Ž4=NJEMAČKA
Ž1=FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
Ž2=24. XI. 1997.
Ž3=Neopravdani prigovori za kršenje Daytona
"To što je predsjednik Bosne i Hercegovine Izetbegović odbio hrvatski
nacrt ugovora o stvaranju posebnih odnosa između hrvatsko-muslimanske
federacije u Bosni i Hercegovini i Republike Hrvatske, njegovo je
pravo i možda - ako bi bio štetan za muslimanske Bošnjake - čak i
njegova obveza. Nestručnom se i netočnom naprotiv pokazuje kritika iz
Ureda međunarodnog visokog predstavnika za obnovu u Bosni Westendorpa.
Ograničeno stručno je i izvještavanje kad FAZ ('Opet zahvaćanje u
jedinstvo Bosne?' 12. studenog) već u podnaslovu drži: 'Zagreb i
Beograd žele posebne odnose s 'entitetima'. 'Posebni odnosi - kako ih
naziva Daytonski sporazum - Federacije s Hrvatskom ne mogu se
usporediti s onima srpske republike u Bosni sa Saveznom republikom
Jugoslavijom jer se pri ovom zadnjem ipak radi o rezultatu ne baš
uspješnog srpskog osvajačkog rata, napokon o odnosima između
preostalog plijena i pljačkaša.
Da podsjetim: 1. ožujka 1994. potpisali su bosanski premijer
Silajdžić, hrvatski ministar vanjskih poslova Granić i predstavnik
bosanskih Hrvata Zubak u američkom glavnom gradu sporazum koji se
sastoji od okvirnog sporazuma o federaciji - 's kojim će se na
području republike Bosne i Hercegovine s većinskim bosanskim i
muslimanskim stanovništvom stvoriti federacija' -, o nacrtu 'uvodnog
suglasja o načelima i temeljima za pristup Federacije hrvatskoj luci
Ploče i za hrvatski prolaz kroz bosanski obalni grad Neum. Taj
sporazum nije stvorio samo muslimansko-hrvatsku federaciju, stvorio je
i temelj za dokončanje muslimansko-hrvatskog građanskog rata i za
oslobođenje mnogih područja pod srpskom okupacijom u Hrvatskoj i Bosni
i Hercegovini.
'Uvodni sporazum' kao nacrt dijela državnopravnog sporazuma u čijem se
neograničeno obvezatnom dijelu 'okvirni sporazum' već odnosi na
konfederaciju (i u kojem su postavljeni rokovi za njezino stvaranje),
predstavlja obvezujuću izjavu namjere. Njegova je provedba zakoniti
postupak a nipošto, kako Westendorp drži, 'protuustavna i kršenje
Daytonskoga sporazuma': Dayton je rezultat Washingtona. Dakako se
prijedlozi za stvaranje posebnih odnosa između Hrvatske i Federacije -
hoće li se to nazvati 'konfederacijom' ili ne - moraju uspoređivati i
s kritikom tih prijedloga, što izjava namjera u Washingtonskom
sporazumu i kaže.
FAZ izvješćuje: 'Nacrtu sporazuma iz Zagreba OHR (ured visokog
predstavnika državne zajednice za obnovu Bosne) zamjera sljedeći
članak i označava ga 'sasma neprihvatljivim': ponajprije zamisao da se
između Hrvatske i Federacije korak po korak stvori slobodna trgovačka
zona, carinska unija, zajedničko tržište i naposljetku monetarna
unija'. Upravo to izričito predviđa nacrt konfederacijskog sporazuma u
Washingtonskom sporazumu. U poglavlju II. rečeno je: 'Konfederacija će
usvajanjem pravila i drugim putovima (1) stvoriti zajedničko tržište
koje omogućuje slobodan promet robama, uslugama i kapitalom', te u
poglavlju III.: 'Hrvatska i Federacija će pod pokroviteljstvom
konfederacije što je moguće prije staviti na snagu pravila i
zaključiti dogovore koji su nužni kako bi se stvorile sljedeće
ustanove: (1) carinska unija, (2) monetarna unija.'
FAZ nastavlja u izvješću: 'Prema stajalištu OHR-a odluke o tim
predmetima ne spadaju u nadležnost Federacije nego cjelovite države.
Pitanja zajedničke granice između Hrvatske i Federacije trebaju
rješavati 'kompetentne međudržavne institucije'. Ta pitanja nedvojbeno
spadaju u nadležnost vanjske politike koja je kao i teritorijalni
integritet Bosne i Hercegovine stvar međudržavnih institucija.'
Washingtonski okvirni sporazum o stvaranju federacije daje vladi
Federacije među ostalim i sljedeće isključive odgovornosti: (poglavlje
II, br. 1): 'Vanjske poslove', 'Trgovinu uključujući carinu,
međunarodnu trgovinu i financije, trgovinu unutar savezne republike,
komunikacije', 'Financije: nacionalna valuta, novčana i fiskalna
politika, odredbe za financijske insititucije, zajedničke pripreme
unutar konfederacije'.
Kao daljnju 'sasma neprihvatljivu' točku u hrvatskom nacrtu sporazuma
FAZ navodi: 'Kao treće, OHT zamjera prijedlog da Hrvatska i Federacija
surađuju u zakonodavstvu kao i na drugim područjima s osvrtom na
europski razvitak.' U Washingtonskom okvirnom sporazumu se naprotiv
kaže (Nacrt konfederacijskog sporazuma, poglavlje II.): 'Konfederacija
će usvajanjem pravila i drugim putovima...(2) olakšati suradnju i
razvitak zajedničkih mjera na sljedećim područjima: (I) transport,
(II) energija, (III) okoliš, (IV) gospodarska politika uključujući
zakone i pravila koja određuju razvitak slobodnih tržišta kao i
financije i carinu, (V) obnova gospodarstva, (VI) zdravstvo, (VII)
kultura, znanost i prosvjeta, (VIII) standardizacija proizvoda i
zaštita potrošača, (IX) migracija, useljenje i azil, (X) provedba
zakona, osobito glede terorizma, krijumčarenja, zloporabe droga i
organiziranog kriminala.'
Na popisu grdnji je zatim: 'Pa iako obrana zemlje spada u kompetencije
'entiteta', koordinacija vanjske politike ili stvaranje zajedničkog
vrhovnog zapovjedništva s drugom državom stvar je cjelokupne bosanske
vanjske politike.' O tome se u Washingtonskom sporazumu (Nacrt
konfederacijskog sporazuma, poglavlje III) kaže: 'Hrvatska i
Federacija će pod pokroviteljstvom konfederacije što je moguće prije
staviti na snagu pravila nužna za stvaranje sljedećih
institucija:...(3) pravila obrane uključujući stvaranje zajedničkih
zapovjednih stožera u slučaju rata ili neposredne opasnosti za jednu
od strana.' Ta izjava namjere iz ožujka 1994. nije bila bez rezultata
nego je iduće godine u zajedničkim vojnim akcijama dovela do
oslobođenja područja u Bosni pod srpskom okupacijom.
Postoji samo jedna jedina točka koju kritizira OHR a koja zbilja nije
pokrivena Washingtonskim sporazumom: 'Integracija u europske
institucije također je stvar cjelovite države, zaključuje OHR.'
Doista, sporazum zaključen u američkom glavnom gradu ne ulazi u
europske perspektive; Europska unija spominje se samo u administraciji
Mostara. Možda zapadna Europa koja je tako sramotno zakazala u
Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini baš to ne drži spomena vrijednom
perspektivom. No možda je baš nevoljnost određenih zapadnoeuropskih
krugova da Hrvatskoj otvore europsku perspektivu i njihova želja da ju
zajedno s Bosnom gurnu natrag na Balkan pod srpskom dominacijom,
razlog što je Westendorp izjavio preko svojeg OHR-a da je zagrebački
nacrt sporazuma sasma neprihvatljiv. Tada dakako Hrvatima i
Muslimanima u Bosni i Hercegovini tek treba željeti skoru i čvrstu
'zapadnu povezanost' njihove Federacije s Hrvatskom. A za to se
isplati i Westendorpovu nestručnu i netočnu kritiku pomalo neugodno
usporediti s tri godine starim tekstovima Washingtonskog sporazuma.
Pokazuje se naime da je hrvatski nacrt sporazuma međunarodno pravno
korektan kao i da politički upućuje na budućnost - europsku naime
umjesto balkansku" - piše Volker Schimpff iz Dresdena.
250240 MET nov 97
SKV: Hrvatska u 4,30 sati
SKV: Svijet u 4,30 sati
TikTok: Bez Bidenova jamstva od nedjelje ćemo biti prisiljeni prestati s radom
Josip Dabro podnio ostavku
Južna Koreja: Istražitelji traže produljenje pritvora predsjednika
Trumpova inauguracija: SAD jačaju sigurnost meksičke granice u El Pasu
Tisuće Australaca bez struje uslijed jake kiše i razornih vjetrova
Kolumbijski predsjednik obustavio mirovne pregovore s pobunjenicima ELN-a
Talijanska premijerka Meloni prisustvovat će Trumpovoj inauguraciji
Najava događaja - svijet - za subotu, 18. siječnja