ZAGREB, 11. ožujka (Hina) - Hrvatska je Vlada na sjednici
10. ožujka u paketu prihvatila šest zakonskih prijedloga, koji u naš
porezni sustav unose novinu inače poznatu u poreznoj politici
zapadnoeuropskih zemalja. Riječ je o akcizi ili trošarini, porezu
koji se ne naplaćuje u postotku, nego u apsolutnom iznosu i to po
jedinici proizvoda koji se oporezuje. Taj posebni porez zapravo je
jedna vrsta korektiva, jer je tendencija da se porez na promet
izjednači za sve proizvode u prometu i to na visini od 20 posto. U
tom slučaju bi akciza bila onaj porez na dodanu vrijednost, koji
se primjenjuje u zemljama Europske unije.
Po Prijedlogu zakona o posebnom porezu na naftne derivate akciza
se naplaćuje na one derivate, kod kojih je dosadašnje porezno
opterećenje bilo znatno više od 20 posto. To su motorni benzin MB-86
i MB-98, na koje je porez dosad iznosio 97 posto, zatim motorni benzin
BMB-91 i BMB-95, na koje je porez iznosio 62 posto, pa diesel gorivo
D-1, D-2 i D-3 (dosadašnji porez bio je 80 posto) i ulje za loženje EL
i LS (dosadašnji porez 39 posto).
Porezna je osnovica za te naftne derivate rafinerijska cijena,
uvećana za ovisne troškove i maržu, a trošarina iznosi: za motorni
benzin MB-98 i MB-86 - 2.280 HRD po litri; za motorni benzin BMB-95 i
BMB-91 - 2.090 HRD po litri; za dizelska goriva D-1, D-2 i D-3 - 1.550
HRD po litri; za ulje za loženje EL i LS - 396 HRD po litri.
Tome treba dodati i jedinstvenu poreznu stopu od 20 posto, koja bi se
naplaćivala pri prodaji derivata krajnjim potrošačima, nakon izmjene
sadašnjeg Zakona o porezu na promet proizvoda i usluga. Tako bi se
cijene tih derivata, kad se zakon počne primjenjivati, dakle 1. srpnja
ove godine, mogle povećati, te bi se za motorni benzin Mb-98 plaćalo 4.560
HRD, umjesto sadašnjih 4.000, za motorni benzin BMB-95 4.180 HRD (sada
3.800 HRD), a za diesel gorivo D-2 3.876 HRD, umjesto sadašnjih 3.400
HRD.
Međutim, u obrazloženju Nacrta prijedloga zakona o posebnom porezu na
naftne derivate, što ga je podnijela vladina Koordinacija za
gospodarstvo kaže se da će se trošarine primjenjivati pod uvjetom da
se zadrži postojeća rafinerijska cijena, uvećana za ovisne troškove i
maržu. Dalje se dodaje da će porast poreznog opterećenja biti moguće
neutralizirati smanjenjem udjela rafinerijske cijene, ovisnih troškova
i marže, što znači da bi se maloprodajne cijene spomenutih naftnih
derivata zadržale na sadašnjoj razini, ili, drugim riječima - ne bi
došlo do poskupljenja.
I još jednu novinu donosi novi zakon o posebnom porezu na naftne
derivate. Iz cijene naftnih derivata neće se više naplaćivati naknada
za ceste, koja je dosad bila izravni i najveći prihod "Hrvatskih
cesta", poduzeća za održavanje, zaštitu, modernizaciju i izgradnju
javnih cesta u Hrvatskoj. Taj izvor prihoda za cestovnu infrastrukturu
sada seli u državni proračun.
(Hina) mp ds
111210 MET mar 94
11HHMM MET mar 94
SKV: Hrvatska u 12,30 sati
SKV: Sport u 12.30 sati
Potpuno lokalizirani požari oko Los Angelesa, tri tjedna nakon izbijanja
SKV: Svijet u 12,30 sati
Njemačka: Osuđen ugostitelj hrvatskog porijekla koji je uz pizzu prodavao kokain
SDP: Restović i Baranović kandidati za šibenskog gradonačelnika i župana
Prosvjedovalo 500-tinjak građana, kirurg poručio: U bolnici je neviđena kriza
Umro bivši njemački predsjednik Horst Koehler
Grbin: Briga o djeci je naš prioritet
PU: Promet u maloprodaji 19 posto veći nego 24. 1. ali i 44 posto manji nego 17. 1.