ZAGREB, 13. ožujka (Hina) - Prijedlog Zakona o posebnom porezu
na naftne derivate, koji je hrvatska vlada prihvatila na svojoj
posljednjoj sjednici, uvodi novinu u naš porezni sustav. Riječ je
o akcizi ili trošarini, dodatnom porezu koji se naplaćuje u
apsolutnom iznosu po jedinici proizvoda. Taj je posebni porez
predviđen za one naftne derivate na koje je dosadašnji porez bio
mnogo veći od 20 posto, a to su motorni benzini i diesel goriva.
Međutim prijedlog Zakona o posebnom porezu na naftne derivate ukida
naknadu za ceste, koja se plaća izravno iz cijene derivata i autonomni
je prihod poduzeća "Hrvatske ceste", koje je po Zakonu o cestama dužno
održavati postojeće i graditi nove ceste. Taj prihod za cestovnu
infrastrukturu "seli" sada u državni proračun.
Bilo bi to sasvim u redu, i sa stajališta kreatora nove porezne
politike i jest, kad bi bila točno određena i svota, u postotku ili
u apsolutnom iznosu, koja ide za cestovnu infrastrukturu. Naime,
najveći dio prihoda "Hrvatskih cesta", a one brinu za održavanje i
izgradnju cesta, jest onaj od naknade za ceste iz cijene goriva.
Ako se taj prihod "izgubi", cestovna infrastruktura u Hrvatskoj,
a radi se o 27.000 kilometara javnih cesta, došla bi u nezavidan
položaj. Točno je da se sredstva za cestovnu infrastrukturu samo
"sele" iz cijene goriva u budžet, ali u državnom proračunu nigdje
nije izrijekom navedeno koliko ta stavka za ceste točno iznosi. Zato
je u svakom slučaju prihvatljiv prijedlog Ministarstva pomorstva,
prometa i veza Hrvatske, koji traži da se u prijedlog Zakona o
posebnom porezu na naftne derivate dodaju dva nova stavka, koji bi
izrijekom riješili položaj cestovne infrastrukture barem u dosadašnjem
opsegu, kao i položaj "Hrvatskih cesta".
Prema predloženom novom članku 2a Zakona, 33 posto prihoda od posebnog
poreza na na motorne benzine MB-98 i MB-86 te BMB-95 i BMB-92 kao i
53 posto od prihoda na diesel goriva D-1, D-2 i D-3 u državnom bi se
proračunu namjenski usmjerio za održavanje, zaštitu i izgradnju javnih
cesta.
Tome Ministarstvo dodaje i novi stavak 2 članku 5 prijedloga Zakona
o posebnom porezu na naftne derivate, koji praktički daje novčani
ekvivalent za novi članak 2a Zakona. U državnom bi proračunu trebalo
namjenski usmjeriti 753 HRD iz motornih benzina MB-98 i MB-86, zatim
690 HRD iz motornih benzina BMB-95 i BMB-92, kao i 818 HRD iz diesel
goriva D-1, D-2 i D-3 za izgradnju, održavanje i zaštitu javnih cesta.
Tako bi račun bio čist i za cestovnu bi infrastrukturu bio siguran
novac barem u sadašnjem iznosu. Što sigurno nije dovoljno, ali barem
ne znači lošiji položaj cesta nego danas. U daljnjoj zakonodavnoj
proceduri ima dosta vremena za izmjene i dopune predloženog Zakona,
što će Zakonodavcu omogućiti da položaj cestovne infrastrukture ako
već ne poboljša, a onda sigurno ne pogorša.
(Hina) mp mp
131238 MET mar 94
131238 MET mar 94
Rapid turnir "Open Dubrovnik 2025“: Petorica u vodstvu
Kongoanska vojska zaustavila napad pobunjenika koje podupire Ruanda
Prosvjedom "Spasimo Vruljicu" do zaustavljanja devastacije zelenih površina
SKV: Hrvatska u 12,30 sati
SKV: Sport u 12.30 sati
Potpuno lokalizirani požari oko Los Angelesa, tri tjedna nakon izbijanja
SKV: Svijet u 12,30 sati
Njemačka: Osuđen ugostitelj hrvatskog porijekla koji je uz pizzu prodavao kokain
SDP: Restović i Baranović kandidati za šibenskog gradonačelnika i župana
Prosvjedovalo 500-tinjak građana, kirurg poručio: U bolnici je neviđena kriza