WASHINGTON, 7. lipnja (Hina/AP/Reuter/AFP) - Višestruke pogreške posade zrakoplova glavni su uzrok nesreće u kojoj je 3. travnja blizu dubrovačke zrakoplovne luke poginuo američki ministar trgovine Ron Brown, pokazala je istraga
američkih zračnih snaga, čiji su rezultati objavljeni danas u Pentagonu.
WASHINGTON, 7. lipnja (Hina/AP/Reuter/AFP) - Višestruke pogreške
posade zrakoplova glavni su uzrok nesreće u kojoj je 3. travnja blizu
dubrovačke zrakoplovne luke poginuo američki ministar trgovine Ron
Brown, pokazala je istraga američkih zračnih snaga, čiji su rezultati
objavljeni danas u Pentagonu. #L#
Glavni uzroci nesreće, prenose agencije AP (Asošiejtid pres) i Reuter
pozivajući se na navode iz izvješća, su sljedeći (neslužbeni prijevod
tehničkih izraza):
- Piloti su, kasneći oko 15 minuta, prebrzo obavljali proceduru
slijetanja za koju nisu bili pripremljeni, pa su načinili nekoliko
pogrešaka. "Piloti su prebrzo obavljali proceduru prilaza i nisu dobro
'konfigurirali' zrakoplov prije završnog dijela pristupa" aerodromu,
navodi se u izvješću. Rezultati istrage pokazuju da je zrakoplov na
prilazu dubrovačkom aerodromu letio oko 80 milja na sat više od
predviđene brzine;
- Zapovjedništvo 86. transportne pukovnije Zračnih snaga SAD u
Europi, pod čijom je nadležnošću bio zrakoplov kojim je letio ministar
Brown, "nije djelovalo u skladu s uputama" iz zapovjedništva u
Washingtonu prema kojima se ne dopušta slijetanje u zračne luke kod
kojih je jedino sredstvo za instrumentalno slijetanje tzv. "radio far"
(radio beacon);
- Zapovjedništvo 86. transportne pukovnije također nije obučilo
svoje pilote da se koriste radio farom s dvostrukom frekvencijom, nego su
piloti to učili tijekom samih letova. "Odgovarajuća obuka osposobila
bi posadu da uvidi kako ne mogu pristupiti slijetanju na dubrovački
aerodrom s navigacijskom opremom koju imaju u zrakoplovu", prenose
agencija pozivajući se na izvješće;
- Fatalna pogreška, navodi se u izvješću, je u tome što piloti nisu
svoje instrumente uskladili s frekvencijom drugog "radio fara" koji se
nalazi dvije milje ispred aerodroma - a koji bi im pokazao da se
nalaze izvan zadanog smjera slijetanja. "Najznačajnije je to da piloti
nisu identificirali točku s koje se nakon neuspjelog prilaza ponavlja
procedura slijetanja (missed approach point)", stoji u izvješću. "Da
su počeli proceduru ponovnog slijetanja, zrakoplov ne bi udario" u
brdo, prenosi AP navode iz izvješća.
- Istražitelji su naveli da je minimalna visina spuštanja (Minimum
Descent Altitude-MDA) propisana za dubrovačku zračnu luku bila
preniska. "Da je minimalna visina spuštanja bila dobro određena,
zrakoplov bi se nalazio iznad mjesta udara u tlo, iako je skrenuo sa
zadanoga smjera za devet stupnjeva", rekao je predsjedatelj povjerenstva
zrakoplovnih snaga koje je bilo zaduženo za istragu, brigadni general
Charles Coolidge (Kulidž).
"Nesreću su skrivile pogreške posade, propusti zapovjednog sustava i
neodgovarajuća procedura instrumentalnog pristupa aerodromu", stoji
u izvješću o uzrocima nesreće, koje ima više od 7.000 stranica.
Američki predsjednik Bill Clinton je rekao da je američko ratno
zrakoplovstvo bilo temeljito, brzo i brutalno pošteno" u provođenju
svoje istrage. On je rekao da se radi o spletu nesretnih okolnosti i
da mu se čini da se nesreća ne bi dogodila da je izostao samo jedan od
nekoliko uzroka.
(Hina) sb
072133 MET jun 96