ZAGREB, 3. svibnja (Hina) - Ustavni sud Republike Hrvatske pokrenuo je na današnjoj sjednici postupak ocjene ustavnosti članka 4. stavka 1, članka 6. stavka 2. i članka 7. stavka 1. Zakona o Zagrebačkoj županiji te članka 6. stavka 2.
Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o izboru članova predstavničkih tijela jedinica lokalne samouprave i uprave. Odluka je donesena u povodu prijedloga Antuna Šagovca iz Velike Gorice, Stjepana Vujanića i Milana Hercega iz Pisarovine, Jadranke Dujić iz Samobora i Hrvatske građanske seljačke stranke, koji su zastupani po zagrebačkim odvjetnicima Miji Rebroviću i Borislavu Kraljevskom.
ZAGREBAČKOJ ŽUPANIJI
ZAGREB, 3. svibnja (Hina) - Ustavni sud Republike Hrvatske pokrenuo je
na današnjoj sjednici postupak ocjene ustavnosti članka 4. stavka 1,
članka 6. stavka 2. i članka 7. stavka 1. Zakona o Zagrebačkoj
županiji te članka 6. stavka 2. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o
izboru članova predstavničkih tijela jedinica lokalne samouprave i
uprave. Odluka je donesena u povodu prijedloga Antuna Šagovca iz
Velike Gorice, Stjepana Vujanića i Milana Hercega iz Pisarovine,
Jadranke Dujić iz Samobora i Hrvatske građanske seljačke stranke, koji
su zastupani po zagrebačkim odvjetnicima Miji Rebroviću i Borislavu
Kraljevskom. #L#
Ustavni sud u obrazloženju smatra kako se može osnovano sumnjati da
se u tim člancima odstupa od temeljnih načela ustrojstva jedinice
lokalne samouprave i uprave, kao i da se opravdano postavlja pitanje
ne vrijeđa li se tim odredbama hrvatski Ustav. Naime, u osporenim
odredbama određuje se da Skupštinu Zagrebačke županije čine 50
vijećnika Grada Zagreba i 30 vijećnika koji se biraju s područja
Županije izvan grada Zagreba.
Predlagatelji ističu kako nitko po položaju ne može biti član
županijske skupštine, a da nije izabran od građana čitave županije.
Time se članovi županijske skupštine dovode u neravnopravan položaj
prema gradskim vijećnicima.
U osporenim odredbama govori se i o poslovima od zajedničkog
interesa u pogledu komunalne djelatnosti, odnosno o sustavu
infrastrukture koji čini nedjeljivu funkcionalnu cjelinu. Ne može se,
međutim, osporiti interes Grada Zagreba u suodlučivanju o tim
pitanjima, ali osnovano se sumnja je li postojeće zakonsko rješenje
ustavno jer ne određuje tko će i na koji način obavljati poslove od
zajedničkog interesa za Grad Zagreb, te imaju li jedinice lokalne
samouprave pravo suodlučivanja ili neki drugi utjecaj pri njihovom
obavljanju, stoji u obrazloženju Ustavnog suda.
Sporna je i odredba po kojoj je gradonačelnik grada Zagreba po
položaju i župan Zagrebačke županije, jer u njegovu izboru ne
sudjeluju i članovi Županijske skupštine. Stoga se utemeljeno sumnja
da se time građanima županije izvan grada uskraćuju demokratska i
samoupravna prava te da je to protivno načelima općeg i jednakog
biračkog prava, a i nekim temeljnim vrednotama hrvatskog Ustava.
Ustavni sud nije odlučivao o prijedlogu za privremenom obustavom
izvršenja konstituiranja gradske i županijske skupštine, potvrđivanja
izbora gradonačelnika i imenovanju povjerenika Vlade za grad Zagreb,
jer je sve to već obavljeno pa se privremena obustava više ne može
odrediti. Nije raspravljano ni o prijedlogu za obustavu izvršenja svih
radnji koje proizlaze iz osporenih zakonskih odredbi, jer u prijedlogu
nisu konkretizirane radnje čija se obustava predlaže.
Osim toga, Ustavni je sud odlučivao i o više ustavnih tužbi građana.
(Hina) rd ds
031443 MET may 96