ZAGREB, 10. svibnja (Hina) - Ustavni sud Republike Hrvatske na današnjoj je sjednici usvojio ustavnu tužbu dr. Zdravka Tomca, predsjednika raspuštene Gradske skupštine Grada Zagreba, i ukinuo Odluku Vlade Republike Hrvatske o
raspuštanju Gradske skupštine Grada Zagreba od 30. travnja, kao i Rješenje Vlade o imenovanju povjerenika Vlade RH u Gradu Zagrebu od 30. travnja ove godine.
ZAGREB, 10. svibnja (Hina) - Ustavni sud Republike Hrvatske na
današnjoj je sjednici usvojio ustavnu tužbu dr. Zdravka Tomca,
predsjednika raspuštene Gradske skupštine Grada Zagreba, i ukinuo
Odluku Vlade Republike Hrvatske o raspuštanju Gradske skupštine Grada
Zagreba od 30. travnja, kao i Rješenje Vlade o imenovanju povjerenika
Vlade RH u Gradu Zagrebu od 30. travnja ove godine. #L#
Odluku Ustavnog suda RH prenosimo u cijelosti:
Ustavni sud Republike Hrvatske u sastavu dr. Velimir Belajec,
dopredsjednik Suda te suci Zdravko Bartovčak, dr. Nikola Filipović,
Ante Jelavić Mitrović, mr. Vojislav Kučeković, Jurica Malčić, mr.
Hrvoje Momčinović, Ivan Marijan Severinac, Milan Vuković i Mladen
Žuvela, odlučujući o ustavnoj tužbi prof. dr. Zdravka Tomca iz
Zagreba, predsjednika raspuštene Gradske skupštine Grada Zagreba, na
sjednici Suda održanoj dana 10. svibnja 1996. godine, donio je
slijedeću
ODLUKU
1. Usvaja se ustavna tužba te se ukidaju:
- Odluka Vlade Republike Hrvatske o raspuštanju Gradske skupštine
Grada Zagreba od 30. travnja 1996. godine ("Narodne novine", broj
33/1996) i
- Rješenje Vlade Republike Hrvatske o imenovanju povjerenika Vlade
Republike Hrvatske u Gradu Zagrebu od 30. travnja 1996. godine
("Narodne novine", broj 33/1996).
2. Ova će se odluka objaviti u "Narodnim novinama" - Službenom listu
Republike Hrvatske.
Obrazloženje
Prof. dr. Zdravko Tomac, predsjednik raspuštene Gradske skupštine
Grada Zagreba, na temelju ovlaštenja iz odredbe članka 81. stavak 2.
Zakona o lokalnoj samoupravi i upravi ("Narodne novine", broj 90/1992,
94/1993 i 117/1993) te pozivom i na odredbe članka 28. i članka 29.
Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske ("Narodne novine",
broj 13/1991 - nastavno: Ustavni zakon o Ustavnom sudu) podnio je
Ustavnom sudu Republike Hrvatske pravodobnu i dopuštenu ustavnu tužbu.
Ustavnom tužbom podnositelj osporava Odluku Vlade Republike Hrvatske
o raspuštanju Gradske skupštine Grada Zagreba od 30. travnja 1996.
godine ("Narodne novine", broj 33/1996 - nastavno: Odluka Vlade o
raspuštanju) i Rješenje Vlade Republike Hrvatske o imenovanju
povjerenika Vlade Republike Hrvatske u Gradu Zagrebu od 30. travnja
1996. godine ("Narodne novine", broj 33/1996 - nastavno: Rješenje o
imenovanju povjerenika Vlade).
Podnositelj navodi da su Odlukom Vlade o raspuštanju i Rješenjem o
imenovanju povjerenika Vlade povrijeđena prava građana na lokalnu
samoupravu iz članka 128. Ustava, prava jedinica lokalne samouprave iz
članaka 129. i 130. Ustava te odredbe članka 1. stavak 3., članka 3.,
članka 4., članka 5., članka 14. stavak 2., članka 19. i članka 110.
Ustava.
Nastavno se u ustavnoj tužbi navode povrede članka 20. i 71. u svezi
članka 70. i 81. Zakona o lokalnoj samoupravi i upravi, članka 4.
stavak 1. Zakona o Zagrebačkoj županiji ("Narodne novine", broj
69/1995) te članka 20. i 30. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu.
Razlozi kojima se navedene povrede obrazlažu u ustavnoj tužbi glede
Odluke Vlade o raspuštanju mogu se sažeti u slijedeće tvrdnje: Odluka
Vlade o raspuštanju nije obrazložena te nije dan niti jedan argument o
postojanju razloga iz zakonskih odredbi navedenih u preambuli Odluke
Vlade o raspuštanju, a što je protivno članku 19. stavak 3. Ustavnog
zakona o Ustavnom sudu. Nastavno, Odluka Ustavnog suda o ukidanju
Proračuna Grada Zagreba za 1996. godinu broj: U-II-204/1996 od 29.
travnja 1996. godine ("Narodne novine", broj 33/1996) ne daje temelj
za primjenu odredbe točke 5. stavak 1. članka 81. Zakona o lokalnoj
samoupravi i upravi. Konačno, točka II. Odluke Vlade o raspuštanju,
protivna je članku 14. stavak 2. Ustava, budući je za prestanak rada
Skupštine Zagrebačke županije Vlada morala donijeti posebnu odluku o
raspuštanju.
Razlozi glede Rješenja o imenovanju povjerenika Vlade sadržani su u
tvrdnji da zbog neustavnog i nezakonitog raspuštanja Gradske skupštine
te prestanka rada Skupštine Zagrebačke županije, Rješenje Vlade o
imenovanju povjerenika za oba predstavnička tijela jedinica lokalne
samouprave i uprave nije u skladu s naprijed navedenim odredbama
Ustava.
U ustavnoj je tužbi stavljen prijedlog Sudu za usvajanje ustavne
tužbe te poništenje Odluke Vlade o raspuštanju i Rješenja o imenovanju
povjerenika Vlade.
Na temelju odredbe članka 55. Poslovnika Ustavnog suda Republike
Hrvatske ("Narodne novine", broj 29/1994 - nastavno: Poslovnik Suda),
zatraženo je izjašnjenje Vlade Republike Hrvatske o podnijetoj
ustavnoj tužbi te je zatražena dostava prijedloga Ministarstva uprave
Vladi Republike Hrvatske.
U dostavljenom izjašnjenju Vlade Republike Hrvatske u bitnome se
navodi:
Pretpostavke iz članka 81. stavak 1. točka 1. i točka 5. Zakona o
lokalnoj samoupravi i upravi su ispunjene.
Predstavničko tijelo jedinice lokalne samouprave je, donoseći akte u
postupku konstituiranja, i odluku o Proračunu Grada Zagreba za 1996.
godinu i akte u svezi s tom odlukom, a cijeneći rješidbe koje je
Ustavni sud donio u pokrenutim postupcima po ustavnim tužbama,
prijedlozima i zahtjevu za ocjenu ustavnosti i zakonitosti akata,
učestalo donosilo opće akte suprotno Ustavu, zakonu i drugim
propisima, dok je Proračun Grada Zagreba za 1996. godinu, ukinut.
Kako je Vlada Republike Hrvatske, na prijedlog ovlaštenog
ministarstva, u granicama svog zakonskog ovlaštenja, raspustila
predstavničko tijelo koje čini konstitutivni element Skupštine
Zagrebačke županije, to su zakonite i odluke o prestanku rada i tog
predstavničkog tijela.
Konačno, Rješenje o imenovanju povjerenika Vlade, temelji se na
rješenju koje Zakon o lokalnoj samoupravi i upravi propisuje u članku
71. te članku 82. u svezi članka 81. stavak 1. točka 1. i 5.
Zaključno se u izjašnjenju navodi da Vlada Republike Hrvatske,
donošenjem osporene Odluke o raspuštanju i Rješenja o imenovanju
povjerenika Vlade, nije povrijedila u ustavnoj tužbi navedene odredbe
Ustava niti odredbe Zakona o lokalnoj samoupravi i upravi.
Iz prijedloga Ministarstva uprave Vladi Republike Hrvatske od 30.
travnja 1996. proizlazi da je predloženo donošenje Odluke o
raspuštanju te Rješenja o imenovanju povjerenika Vlade nakon utvrđenja
da su se stekli uvjeti za raspuštanje predstavničkog tijela jedinice
lokalne samouprave te imenovanje povjerenika radi ispunjenja razloga
iz članka 81. stavak 1. točka 1. i točka 5. Zakona o lokalnoj
samoupravi i upravi.
Ministarstvo se, u svezi ispunjenja pretpostavke iz točke 1. stavka
1. članka 81. Zakona o lokalnoj samoupravi i upravi (učestalost),
poziva na navedenu Odluku Ustavnog suda o ukidanju Proračuna Grada
Zagreba za 1996. godinu, koji proračun je donijet uz bitnu povredu
odredaba o postupku donošenja Proračuna. Poziva se i na akte koje su,
u postupku konstituiranja predstavničkih tijela Grada Zagreba i
Zagrebačke županije, donijeli novoizabrani članovi tih tijela, a koji
su, također u postupku državnog nadzora i zaštite lokalne samouprave,
utvrđeni neustavnim i nezakonitim, a što proizlazi i iz Rješenja
Ustavnog suda broj: U-II-1019/1995 i U-II-1021/1995 od 27. prosinca
1995. godine ("Narodne novine" broj 109/1995).
Nastavno se u Prijedlogu Ministarstva upućuje i na odredbu članka
71. Zakona o lokalnoj samoupravi i upravi, čiji učinak nastupa uslijed
donošenja odluke o ukidanju Proračuna Grada Zagreba za 1996. godinu.
U podnijetom prijedlogu Ministarstvo navodi da raspuštanjem
predstavničkog tijela Grada Zagreba nužno prestaje s radom i
predstavničko tijelo Zagrebačke županije (članak 4. stavak 1. Zakona o
Zagrebačkoj županiji - "Narodne novine", broj 69/1995).
Sadržaj Prijedloga Ministarstva glede imenovanja povjerenika Vlade
upućuje na rješenja koja, u slučaju raspuštanja predstavničkog tijela
jedinice lokalne samouprave, propisuje Zakon o lokalnoj samoupravi i
upravi u članku 71. i članku 82.
Ustavna tužba je osnovana.
Odluka Vlade o raspuštanju donijeta je na temelju članka 81. stavak
1. točke 1. i točke 5. Zakona o lokalnoj samoupravi i upravi u svezi s
člankom 4. stavak 1. Zakona o Zagrebačkoj županiji, a na prijedlog
Ministarstva uprave te se njome raspušta Gradska skupština Grada
Zagreba, a vijećnicima prestaje mandat (točka I. Odluke), uslijed čega
prestaje s radom i Skupština Zagrebačke županije (točka II. Odluke).
Prvi navod podnositelja ustavne tužbe u svezi je s nedostatkom
obrazloženja takve osporene Odluke o raspuštanju.
Odluka o raspuštanju u preambuli sadrži pozivanje donositelja na
članak 81. stavak 1. Zakona o lokalnoj samoupravi i upravi, dakle,
upućuje da ono što je u odluci sadržano, ima uporište u zakonu.
Navedeni zakonski propis članka 81. stavak 1. Zakona o lokalnoj
samoupravi i upravi propisuje ovlast Vladi Republike Hrvatske da može,
na prijedlog Ministarstva uprave, raspustiti predstavničko tijelo
jedinice lokalne samouprave kada se ispuni jedan ili više uvjeta koji
su propisani u točkama 1. do 6. te zakonske odredbe.
Donositelj, pozivajući se na odredbe sadržane u točki 1. i točki 5.
stavka 1. članka 81. Zakona o lokalnoj samoupravi i upravi, upućuje na
svoje utvrđenje o ispunjenju ta dva (između propisanih 6) uvjeta za
raspuštanje predstavničkog tijela jedinice lokalne samouprave.
No, činjenica je da je zakonodavac, stavkom 2. istog članka navedenog
Zakona, predsjedniku raspuštenog predstavničkog tijela dao pravo na
podnošenje ustavne tužbe u slučaju raspuštanja predstavničkog tijela,
dakle, propisao je sredstvo pravne zaštite.
Za učinkovito korištenje dopuštenim sredstvom pravne zaštite,
podnositelj tog sredstva, konkretno podnositelj ustavne tužbe, mora
biti upoznat s razlozima koji objašnjavaju zašto je konkretna odluka
donijeta i zašto baš u određenom sadržaju.
Stoga slijedi zaključak da je, budući se radi o odluci iz članka 28.
Ustavnog zakona o Ustavnom sudu te kraj odredbe članka 81. stavak 2.
Zakona o lokalnoj samoupravi i upravi, donositelj osporene odluke istu
trebao obrazložiti.
Odgovor (izjašnjenje) Vlade djelomično otklanja nedostatak
obrazloženja, budući se u njemu objašnjava na kojim razlozima Vlada
temelji Odluku o raspuštanju i Rješenje o imenovanju povjerenika
Vlade.
Polazeći od ovlaštenja koje joj je dano člankom 81. Zakona o lokalnoj
samoupravi i upravi, Vlada Republike Hrvatske se, donoseći osporenu
Odluku o raspuštanju, poziva na točku 1. stavka 1. tog članka kojom
je, kao pretpostavka za donošenje odluke o raspuštanju propisano da
predstavničko tijelo učestalo donosi opće akte suprotne Ustavu, zakonu
ili drugom propisu ili, da predstavničko tijelo počini učestale teže
povrede zakona i drugih propisa.
Vlada ne nabraja koje je to opće akte suprotne Ustavu, zakonu ili
drugom propisu donijela Gradska skupština Grada Zagreba. Izuzetak je
Proračun Grada Zagreba za 1996. godinu.
Donijevši osporenu Odluku o raspuštanju, Vlada je ostavila dvojbenim
donosi li predstavničko tijelo učestalo neustavne i nezakonite opće
akte i koji su to akti, u čemu je sadržana učestalost, a u čemu su ti
akti suprotni (dakle, sadržajno) Ustavu, zakonu ili drugom propisu,
ili pak predstavničko tijelo učestalo teže vrijeđa zakon i druge
propise.
U izjašnjenju Vlade, kao i u prijedlogu Ministarstva uprave, u svezi
navedene odredbe točke 1., oba se tijela pozivaju na dvije činjenice:
na ovlaštenje Vlade da na temelju članka 7. Zakona o izmjenama i
dopunama Zakona o izboru članova predstavničkih tijela jedinica
lokalne samouprave i uprave ("Narodne novine", broj 69/1995) za
donošenje odgovarajućih odluka u postupku konstituiranja
predstavničkih tijela; na nalaz tijela središnje državne uprave o
obavljenom nadzoru nad zakonitošću rada i općih akata predstavničkog
tijela jedinice lokalne samouprave, koji je bio temelj za akt
nadležnog ministarstva u postupku donošenja Proračuna Grada Zagreba za
1996. godinu i za inicijativu Vlade pokretanjem postupka ocjene
ustavnosti i zakonitosti navedenog Proračuna.
No, time Vlada ne navodi koje je to učestale teže povrede zakona i
drugih propisa učinila Gradska skupština Grada Zagreba. Izuzetak su
postupci novoizabranih članova predstavničkih tijela pri
konstituiranju, kada su novoizabrani članovi smatrali da su se
konstituirali na sjednicama od 2. prosinca 1995. godine, što im je
Vlada osporila te su se konstituirali na sjednicama od 2. siječnja
1996. godine, a u skladu s odlukom Vlade.
Međutim, ti navodi ne daju dovoljan temelj za ocjenu da se radi, od
strane predstavničkog tijela, o učestalom donošenju općih akata koji
su suprotni Ustavu, Zakonu ili drugom propisu, niti o učestalim težim
povredama zakona i drugih propisa od strane predstavničkog tijela.
Pozivajući se na odredbu točke 5. stavka 1. članka 81. Zakona o
lokalnoj samoupravi i upravi, a kao drugog razloga za raspuštanje
predstavničkog tijela, donositelj osporene Odluke o raspuštanju, u
izjašnjenju na navode ustavne tužbe, upućuje na činjenicu ukidanja
Proračuna Grada Zagreba za 1996. godinu u postupku ocjene ustavnosti i
zakonitosti.
Navedena točka citiranog zakonskog članka propisuje kao pretpostavku
(uvjet) za moguće raspuštanje predstavničkog tijela jedinice lokalne
samouprave, da to tijelo u roku koji je određen zakonom, ne donese
godišnji proračun.
Iz odredbi članka 70. i članka 71. Zakona o lokalnoj samoupravi i
upravi proizlazi da proračun valja donijeti prije početka godine za
koju se donosi, a najkasnije do isteka mjeseca ožujka tekuće godine. U
slučaju takvog nepostupanja, Vlada će raspustiti predstavničko tijelo
i na mjesto njega imenovati povjerenika Vlade.
Gradska skupština Grada Zagreba je usvojila Proračun Grada Zagreba za
1996. godinu na 5. sjednici održanoj dana 25. ožujka 1996. godine.
Utvrđenje da je navedeni Proračun donijet uz povrede postupka o
donošenju koje dovode do njegova ukidanja, ne može se kvalificirati
kao da Proračun Grada Zagreba za 1996. godinu nije donijet u roku
određenim zakonom, a kako je to propisano točkom 5. stavka 1. članka
81. Zakona o lokalnoj samoupravi i upravi.
Istodobno, ocjenjujući pretpostavku iz točke 5. navedene zakonske
odredbe u svezi s pretpostavkama iz točke 1. iste zakonske odredbe,
činjenica ukidanja navedenog Proračuna zbog postupovnih povreda ne
daje temelj za ocjenu da je Proračun, koji je ukinut iz tog razloga
(postupovne povrede), onaj opći akt koji je, a kako je to propisano
odredbom navedene točke 1., suprotan Ustavu, budući ta odredba točke
1. propisuje učestalo donošenje općih akata suprotnih Ustavu, dakle
sadržajno.
U skladu s naprijed navedenim razlozima, utvrđenje je Suda da Vlada
osporenu Odluku o raspuštanju, nije utemeljila na zakonu te je
postupila izvan granica ovlasti koje joj daje posebni zakonski propis.
S tim u svezi, a glede navoda podnositelja da je u odnosu na
Skupštinu Zagrebačke županije Vlada morala donijeti posebni akt o
raspuštenju tog predstavničkog tijela, ističe se da ukidanjem Odluke o
raspuštanju Gradske skupštine Grada Zagreba, nužno prestaju i učinci
dijela te odluke o prestanku s radom i predstavničkog tijela županije,
a kako je to odlučeno pod točkom II. Odluke Vlade o raspuštanju.
Glede Rješenja o imenovanju povjerenika Vlade, koje je donijeto na
temelju članka 82. stavak 1. Zakona o lokalnoj samoupravi i upravi,
navedena odredba propisuje posljedicu koja nastupa nakon ispunjenja
pretpostavki iz članka 81. Zakona o lokalnoj samoupravi i upravi.
Budući je Ustavni sud utvrdio da te pretpostavke nisu ispunjene, to
ukidanje Odluke o raspuštanju nužno dovodi i do ukidanja Rješenja o
imenovanju povjerenika Vlade Republike Hrvatske u Gradu Zagrebu.
Takvim aktima Vlade povrijeđene su temeljne odredbe Ustava Republike
Hrvatske iz članka 1. stavak 2. i članka 5. stavak 2., odredba članka
19. stavak 1. Ustava te jamstvo iz Glave VI. Ustava - Ustrojstvo
lokalne (mjesne) samouprave i uprave iz članka 128.
Iz razloga navedenih u obrazloženju, Ustavni sud je u skladu s
odredbom članka 59. Poslovnika Ustavnog suda ustavnu tužbu usvojio i
osporene akte, zbog povreda navedenih odredbi Ustava, ukinuo te
odlučio kao pod točkom 1. izreke.
Odluka o objavi pod točkom 2. izreke, temelji se na članku 20.
Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Broj: U-III-260/1996 DOPREDSJEDNIK
Zagreb, 10. svibnja 1996. Dr. Velimir Belajec, v. r.
Uz ovu Odluku izdvojeno mišljenje imao je sudac Ustavnog suda RH
Milan Vuković, koje prenosimo u cijelosti:
IZDVOJENO MIŠLJENJE
uz Odluku Ustavnog suda Republike Hrvatske
broj: U-III-260/96 od 10. svibnja 1996. godine
Svojom Odlukom od 10. svibnja 1996. godine, Ustavni sud Republike
Hrvatske usvojio je ustavnu tužbu prof. dr. Zdravka Tomca, te je
ukinuo Odluku Vlade Republike Hrvatske o raspuštanju Gradske skupštine
Grada Zagreba, od 30. travnja 1996. godine, kao i Rješenje Vlade
Republike Hrvatske o imenovanju povjerenika Vlade Republike Hrvatske u
Gradu Zagrebu od 30. travnja 1996. godine.
Kako u tom predmetu imam drukčije ustavnopravno stajalište, glasovao
sam protiv usvajanja ustavne tužbe i izdvojio sam svoje mišljenje, pa
ga obrazloženo prilažem uz Odluku.
Ispitujući osporene akte Vlade podnijetom ustavnom tužbom u pravcu
povreda navedenih po podnositelju, mišljenja sam da ustavna tužba nije
osnovana.
Ministarstvo uprave je, kao tijelo središnje državne uprave zakonom
ovlašteno za nadzor nad zakonitošću rada i općih akata predstavničkih
tijela jedinica lokalne samouprave, podnijelo Vladi Republike Hrvatske
prijedlog za raspuštanje predstavničkih tijela jedinica lokalne
samouprave.
Odluka Vlade o raspuštanju Gradske skupštine u Zagrebu donijeta je na
temelju članka 81. stavak 1. točka 1. i 5. Zakona o lokalnoj
samoupravi i upravi te se njome raspušta Gradska skupština Grada
Zagreba, a vijećnicima prestaje mandat.
U svezi utemeljenosti primjene odredbe članka 81. stavak 1. točka 1.
Zakona o lokalnoj samoupravi i upravi pri donošenju Odluke o
raspuštanju, ističem slijedeće:
Vlada Republike Hrvatske je na temelju članka 7. Zakona o izmjenama i
dopunama Zakona o izboru članova predstavničkih tijela jedinica
lokalne samouprave i uprave ("Narodne novine", broj 69/1995) bila
ovlaštena, a kako je to navedeno i u obrazloženju rješenja Ustavnog
suda broj: U-II-1019/1995 i U-II-1021/1995 od 27. prosinca 1995.
godine, donijeti odgovarajuće akte o ponovnom sazivanju sjednica
Gradske skupštine Grada Zagreba i Skupštine Zagrebačke županije;
Ministarstvo financija i Ministarstvo uprave su, u postupku nadzora
nad općim i pojedinačnim aktima Gradske skupštine Grada Zagreba
donesenima na 4. i 5. sjednici, nalazom od 3. travnja 1996. godine
utvrdili nezakonitost postupka donošenja Proračuna Grada Zagreba za
1996. godinu te je Proračun, rješenjem Ministarstva financija od 11.
travnja 1996. godine obustavljen od izvršenja, dok je Vlada Republike
Hrvatske pokrenula postupak ocjene ustavnosti i zakonitosti Proračuna,
u kojem je postupku odlukom Ustavnog suda broj: U-II-204/1996 od 29.
travnja 1996. godine, Proračun Grada Zagreba za 1996. godinu ukinut.
Slijedi da je takvim učestalim donošenjem općih akata suprotnih
Ustavu, zakonu i drugim propisima od strane predstavničkog tijela
jedinica lokalne samouprave, ispunjena pretpostavka iz članka 81.
stavak 1. točka 1. Zakona o lokalnoj samoupravi i upravi, koja je
temelj za ovlaštenje Vlade na raspuštanje takvog predstavničkog
tijela, a na koju se odredbu Vlada i pozvala u svojoj Odluci o
raspuštanju.
U svezi utemeljenosti primjene odredbe članka 81. stavak 1. točka 5.
Zakona o lokalnoj samoupravi i upravi ističem slijedeće:
Proračun Grada Zagreba za 1996. godinu ukinut je odlukom Ustavnog
suda broj: U-II-204/1996 od 29. travnja 1996. godine, a nakon
utvrđenja da nije donijet na Ustavom i zakonom propisan način te, iako
je Proračun Grada Zagreba za 1996. godinu, formalno donijet u zakonom
propisanom roku, neustavnost i nezakonitost postupka donošenja
predstavlja ispunjenje pretpostavke i iz točke 5. stavka 1. članka 81.
Zakona o lokalnoj samoupravi i upravi, na koju se Vlada i pozvala pri
donošenju odluke o raspuštanju.
Navod podnositelja da nedostatak obrazloženja takve Odluke Vlade o
raspuštanju čini Odluku protivnom odredbi članka 19. stavak 3.
Ustavnog zakona o Ustavnom sudu, a time neustavnom i nezakonitom, nije
osnovan i nije bitan za odlučivanje. Navedena odredba Ustavnog zakona
o Ustavnom sudu obvezuje Ustavni sud da svoje odluke i rješenja
obrazloži. Ta se obveza ne odnosi na Vladu Republike Hrvatske, pa ni
glede akata koje Vlada donosi na temelju zakonskih ovlasti Vlade na
nadzor nad predstavničkim tijelima jedinica lokalne samouprave.
Učinci Odluka Ustavnog suda, ne mogu biti predmetom raspravljanja i
odlučivanja Ustavnog suda. Odredbom članka 25. stavak 1. Ustavnog
zakona o Ustavnom sudu propisano je da su odluke i rješenja Ustavnog
suda, pa tako i navedena odluka, obvezatne i izvršne.
Polazeći od ovlaštenja koje joj je dano člankom 81. Zakona o lokalnoj
samoupravi i upravi, Vlada Republike Hrvatske je, budući su ispunjene
zakonske pretpostavke za donošenje odluke o raspuštanju predstavničkog
tijela jedinice lokalne samouprave, ispravno donijela osporenu Odluku
o raspuštanju.
Rješenje o imenovanju povjerenika Vlade donijeto je na temelju članka
82. stavak 1. u svezi članka 71. Zakona o lokalnoj samoupravi i njime
je, na mjesto Gradske skupštine Grada Zagreba, imenovan povjerenik
Vlade.
To je Rješenje zakonska posljedica koja nastupa nakon ispunjenja
pretpostavki iz članka 71. i članka 81. Zakona o lokalnoj samoupravi i
upravi te je imenovanje povjerenika na mjesto raspuštenog
predstavničkog tijela jedinice lokalne samouprave, zakonska obveza
Vlade.
Takvim pojedinačnim aktom nisu povrijeđena jamstva iz Glave VI.
Ustava - Ustrojstvo lokalne (mjesne) samouprave i uprave (članci 128.,
129. i 130. Ustava), a njihovo donošenje nije u suprotnosti s odredbom
članka 110. Ustava, budući ovlaštenje Vlade proizlazi iz posebnog
zakonskog propisa.
Postupanjem u granicama zakonskih ovlaštenja, nije Vlada osporenim
aktom povrijedila temeljne odredbe Ustava iz članka 1. stavak 3.,
članka 3., članka 4. i članka 5., niti su podnositelju povrijeđena
ustavna prava iz članka 14. stavak 2. i članka 19. stavak 2. Ustava te
osporeni akti nisu povrijedili ni odredbu članka 19. stavak 1. Ustava.
Slijedom navedenog, glasovao sam protiv odluke kojom se ustavna tužba
usvaja u odnosu na Odluku Vlade Republike Hrvatske o raspuštanju
Gradske Skupštine u Gradu Zagrebu.
Sudac
Ustavnog suda Republike Hrvatske
Milan Vuković, v.r.
(Hina) pp dd
102012 MET may 96