OSIJEK,RIJEKA,PULA, 10. prosinca (Hina) - Unatoč uvjeravanjima nadležnih da uvođenje PDV-a neće poremetiti protok roba i građana preko granice, opravdano se postavlja pitanje može li na hrvatskim međunarodnim graničnim prijelazima
postupak naplate PDV-a biti obavljen za dvadesetak sekundi? Toliko bi, naime, u prosjeku trebao trajati postupak naplate PDV-a po novom režimu od 1. siječnja čak kad bi se prepolovio sadašnji broj putnika. Odgovor je, dakako, negativan no pitanje se utemeljeno postavlja na osnovu podataka koje su dopisnici Hine prikupili na nekoliko graničnih prijelaza prema Mađarskoj i Sloveniji.
OSIJEK,RIJEKA,PULA, 10. prosinca (Hina) - Unatoč uvjeravanjima
nadležnih da uvođenje PDV-a neće poremetiti protok roba i građana
preko granice, opravdano se postavlja pitanje može li na hrvatskim
međunarodnim graničnim prijelazima postupak naplate PDV-a biti
obavljen za dvadesetak sekundi? Toliko bi, naime, u prosjeku trebao
trajati postupak naplate PDV-a po novom režimu od 1. siječnja čak
kad bi se prepolovio sadašnji broj putnika. Odgovor je, dakako,
negativan no pitanje se utemeljeno postavlja na osnovu podataka
koje su dopisnici Hine prikupili na nekoliko graničnih prijelaza
prema Mađarskoj i Sloveniji. #L#
Podaci su, naime, slijedeći. Granični prijelaz Donji Miholjac,
prema Mađarskoj, dnevno u prosjeku prijeđe oko sedam tisuća ljudi.
Na Pasjaku i Rupi u Hrvatsku je u listopadu ušlo 66.957 osobnih
vozila hrvatskih registarskih oznaka, a na prijelazima Kaštel,
Plovanija i Požane dnevno u zemlju uđe oko 10 tisuća vozila s
hrvatskim pločicama. Pretpostavimo li da su u svakom automobilu
samo dva putnika to znači da u Istri granicu dnevno prijeđe oko 25
tisuća hrvatskih državljana. Tome treba dodati nemali broj putnika
koji u inozemstvo putuju autobusima. Samo na Rupi i Pasjaku
mjesečno granicu prijeđe više od 180 autobusa.
Na tim graničnim prijelazima kažu da se promet putnika pri ulasku
dosad, osim sporadično, odvijao brzo i nesmetano. Na oba granična
prijelaza sada se obavi u prosjeku stotinjak naplata carine i
poreza na promet dnevno. Primjerice, u subotu 6. prosinca na Rupi su
bile 43 naplate a na Pasjaku 83, što znači da je pristojbe platilo
0,5 posto putnika ili svaki dvadeseti. Većina građana uvozi robu
ukupne vrijednosti do 100 USD, pa im se ne naplaćuje carina.
Valja dodati da su ta dva prijelaza u prednosti jer se na Rupi u
RH može ulaziti u šest kolona a na Pasjaku u 3 do 4.
Nasuprot tome, sadašnja dužina čekanja na graničnom prijelazu
Donji Miholjac je oko dva sata a subotom i četvrtkom i do četiri
sata. Propusna moć tog prijelaza ograničena je prilazima na mostu
te parkiralištem, pa se postupak na granici ne može ubrzati ni
uvođenjem većeg broja carinika.
Na prijelazima u Istarskoj županiji smatraju da će u novoj godini,
nakon uvođenja PDV-a postupak i njegovo trajanje ovisiti o samim
putnicima, odnosno hoće li se naplata obavljati po računima za
stvari koje se uvoze ili će carinski službenici morati procjeniti
vrijednost kupljene robe.
Donjomiholjački carinici podsjećaju da će se nakon uvođenja PDV-a
morati obraditi svaki putnik bez obzira je li kupio jedan sok ili
više proizvoda bilo koje vrste, što znači da se porez mora
izračunati i kompjutorski obraditi, a putnici otići u banku i
uplatiti.
O istim problemima govore i na granici u Rupi i Pasjaku.
Vrijeme čekanja za ulazak u Hrvatsku, ako promet bude sadašnjeg
opsega, posebice u vrijeme dnevnih špica između 18.00 i 21.00 sat,
znatno će se povećati zbog obavljanja propisanog postupka.
U razgovoru s putnicima koji su iz raznih mjesta Hrvatske prelazili
granicu kod Donjeg Miholjca čulo se da nakon uvođenja PDV-a nemaju
namjeru putovati u Mađarsku. Oni očekuju da se snize cijene
proizvoda u Hrvatskoj jer bi se, u suprotnom, dovelo u pitanje
sadašnji životni standard.
Carinska ispostava za Istarsku županiju očekuje da će se u prvih
petnaestak dana smanjiti broj odlazaka u "shopping" dok građani ne
procjene je li to isplativo ili nije.
Zasebno je pitanje rada banaka na graničnim prijelazima, odnosno
prilagođavanja njihova radnog vremena i broja službenika novim
potrebama.
No, procjenu učinaka uvođenja PDV-a i naplate na granicama sa
stanovišta države valja promatrati i po financijskih učincima.
Kada bi se zadržao sadašnji broj prelazaka granice, i ako svaki od
32 tisuće putnika (samo na spomenutim graničnim prijelazima) uveze
robe u vrijednosti carinskog maksimuma od 100 dolara, onda bi se na
tim graničnim prijelazima moglo prosječno dnevno ubrati više od 700
tisuća dolara PDV-a.
(Hina) žr/spd/vs db
100900 MET dec 97