LJUBLJANA, 5. lipnja (Hina) - Slovenci slave 110. obljetnicu rođenja pionira suvremenog zrakoplovstva Edvarda Rusjana, uz čije je ime vezana i hrvatska povijest gradnje i letenja zrakoplovima na motorni pogon. Naime, 26. prosinca
1910, Rusjan je nad Zagrebom izveo prvi letački miting, uz koji kronike bilježe, da je svojim zrakoplovom na visini od oko sto metara izveo nekoliko krugova i osmica, piše današnje Delo. Bila je to prva zračna plovidba hrvatskim nebom "pravim aeroplanom".
LJUBLJANA, 5. lipnja (Hina) - Slovenci slave 110. obljetnicu rođenja
pionira suvremenog zrakoplovstva Edvarda Rusjana, uz čije je ime
vezana i hrvatska povijest gradnje i letenja zrakoplovima na motorni
pogon. Naime, 26. prosinca 1910, Rusjan je nad Zagrebom izveo prvi
letački miting, uz koji kronike bilježe, da je svojim zrakoplovom na
visini od oko sto metara izveo nekoliko krugova i osmica, piše
današnje Delo. Bila je to prva zračna plovidba hrvatskim nebom "pravim
aeroplanom". #L#
Edvard Rusjan rođen je 1886. u Trstu, a poginuo je 1911., na početku
balkanske turneje kada se njegov zrakoplov srušio na ušću Save i
Dunava pokraj Beograda. Samo godinu dana nakon prvog leta u slovenskoj
Gorici, na nagovor zagrebačkog fotografa Mihajla Merćepa, koji se
zanosio idejom o komercijalnoj proizvodnji motornih zrakoplova, prije
svega za potrebe vojske, preselio se u Zagreb. U Zagrebu je nastao
najuspješniji od sedam tipova letjelica, koliko i ih je za života
konstruirao, u literaturi poznat pod imenom Merćep-Rusjanov zrakoplov.
Radilo se o jednosjedu i jednokrilcu s rasponom krila od 14,4 m,
dužine 11 m, te težine od 250 kg. Prvi put u letjelicu je ugrađen
suvremeni rotativni motor Gnome 50 KM. Nakon uspješnog probnog leta
nad Zagrebom, par Rusjan-Merćep krenuo je na turneju, koja je tragično
okončana tijekom prvog pokusnog leta. Edvard Rusjan, kojega su zvali i
Ikar, pionir slovenskog i hrvatskog suvremenog zrakoplovstva, pao je
s nepunih dvadeset i pet godina kao prva žrtva letenja motornim
letjelicama u tadašnjoj Austro-Ugarskoj, i trideset i četvrta na
svijetu.
(Hina) ld sv
051241 MET jun 96