.
Iza njegovih poziva ocrtava se jedna precizna strategija: Europa
treba uskratiti postrojbe, potporu, financiranje i osoblje (što je
nužno u slučaju okupacije Iraka nakon rata) za svaku usamljenu
ratnu pustolovinu. Neka Europa na vagu stavi svoju 'težinu
inercije', ne kako bi se apstraktno suprotstavila vodstvu
Sjedinjenih Država, već da Washington uvjeri da se bilo kakva
njegov uloga ne može obavljati bez potpore međunarodne zajednice.
Kao što je kazao Papin ministar vanjskih poslova, monsinjor Louis
Tauran, nije moguće da jedna država za svoj račun objavi 'idem
uspostaviti red' u svijetu.
Nije paradoks već samo realnost da stari poljski Papa u ovoj fazi
izražava onaj 'glas Europe' koji tako teško istupa. Još od
izbijanja balkanske krize Karol Wojtylla je ukazao na potrebu da
stari kontinent, koji je počinio samoubojstvo u Sarajevu 1914., i
potom se razorio u Drugom svjetskom ratu, ponovno u ruke uzme svoju
sudbinu. I kada se nakon sloma SSSR-a pokazalo očitim da SAD,
umjesto da gradi novi svjetski poredak, samo ide za širenjem svoje
moći, Papa nije oklijevao glasno izjaviti: 'Ne znam je li dobro ili
nije da su Sjedinjene Države ostale jedina supersila'.
Činjenica je da Ivan Pavao II., sigurno antikomunist, uopće nije
obuzet onim a priori proamerikanizmom koji pokreće dobar dio
istočnoeuropskih upravljačkih klasa, koje su moskovskog velikog
brata zamijenile velikim bratom s rijeke Potomac. Wojtylla je
uvijek gajio nepovjerenje spram masovne kulture Sjedinjenih Država
s njezinim neograničenim individualizmom, potrošačkim
materijalizmom, liberalizmom bez kočnica. Profesor Hendrik
Houthhaker, suprug profesorice Ann-Terese Tymienicke, poljske
filozofkinje koja se preselila u Ameriku, sjeća se da je krakovski
biskup iskazivao 'nerazumijevanje za zapad... on je pokazivao
sklonost smatrati zapadne zemlje, a posebice SAD, nemoralnim,
možda i amoralnim'. Toliko da su mu morali sugerirati, radi dojma,
da tijekom svog boravka u Sjedinjenim Državama ne otkriva previše
'svoj prezir i svoju uzbunjenost radi dekadencije zapada i
Amerike'.
Prirodno je stoga da, makar sretan radi pada Sovjetskog Saveza,
Ivan Pavao II. nije pokazivao naklonost za jedinstveno
razmišljanje i hiperhegemoniju Washingtona. I tako je još 1999. u
St. Louisu, opominjao SAD da ne zaboravi da je 'moć odgovornost i
služba, a ne povlastica, a uporaba moći je moralno opravdana kada se
koristi za dobro sviju'. Radi toga u Vatikanu s nevjericom čitaju
američke nacrte za upravljanje Irakom kao Filipinima krajem 19.
stoljeća, i slične namjere tumače kao znak neograničene
umišljenosti.
Opisati Papu kao unilateralnog pacifista, kako se katkada događa,
je ipak patetična greška. Wojtylla nikada nije bio pacifist, on to
nije po nacionalnom odgoju, on to nije po kulturi. Nije slučajno do
slave uzdigao žestokog poljskog borca, Jozefa Kalinowskog, vojnog
zapovjednika u protucarističkoj pobuni 1863., koji je potom postao
Karmelićanin.
Wojtylla prije svega upozorava da je međunarodna politika na
raskrižju. Ili će se učiniti jedan napor kako bi se došlo do
kolektivnog odgovora, kojeg svi dijele, na novi terorizam,
suočavajući se s njegovim korijenima i intervenirajući i na
međunarodnoj razini kako bi se okončao bliskoistočni sukob, 'majka
svih sukoba', ili svijet riskira krenuti prema skliskom putu
nenadziranih akcija i reakcija. I šerife, podsjećaju u apostolskoj
palači, bira zajednica", piše Marco Politi.