Ž4=NJEMAČKA
Ž1=FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
Ž2=10. XII. 1997.
Ž3=Nada u monetarnu uniju
"Europskoj uniji predstoji odlučna godina. U svibnju 1998. će šefovi
država i vlada imenovati krug sudionika za Europsku monetarnu uniju.
Godinama je energija članica EU-a usmjerena na taj cilj; pitanje koje
će zemlje biti kvalificirane za monetarnu uniju, tko će u prvom krugu
htjeti i moći biti nazočan, bilo je dominantna tema europske politike.
U međuvremenu izgleda da će krug biti veći nego što je bilo
zamišljeno; čini se da su se tržišta na to pripremila, da će - unatoč
početnoj skepsi - euro krenuti u predviđeno vrijeme.
Zasad EU živi od tog uvjerenja: ako uspije projekt monetarne unije,
takva su očekivanja, europsko će ujedinjenje dobiti novu dinamiku. Ona
joj je uistinu potrebna. Većina ostalih problema koje EU treba
svladati idućih godina, zapela su zbog nedostatka suglasja ili je
njihovo rješavanje sporo. To važi za pitanje pod kojim uvjetima i
kojim tempom treba uslijediti prijam novih članica iz srednje i
istočne Europe; to važi za pitanje reforme strukturnog fonda i
zajedničke agrarne politike - i jedno i drugo je neizbježna
pretpostavka za proširenje EU-a. I dalje je prijeporno kako i kada se
trebaju reformirati institucije Unije kako bi s porastom broja članica
u novoj godini u stanovitoj mjeri bila sposobna funkcionirati.
To - nepotpuno - nabrajanje pokazuje da EU stenje pod prevelikim
teretom problema. A njezin položaj pogoršava i to što još uvijek ima
nedostatno vodstvo. Povjerenstvo isporučuje brižljivo izrađene, do
sitnica izbrušene planove ('Agenda 2000'). Ta prevelika mjera
tehnokratskog savršenstva zapravo samo otkriva da nedostaje vatrenih
predodžaba iz kojih bi mogla nastati jaka politička volja. Ona bi
mogla nastati kad bi programe i prijedloge povjerenstva prihvatile i
ubrzale jedna ili više država članica. No ipak nedostaje baš takvih
vatrenih poticaja.
Kad se radi o europskim inicijativama, pogledi se najprije okreću na
Francusku i Njemačku koje se rado predstavljaju kao 'motori' europskog
ujedinjenja (a često su to i bile). No toga zasad nema puno. Bonnska
se politika u zadnje vrijeme ponajprije istakla zahtjevom da se
Njemačku, daleko najvećeg netto platišu u Uniji, financijski
rastereti. Taj zahtjev nije nepravedan; ali ako se zbog toga među
partnerima - kako se dogodilo - pojavi sumnja da se Bonn osobito
izričito zalaže za proširenje na Istok, ali da ne želi snositi njegove
troškove u skladu sa svojim interesima, stvara se dojam da njemačka
politika zapravo ne zna što hoće.
Francusko držanje glede proširenja na Istok i dalje je nesložno:
predsjednik Chirac kandidatima za pristup za državničkih posjeta
obećava skori prijam, taktika pregovaranja pariške vlade u Bruxellesu
ipak igra na odugovlačenje. Pariz i Bonn u zadnje vrijeme ionako jedva
da su nastupali kao 'tandem', kao nositelji zajedničkih inicijativa
koje bi povukle i druge. To je zbog razlika u mišljenju glede budućeg
razvitka EU; postoje i napetosti koje proizlaze iz pitanja prestiža.
Osim toga, kohabitacija u Parizu vodi u djelomičnu blokadu politike. U
Bonnu pak predstoji izborna godina, što političku pozornost okreće na
unutarnje prilike.
Britanska vlada je imala start u europskoj politici kojim je
kontinentalne Europljane ispunio nadom. No kad je premijer Blair
definirao svoje stajalište glede monetarne unije - Velika Britanija će
se jednom priključiti ako monetarna unija uspije i ako referendum bude
pozitivan, ali nipošto prije 2002. godine - vratila se veća
trezvenost. New Labour se doduše ne zatvara zagrižljivo protiv svega
kao nekoć konzervativci; ali predvodnik u presudnim projektima ne može
a ni ne želi biti. Za to nije zrelo raspoloženje u Britaniji koje
Blair brižljivo promatra i o njemu vodi računa.
Italija je zbog svojih kriza bez daha, od te osnivačke članice EWG-a
ne treba očekivati poticaje. Sada su u Rimu sretni već ako Italija -
kao u Europskoj monetarnoj uniji - ne propusti pristup. Španjolska
više nema europolitičkog poleta kakav je pokazivala pod premijerom
Gonzalesom. Njegov nasljednik Aznar riješio se doduše euro-spkepse
koju je pokazivao u oporbeno doba; no njegova je vlada sasma zauzeta
obranom onih financijskih prednosti koje su zemlji dosad - kao
zapadnoeuropsko financijsko izjednačenje - dotjecale i koje će
proširenjem na Istok biti dovedene u pitanje. Skandinavske države
imaju tradicionalno skeptično temeljno stajalište glede Europe. Danska
je još u Maastrichtu a Švedska nedavno najavila da - barem u početku -
neće sudjelovati u monetarnoj uniji. Poticaje za daljnji razvitak EU-a
ne treba očekivati sa Sjevera.
Tako će vrh pod predsjedanjem sposobnog luksemburškog šefa vlade
Junckera, svejedno koje će teme obrađivati, biti pod nevidljivim
natpisom: nada u monetarnu uniju" - piše Guenther Nonnenmacher.
110318 MET dec 97
Josip Dabro podnio ostavku
Južna Koreja: Istražitelji traže produljenje pritvora predsjednika
Trumpova inauguracija: SAD jačaju sigurnost meksičke granice u El Pasu
Tisuće Australaca bez struje uslijed jake kiše i razornih vjetrova
Kolumbijski predsjednik obustavio mirovne pregovore s pobunjenicima ELN-a
Talijanska premijerka Meloni prisustvovat će Trumpovoj inauguraciji
Najava događaja - svijet - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - fotografije - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - kultura - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - Hrvatska - za subotu, 18. siječnja