Ž4=SJEDINJENE DRŽAVE
Ž1=THE WASHINGTON POST
Ž2=7. XII. 1997.
Ž3=U Bosni, mir na papiru, no ne i u primjeni
Lee Hockstader navodi primjer bosanskog sela Dizdaruši (u blizin
Brčkog), u kojem radnici obnavljaju jednu kuću kako bi se bivši
stanar, muslimanski izbjeglica, mogao u nju u vratiti. No usprkos
osiguranju i velikoj prisutnosti američkih snaga, Srbi tu kuću uvijek
iznova uništavaju. Hockstader piše kako je obnavljanje te kuće trebalo
biti gotovo za 12 dana, ali će se zbog toga uništavanja taj rok
produžiti. (...)"U pacifikaciji Bosne, mučnom procesu pod vodstvom
Sjedinjenih Država, potrošene su milijarde zapadnih dolara, a
zaposleni su deseci tisuća diplomata, vojnika i humanitaraca.
Dok dužnosnici NATO-a počinju raspravu o prirodi i budućoj ulozi
saveza, mnogi ozbiljno brinu ostaje li temelj njihove misije,
stvaranje multietničke države, i dalje planom za budućost Bosne.
Otkad su prije dvije godine mirovne snage NATO-a razdvojile zaraćene
strane, mirovni je proces ostvario tek skroman, a obično oskudan
napredak prema međuetničkoj pomirbi, tvrde u zadnjih nekoliko tjedana
strani i mjesni izvori intervjuirani u području. Gotovi svi se slažu
da će mali dio (ako uopće ikakav) postignutog napretka (sporadičan, no
sve brži povratak izbjeglica u područja gdje su u manjini; etnička
integracija šačice mjesnih policijskih snaga i gradskih vijeća)
preživjeti povlačenje 31.000 vojnika pod zapovjedništvom NATO-a u
Bosni.
Zapadni su dužnosnici postigli malo u mijenjanju temeljne ratne
ostavštine etničke podjele. Neki strani dužnosnici privatno priznaju
da je, usprkos svim zvučnim diplomatskim objavama o razbijanju zidova
segregacije i promicanju slobode kretanja, stvarni cilj Zapada
stabilnost u Bosni, a ne reintegracija društva traumatiziranog
krvoprolićem i mržnjom. Malo diplomata i gotovo nijedan Bosanac ne
smatra da je moguće oživiti išta nalik predratnom multietničkom
društvu u Bosni. 'Ovdje se radi o smanjenju troškova - kako riješiti
problem, kako bi dugoročno imali minimalnu stranu nazočnost u
području', izjavio je zapadni diplomat s dugim iskustvom u Bosni. 'Ne
radi se o stvaranju multietničkog društva.' (...)
U mirovnom sporazumu koji su prije dvije godine američki diplomati
skovali u Daytonu, u Ohiu, Zapad se obvezao na paradoks. S jedne
strane, trebala se stvoriti ujedinjena Bosna, koja bi se sastojala od
dvije polovice: Muslimansko-Hrvatske Federacije i Republike Srpske. S
druge strane, sporazum je odobravao veliku količinu autonomije za
svaku polovicu, uz tek malu središnju vladu. Ta čudna diplomatska
tvorevina priznavala je stvarnost u području: 'etničko čišćenje'
ostavilo je Srbe, Muslimane i Hrvate razdvojene na kraju rata. Ona je
također očuvala predratne granice i zanijekala teritorijalne ambicije
susjednih Srbije i Hrvatske, od kojih je svaka željela dio Bosne, kako
bi za svoju zemlju stvorila veći nacionalni teritorij.
Rezultirajuće napetosti u srži Daytonskog mirovnog dogovora - između
Bosne koja je etnički integrirana i one koja je etnički podijeljena -
od tada zbunjuju Zapad. Srž problema je da su integrativni elementi
Daytona, koji ciljaju na stvaranje nekakve jedinstvene države,
zapanjujuće teško provedivi. U nekim pitanjima Zapad može uporabom
svoje moći prisiliti strane da prihvate jedinstvenu državu. Ipak, neki
od problema ne mogu se riješiti silom.
Dvije strane podijeljene međuetničkom graničnom crtom ne natječu se
međusobno u športu, nema profesionalnih organizacija za okupljanje
učitelja, doktora ili inženjera. Čak i ogranci Crvenoga križa jedva
razgovaraju jedni s drugima. Srpski član zajedničkog predsjedništva
Momčilo Krajišnik nazočan je povremenim sastancima sa svojim
muslimanskim i hrvatskim kolegama tek kad Zapad intervenira.
U društvu huškačkih medija i nacionalitičkih političara, ljudi nemaju
mnogo drugih načina za poistovjećivanje, osim etničke pripadnosti. Tri
su glavne nacionalističke političke stranke (upravo one koje su svoj
narod odvele u rat) svaka zadržale moć, obećavajući da će svoju
etničku skupinu braniti od ostalih dviju. Zapad je malo učinio za
promociju umjerenih oporbenih političara, koji imaju malo potpore. A
zamisao o građanskom društvu, koja napreduje u drugim
poslijekomunističkim državama istočne Europe, ostaje u povojima. (...)
Unutar klimave Muslimansko-Hrvatske Federacije podjele su tako duboke
kao i između Federacije i srpskih vlasti. Muslimani i Hrvati imaju
odvojene vojske, labavo povezane tek na najvišim razinama, no strogo
odvojene u vojarnama. Druge su institucije slično podijeljene. Prošlog
su se tjedna dvojica visokih dužnosnika za obrazovanje, različite
etničke pripadnosti, složili o planu odvajanja mulimanske i hrvatske
djece u školama Federacije. Suočen s međunarodnim pritiskom, te
prosvjedima javnosti, plan se ponovno preispituje za sljedeću školsku
godinu. Ipak, djeca različitih etničkih skupina uče posve različite
stvari.
U nekim dijelovima srednje Bosne, u kojima živi otprilike jednak broj
Muslimana i Hrvata, gradovi ostaju podijeljeni, kao što su bili i za
vrijeme rata. Nije na mirovnim snagama NATO-a da rješavaju taj
problem. No diplomati i mjesni dužnosnici za pomoć preneraženi su time
te često dignu ruke. 'U selima u kojima radim, gradonačelnik može biti
Hrvat, a Musliman čelnik gradske skupštine', izjavio je hrvatski
veteran Davorin Pavelić, koji radi na pomoći i projektima obnove za
Međunarodnu skupinu za management, koja pomaže koordinirati programe
pomoći mjesnim organizacijama. 'Kad se prima predstavništvo
međunarodne zajednice, oni sjede zajedno. No kad sastanak završi,
svako odlazi u svoju zgradu i radi samo sa svojom nacionalnom
skupinom.'"
Kao postignut napredak u posljednjoj godini, Hockstader navodi da se u
Banjoj Luci danas može vidjeti nekolicina muslimanskih ili hrvatskih
registarskih tablica; zatim agresivne poteze NATO-a koji su oslabili
čvrstorukaše u Republici Srpskoj; uspostavljanje telefonskih veza
između dvije polovice Bosne; zainteresiranost za novi UN-ov program,
koji obećaje financijske injekcije za dopuštanje povratka prognanih
manjina. Hockstader navodi da se samo 20.000 Bosanaca usudilo vratiti
u područja iz kojih su izgnani.
"(...) 'Sve što se ovdje dogodi potpuno je umjetno i ako se postigao
nekakav napredak, on je iznimno krhak', izjavio je diplomat u Brčkom,
koji je promatrao međunarodno orkestriran povratak Muslimana u
Dizdarušu i druga sela južno od Brčkog. Kad ne bi bilo velike
nazočnosti američkih vojnika, rekao je on, mjesni bi Srbi otjerali
Muslimane koji se vraćaju u područje; tu usku, strateški vitalnu vrpcu
zemlje koja povezuje istočnu i zapadnu polovicu srpskog teritorija.
Srbi svaku muslimansku nazočnost u području vide kao potencijalnu
vojnu prijetnju koja bi mogla podijeliti srpski teritorij obnovi li se
rat. 'Sve što trebaju učiniti je dignuti u zrak nekoliko kuća i 2.000
Muslimana koji su se vratili otići će natrag u Federaciju', izjavio je
diplomat.
U svjetlu stagnirajućeg napretka prema reintegraciji zemlje, među
zapadnim se dužnosnicima priča o podjeli etničkih zajednica Bosne. Tu
je zamisao snažno zagovarao Henry Kissinger, a prigrlili su ju mnogi
Bosanci te ostali. Čak i oni kojima se ona ne sviđa, možda će ju
morati još jednom razmotriti ako nakon izbora sljedeće jeseni na
vlasti ostanu čvrstorukaške etničke stranke. No dužnosnici u području
upozoravaju da dijeljenje Bosne možda ne bi moglo postići primarni
cilj njihovih zagovornika, a to je smanjenje zapadnog uključenja.
Diplomati vjeruju kako će u području još mnogo godina biti potrebne
međunarodne snage, kako bi se mir održao."
Hockstader navodi da je srpsko vodstvo s Pala postavilo šačicu srpskih
obitelji u Dizdarušu da stvori 'biološku crtu', smišljenu da zaustavi
Muslimane od povratka. Ističe kako su te obitelji sastavljene uglavnom
od ljudi koji su u ratu nekog izgubili, kako bi Muslimanima pružili
leden doček.
"(...) Vodstvo bosanskih Srba nije jedinstveno u svojoj
nepopustljivosti. U podijeljenom Mostaru, hrvatski je gradonačelnik
Ivan Prskalo odbio prihvatiti čak i najneodređeniji plan povratka
Muslimana. (...) Prskalo kaže da će razmisliti o smještanju Muslimana
u svoj dio tek kad vidi plan za ponovno naseljavanje raseljenih Hrvata
i Srba u državi. Također, usprkos zapadnom pritisku, on nije ponovno
primio 85 Muslimana koji su iz njegove polovice grada izbačeni prošle
godine.
Vodstvo bosanskih Muslimana, iako se razmeće etničkom integracijom na
riječima, nije bilo susretljivije. U Sarajevu je, primjerice,
muslimanska vlada spriječila većinu Srba da se vrate u svoje stanove.
Taj je potez zanemario odredbu Daytona koja svim izbjeglicama jamči
pravo povratka.
'Ne vidim budućnost Bosne kao multietničke, multireligiozne zemlje',
izjavio je humanitarac g. Pavelić. 'Isti ljudi koji su počeli rat,
završili su ga i vladaju. Oni imaju opću potporu za svoju politiku
razlamanja Bosne i Hercegovine.'"
080204 MET dec 97
Josip Dabro podnio ostavku
Južna Koreja: Istražitelji traže produljenje pritvora predsjednika
Trumpova inauguracija: SAD jačaju sigurnost meksičke granice u El Pasu
Tisuće Australaca bez struje uslijed jake kiše i razornih vjetrova
Kolumbijski predsjednik obustavio mirovne pregovore s pobunjenicima ELN-a
Talijanska premijerka Meloni prisustvovat će Trumpovoj inauguraciji
Najava događaja - svijet - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - fotografije - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - kultura - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - Hrvatska - za subotu, 18. siječnja