ZAGREB, 10. lipnja (Hina) - Komisija hrvatskoga Ministarstva pomorstva, prometa i veza za ispitivanje zrakoplovne nesreće kraj Dubrovnika 3. travnja 1996. objavila je danas priopćenje za javnost koje je potpisao njezin predsjednik
Jure Kapetanović. Priopćenje prenosimo u cijelosti:
DUBROVNIKA
ZAGREB, 10. lipnja (Hina) - Komisija hrvatskoga Ministarstva
pomorstva, prometa i veza za ispitivanje zrakoplovne nesreće kraj
Dubrovnika 3. travnja 1996. objavila je danas priopćenje za javnost
koje je potpisao njezin predsjednik Jure Kapetanović. Priopćenje
prenosimo u cijelosti: #L#
"Budući da je 7. lipnja 1996. američko Ministarstvo obrane objavilo
izvješće o rezultatima istrage o nesreći američkog zrakoplova CT-43A
koja se dogodila 3. travnja 1996. kraj Dubrovnika; i budući da se u
izvješću američke strane navode uzroci nesreće (stranica 65., točka
3.) i to:
3. UZROCI: uzroci nesreće aviona CT-43A su: pogreška posade,
manjkavosti u zapovijedanju i nepravilno izrađena procedura
instrumentalnog prilaženja';
a budući da objavljivanje rezultata do kojih je došla američka
strana, a bez konzultacija s hrvatskom komisijom za ispitivanje
nesreće, predstavlja kršenje međunarodnih standarda koje propisuje
Međunarodna organizacija civilnog zrakoplovstva (ICAO) u Međunarodnoj
konvenciji o civilnom zrakoplovstvu i pripadajućim joj dodacima, te
kršenje odredaba Zakona o zračnoj plovidbi, kao i međusobnog dogovora
između hrvatske komisije i američkih predstavnika;
te budući da se u američkom izvješću kao jedan od razloga navodi i
nepravilno izrađena procedura instrumentalnog prilaženja, a što
predstavlja grubu neistinu;
a uzimajući u obzir odredbe zakona o zračnoj plovidbi Republike
Hrvatske, odredbe Međunarodne konvencije o civilnom zrakoplovstvu i
njezinih dodataka te prethodni međusobni dogovor hrvatske i američke
strane, prisiljeni smo izdati sljedeće
PRIOPĆENJE ZA JAVNOST
1. U skladu s hrvatskim i međunarodnim propisima, predsjednik
hrvatske komisije za ispitivanje nesreće, koja je isključivo odgovorna
za provedbu istražnih postupaka, i predstavnici američke strane, koji
u istrazi mogu sudjelovati samo uz suglasnost hrvatske strane,
dogovorili su da će se dvije strane sastati nakon dobivenih rezultata
ispitivanja uzoraka, koji su bili odneseni u SAD na ispitivanje. U
skladu s dogovorom, nakon što se ispitaju prikupljeni podaci, dvije
strane su se trebale sastati kako bi analizirale i uskladile
zaključke. U skladu s propisima, američka strana ima pravo na
izdvajanje mišljenja, ali nije ovlaštena za objavljivanje izvješća.
2. Nekoliko puta požurivali smo dostavljanje podataka od američke
strane. Američka je strana 6. lipnja najavila svoj dolazak i
dostavljanje cjelokupne istražne dokumentacije. Pretpostavljali smo
da, prema prethodnom međusobnom dogovoru, žele uskladiti svoje i
hrvatske istražne podatke kako bi se objavilo službeno izvješće, za
koje je nadležna isključivo hrvatska strana. Međutim, protivno našim
očekivanjima, neugodno nas je iznenadila činjenica da je američko
Ministarstvo obrane već objavilo rezultate svoje istrage i to kao
konačno izvješće, na što, kao što je već rečeno, nema nikakvo pravo ni
prema hrvatskim, a ni prema međunarodnim propisima.
3. Iz neovlaštenog izvješća američkog ministarstva obrane, u gore
citiranoj točki 3., vidljivo je da se dio krivnje za nesreću pripisuje
nepravilno izrađenoj proceduri za instrumentalno prilaženje zračnoj
luci Dubrovnik, a samim tim okrivljuje se i hrvatska strana. Upravo
takva tvrdnja predstavlja iznošenje grube neistine, budući da je i
američkoj strani poznato sljedeće:
- da se u Republici Hrvatskoj, kao i u ostalim punopravnim članicama
Međunarodne organizacije za civilno zrakoplovstvo - ICAO
(International Civil Aviation Organization), ako država članica u
skladu s konvencijom nije objavila odstupanja od prihvaćenih
standarda, moraju poštovati navedeni standardi, što je obveza i
Sjedinjenih Američkih Država,
- da je odmah nakon pojavljivanja sumnje u ispravnost procedure za
instrumentalno prilaženje, hrvatska istražna komisija zatražila
arbitražu ICAO-a, budući da je ta organizacija nadležna za izradu i
objavljivanje standarda za izradu bilo kakve instrumentalne procedure,
- da je Ured za zračnu plovidbu ICAO-a (Air Navigation Bureau) u
Montrealu u Kanadi, u nazočnosti predstavnika hrvatske istražne
komisije, donio pisani zaključak da su kriteriji koje je Hrvatska
primijenila pri izradi procedure instrumentalnog prilaženja za
slijetanje na stazu 12 u zračnoj luci Dubrovnik sukladni ICAO Doc
(dokument) 8168, PANS-OPS, Volume II, točka 7.2.1. i Part III,
Poglavlje 6, točka 6.3.6. b), o čemu je američka strana bila
pravodobno izviještena.
ZAKLJUČAK
Prisiljeni smo izraziti duboko žaljenje što je do objavljivanja
izvješća američke strane došlo na takav nekorektan i neprimjeren
način, te u suprotnosti s međusobnim dogovorom u inače nadasve
bliskoj, konstruktivnoj i korektnoj suradnji tijekom cijeloga
istražnog postupka.
Komisija za ispitivanje nesreće sada će, nakon raspolaganja svim
relevantnim podacima, u najkraćem vremenu izraditi konačno izvješće o
nesreći američkog zrakoplova kraj zračne luke Dubrovnik i objaviti ga
u skladu sa zakonom."
Tom je priopćenju hrvatska komisija za ispitivanje zrakoplovne
nesreće kraj Dubrovnika pridodala i dopis Međunarodne organizacije za
civilno zrakoplovstvo (ICAO) od 22. svibnja o ispitivanju procedure
instrumentalnog prilaženja na stazu 12 dubrovačke zračne luke, na koji
se komisija poziva u svojem priopćenju.
(Hina) pp fp
101620 MET jun 96