US-sud-Kriminal/zakonodavstvo/pravosuđe-Kriminal-Organizacije/savezi-Ratovi IHT 9. I. Pravda nakon prestanka borbi SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE9. I. 2003.Pravda nakon prestanka borbi"Oružane sukobe unatoč
odredbama humanitarnog zakona, obično obilježava bezakonje. Moderni sukobi često su puni razbojništva, dok različite zločinačke skupine pokušavaju iskoristiti kaos kako bi profitirale i došle na utjecajne položaje. Bosna i Demokratska republika Kongo akutni su primjeri. Kada borbe prestanu, jedina učinkovita, dugoročna mjera za sprječavanje obnavljanja nasilja i sukoba hitno je utvrđivanje učinkovitog sustava pravosuđa. Pravda, u svojim različitim dimenzijama, od civilne policije do nepristranog sudstva, ključ je za podupiranje demokracije i kvalitetne uprave. Bez režima zakonodavne države, neizbježno je da vladaju razbojnici. Izbori su samo dio ovog procesa; sami po sebi ne utvrđuju demokraciju, unatoč tome što se upravo to od njih često očekuje. Ako se želi utvrditi istinski učinkovite poslijeratne sisteme, moramo hitno osigurati opsežne transnacionalne 'pravosudne pakete'. Ljudstvo i resursi koji su potrebni za te pakete trebali bi
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
9. I. 2003.
Pravda nakon prestanka borbi
"Oružane sukobe unatoč odredbama humanitarnog zakona, obično
obilježava bezakonje. Moderni sukobi često su puni razbojništva,
dok različite zločinačke skupine pokušavaju iskoristiti kaos kako
bi profitirale i došle na utjecajne položaje. Bosna i Demokratska
republika Kongo akutni su primjeri.
Kada borbe prestanu, jedina učinkovita, dugoročna mjera za
sprječavanje obnavljanja nasilja i sukoba hitno je utvrđivanje
učinkovitog sustava pravosuđa.
Pravda, u svojim različitim dimenzijama, od civilne policije do
nepristranog sudstva, ključ je za podupiranje demokracije i
kvalitetne uprave. Bez režima zakonodavne države, neizbježno je da
vladaju razbojnici. Izbori su samo dio ovog procesa; sami po sebi ne
utvrđuju demokraciju, unatoč tome što se upravo to od njih često
očekuje.
Ako se želi utvrditi istinski učinkovite poslijeratne sisteme,
moramo hitno osigurati opsežne transnacionalne 'pravosudne
pakete'. Ljudstvo i resursi koji su potrebni za te pakete trebali bi
početi pristizati od prvog dana, zajedno s procesom rehabilitacije
i rekonstrukcije.
Bilo kakva odgađanja mogu imati katastrofalne posljedice, kao što
smo to imali prilike vidjeti na Kosovu, na kojem su osvetnički
napadi povratničkih kosovskih Albanaca na Srbe i Rome, na koje se
nije pravodobno reagiralo, doveli do još više ubijenih civila i još
250.000 izbjeglica.
Kako većina društava koja izlaze iz dugačkih razdoblja sukoba
nemaju čak ni najnosnovnije stručno osoblje i strukture koje su
potrebne za ponovno utvrđivanje vladavine zakona, ti
transnacionalni paketi pravosuđa moraju biti opsežni. U pojedinim
slučajevima moraju uključivati kvalificiranu policiju, suce,
tužitelje, branitelje, sudsku administraciju i prevoditelje, kao i
osoblje za zatvore. Ujedinjeni Narodi nemaju na raspolaganju svo
ovo osoblje. Ono se mora osigurati posebnim sporazumima s vladama i
drugim organizacijama.
Jedna karika koja bi u tom lancu pravosudne strukture nedostajala,
utjecala bi na sveukupnu učinkovitost pravosuđa. Piromani koje su
na Kosovu uhitili vojnici NATO-a zbog paleža domova etničkih
manjina morali su biti pušteni na slobodu zbog nedostatka prostora
u zatvorima. U Kambodži, poznatim ubojicama koje je tražio UN nije
se moglo suditi jer su lokalni sudci bili zastrašivani, a rezultate
izbora koje je vodio UN vladajuća je stranka ignorirala. Sudovi u
Istočnom Timoru su prestali funkcionirati zbog nedostatka
kvalificiranog osoblja i administracije.
Vojska, uključujući i mirotvorce UN-a, može uvesti i održavati
određenu razinu reda, ali ne i zakon i red koji su potrebni
dugoročno. Da bi osigurao održavanje reda u svojim mirotvornim
operacijama, UN bi uvijek trebao imati barem 100 viših dužnosnika s
iskustvom uspostave pravne države u pričuvi, zajedno s ostalim
pomoćnim osobljem. Bez dodatanog i bolje obučenog policijskog
osoblja koje bi bilo dostupno na početku misija, UN-ove mirotvorne
operacije ne mogu implementirati vladavinu zakona niti obučiti
lokalno osoblje da sami budu sposobni održavati zakonodavnu
državu. Utvrđivanje okvira za vladavinu zakona nakon dugog sukoba
može biti dugotrajan, složen zadatak bez brzo vidljivih rezultata.
Može trajati godinama, ali je apsolutno ključan.
Iskustvo u proteklih deset godina pokazalo nam je kako novi
pravosudni sistemi ne funkcioniraju u slučaju da velike nepravde iz
prošlosti nisu sudski procesuirane. Zvjerstva počnjena u prošlosti
mora se procesuirati, barem u slučajevima u kojima su glavni
počinitelji pznati. Žrtve i njihove obitelji to zaslužuju i
zahtijevaju, a to predstavlja i katarzu koja je nužna za buduću
stabilnost.
Sve ovo treba snažnu političku podršku da bi uspjelo. U Istočnom
Timoru, mlaka podrška političkog čelništva procesuiranju
zvjerskih zločina koji su počinjeni 1999. predstavljala je veliki
hendikep za ovaj proces. Isto kao i nevoljkost Džakarte da ozbiljno
progoni dobro poznate indonežanske vojne organizatore nasilja.
U proteklih deset godina, mnogo smo puta naučili kako su pravda i
zakon u mirovnim operacijama od ključne važnosti. Izazov je i dalje
prevesti ove teško naučene lekcije u političku i praktičnu
realnost. To znači usredotočeniju, dugoročniju podršku Vijeća
Sigurnosti za rješavanje ovog problema. Znači i to da se pravda i
vladavina zakona moraju smatrati istinskim prioritetom od prvog
dana mirovnih operacija. Ikakvi međunarodni napori s ciljem
pomaganja složene tranzicije, iz razdoblja nasilja i kaosa u ono
civilne demokracije i stabilnosti mora početi ovdje. U protivnom
neće funkcionirati", piše Dennis McNamara, viši član ureda UN-ovog
visokog povjerenika za izbjeglice. Sudjelovao je u mirotvornim
operacijama UN-a u Kambodži, na Kosovu i u Istočnom Timoru.