Ž4=SLOVENIJA
Ž1=DELO
Ž2=20. XII. 1997.
Ž3=Opkoljeni i prorešetani manjinama
"U slovensko-hrvatskim odnosima ništa novoga. Već smo navikli da
slovenska diplomacija uvijek iznova doživljava iznenađenja. Iskreno
nesrdačno ozračje između susjednih država ovoga je puta učinila
šarenijim odluka Zagreba da iz svojeg ustava izbriše slovensku,
djelomično autohtonu narodnosnu skupinu u Hrvatskoj.
Manje značajan od činjenice da najnovija saborska odluka mijenja
položaj Slovenaca s one strane granice, njezin je utjecaj na krhke
međudržavne odnose i već ionako mlitavu političku volju za rješavanje
problema između Ljubljane i Zagreba. Iznenađujuće, neobično, teško
pojmljivo su odluku komentirali naša diplomacija i premijer. Politički
kratkovidno su se na hrvatski potez odazvali izjavama da ta mjera
dovodi u pitanje smisao daljnjeg podupiranja susjede pri uključivanju
u međunarodne integracije ili čak iziskuje povratne mjere. Jednostrano
ponašanje Hrvatske uistinu je suprotno s njezinom ostalom retorikom o
dobrosusjedskim odnosima, a budući da slovenski interes za rješavanje
prijepornih pitanja ne može biti manji nego s one strane granice,
daljnje zaoštravanje ne koristi. Iluzorno? - s obzirom na činjenicu da
obje strane sve ustrajnije spominju arbitražu kao način koji najviše
odgovara rješenju problematičnog dossiera, ne obaziru se na to da još
nisu iscrpile mogućnosti za dvostrano rješenje?
Hrvatski potez da iz temeljnog dokumenta države briše slovensku
narodnosnu manjinu, za susjednu je državu najmanje neuobičajen način
komuniciranja. Još je škakljivije što je do odluke došlo upravo za
posjeta premijera Drnovšeka Zagrebu, dakle u prigodi kad je u
dvostranom dogovaranju poslije dugotrajnog zaleđenja relacija trebalo
najaviti barem ponešto djelotvorniji dijalog. Jasno je da slovenska
država želi da Slovenci u Hrvatskoj uživaju dovoljnu pozornost države
u kojoj žive. Ipak ta mjera vjerojatno ne znači u tolikoj mjeri
pogoršanje stanja za našu narodnosnu skupinu s one srane granice jer
ona je ionako zaštićena u okviru konvencije Vijeća Europe i brigom
matične države, koliko su značajne njegove simbolične i političke
posljedice.
Taj postupak tjera slovensku stranu na razmišljanje o nadgradnji u
zadnje vrijeme tako aktualne manjinske problematike. Očito bi joj se
morala posvetiti i utvrditi kako se treba odzivati 'sporednim'
oblicima, neautohtonim manjinama, što je ovih dana pred televizijskim
kamerama priznao čak Drnovšek. Za državu koja inače ima puna usta
brige za Slovence u tuđini, najvjerojatnije je vrijeme da se dosjeti
kako postupati sa sličnim manjinama unutar vlastitih granica. Zaštita
manjina (koje se mogu shvatiti kao jezične, etničke i druge skupine),
danas govori o razini civiliziranosti društva, mjerilo je njezine
otvorenosti i trpeljivosti. Dimenzije koje dobiva rubno pitanje
'staroaustrijanaca' dovoljno je poučan porimjer: već iz optantske
rasprave s Italijom mogli bismo naučiti da sporedno brzo postaje
glavnom temom međudržavnih odnosa.
U manjinskom zapletu s Hrvatskom prepoznatljivi su podtonovi odluke.
Nižu se pojašnjenja da je na ustavnu promjenu utjecao status Hrvata u
Sloveniji. Zna se da su se oni doseljavali u našu državu ponajprije
poslije Drugog svjetskog rata i da autohtonih Hrvata u Sloveniji nema.
Mediji s one strane granice, možda po diktatu politike, odmah su
požurili s pojašnjenjima da ni tamošnji Slovenci nisu starosjedioci.
To ne stoji. Slovenska skupina živi na nekim područjima, a to osobito
važi za okolicu Rijeke, već stoljećima i tamo nedvojbeno postoji kao
autohtona. Značajna je izjava najbrojnijeg udruženja Hrvata u nas da
se cijelo vrijeme zauzimalo da hrvatska skupina u Sloveniji dobije
status manjine i da ima ista prava kao i naša s one strane granice;
pisci hrvatskog ustava su poslije spomenutog pojašnjenja prvotno
pokazali nekakvu širokogrudnost koju su sada povukli. Zagreb dakle
želi reciprocitet! A to je pak ono što za Ljubljanu nije prihvatljivo
- što bi moglo postati posebno pitanje.
Slovenija dakako ne može ne diktirati drugim državama, ne zahtijevati
od njih da njezinu manjinu spomenu u ustavu. Pa ipak je itekako
problematično ako država samo tako mijenja odredbe u svojem osnovnom
državnom zakonu. Je li se posljednjih godina u svezi sa Slovencima u
Hrvatskoj dogodilo nešto što bi nalagalo korak natrag?
Utjecaj najnovijih zapleta na problematični slovensko-hrvatski dossier
i dalje je marginalan. Međudržavna pitanja koja najviše koče i dalje
su nepromjenjljiva. Politika sitnih koraka koja se poziva na koliko
toliko tekući ovogodišnji bilateralni dijalog i šačicu dvostranih
sporazuma, očito ne može izmijeniti političko ozračje do te mjere da
bi susjedi uspjeli razumjeti ili znali procijeniti vrijednost
kompromisnog rješenja.
Dakle arbitraža kao 'deus ex machina', jedini preostali mogući
instrument za rješenje problematičnih odnosa? Značajno je da prijenos
prijepora na trećeg suca postaje nadasve aktualan i za rješavanje
problematike zagrebačke podružnice Ljubljanske banke hrvatskim
deviznim štedišama. I što se može očekivati od međunarodnog arbitra?
Vjerojatno ništa što već ne znamo, naime da se obveze moraju
podmiriti. Znači i pristati na odluku kakva bila. Osim rasterećenja
odgovornosti, za ovdašnju je politiku 'adut' arbitražnog načina
rješavanja dvostranih pitanja - on u pravilu prilično košta i dugo
traje - i u tomu da unutarnjepolitičku tegobnu temu odlaže na
neodređenu budućnost" - zaključuje Saša Vidmajer.
230241 MET dec 97
Josip Dabro podnio ostavku
Južna Koreja: Istražitelji traže produljenje pritvora predsjednika
Trumpova inauguracija: SAD jačaju sigurnost meksičke granice u El Pasu
Tisuće Australaca bez struje uslijed jake kiše i razornih vjetrova
Kolumbijski predsjednik obustavio mirovne pregovore s pobunjenicima ELN-a
Talijanska premijerka Meloni prisustvovat će Trumpovoj inauguraciji
Najava događaja - svijet - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - fotografije - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - kultura - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - Hrvatska - za subotu, 18. siječnja