Ž4=VELIKA BRITANIJA
Ž1=THE ECONOMIST
Ž2=28. X. 1997.
Ž3=Hoće li Kongres natjerati Ameriku na povlačenje iz Bosne?
"Slijedećeg bi lipnja NATO trebao povući svojih 35.000 vojnika koji
održavaju mir u Bosni. Svatko tko nešto zna o toj neprosvijećenoj
zemlji smatra da će, bez smirujuće prisutnosti NATO-a, rat vjerojatno
ponovno izbiti. Europljani kažu da će povući svoje vojnike, učine li
to Amerikanci. Oni pretpostavljaju da će Amerikanci ipak ostati u
području: na posljetku, primjećuju Europljani, i Bijela kuća i
ministarstvo vanjskih poslova (izuzevši ministra obrane Williama
Cohena) nagovijestili su da će Amerikanci produžiti svoju nazočnost.
No europske vlade ne bi smjele ništa pretpostavljati. Kongres ima
važnu ulogu u vanjskoj politici, a sadašnje je stajalište Capitol
Hilla da bi Amerika trebala izaći iz Bosne. Utjecajni republikanac,
senator John McCain, izrazio je svoje uvjerenje da Kongres neće
dopustiti američku nazočnost u Bosni poslije sljedećeg lipnja. On
vjeruje da će najviše 20 senatora glasovati za ostanak u Bosni. Čini
se da se Donji dom Kongresa još više suprotstavlja produžetku misije.
Kongresovo suprotstavljanje bosanskoj operaciji ima bar tri korijena.
Jedan je tmurno stanje te zemlje. Clintonova vlada naglašava dobre
vijesti, ističući da su bosanski Srbi podijeljeni te stoga i slabiji;
zatim, tvrdnjama da dugoročno gledano, Daytonski mirovni sporazum može
biti uspješno proveden. G. Cain i njegovi prijatelji, međutim, vjeruju
da nije nemoguće ujediniti razlomljenu državu te da je podjela
neizbježna. Američke bi snage stoga morale izaći iz područja, prije
nego ih ta 'uzaludna misija' uvuče u opasnost: kao nekadašnji
zatvorenik u sjevernom Vijetnamu, g. McCain ima razloga da se zbog
toga uzbuđuje. Europljani bi morali izaći iz Bosne, kaže on. No on
pristaje da Amerika osigurava zračni zaklon u području ili da u
krizama pomaže stanovnicima, s tim da bi savezničke snage bile
smještene u Mađarskoj.
Kad je g. Clinton u prosincu 1995. poslao američke vojnike u Bosnu, g.
McCain se istakao boreći se za potporu Kongresa toj misiji. No od onda
ih je predsjednikovo ponašanje u Bosni iziritiralo, što je drugi
razlog zbog kojeg se suprotstavljaju produženju te operacije. G.
Clinton je prvo rekao da će američki vojnici ostati u području samo
godinu dana; zatim, kad je rok istekao, a on pobijedio na novim
izborima, Predsjednik je tvrdio kako misiju treba produžiti za
daljnjih 18 mjeseci. Republikanci predsjedniku zamjeraju što nije bio
iskren prema Kongresu, kao i činjenicu da nikad nije jasno iznio svoje
ciljeve.
Treći razlog za Kongresovo protivljenje produžetku mandata u Bosni
jest da republikansko vodstvo njuši priliku da pobijedi Bijelu kuću na
području vanjske politike - ili barem, da ponovno potvrdi značaj uloge
Kongresa u međunarodnim pitanjima. 'Nezamislivo je da bi se Kongres
složio da se u Bosni zadrži nešto slično sadašnjoj snazi na tom
području', izjavio je pomoćnik predsjednika senatskog Vijeća za
vanjske odnose Jessea Helmsa. Helms se suprotstavio prvotnoj misiji u
Bosni, no tek treba izraziti svoje mišljenje o njezinoj budućnosti.
Europski diplomati u Washingtonu sve su više zabrinuti zbog
raspoloženja koje vlada u Kongresu. No vlada s druge strane misli da
može pobijediti u raspravi. Ona još uvijek službeno nije odlučila
pokušati zadržati američke vojnike u Bosni, iako je gotovo potpuno
izvjesno da hoće. Jedan viši dužnosnik smatra da bi, dok god je
operacija relativno mirna, trebalo biti moguće uvjeriti Kongres na
produženje - 'no samo ako predsjednik jasno artikulira zašto je to u
našem nacionalnom interesu, pokaže kud ta misija vodi i pojasni naše
ciljeve. Također je potrebno da Europljani preuzmu veći dio vojnog
tereta.'
Neki zakonodavci vjeruju da bi predsjednik, potrudi li se dovoljno,
mogao izvući mrzovoljni pristanak Kongresa. Republikanac Duncan Hunter
kaže da, što se američkih snaga tiče, Kongres ne bi smio proturječiti
predsjedniku, budući da tako slabi američki glas. Senator Joseph
Lieberman, jedan od obrambenih autoriteta među demokratima, tvrdi da
bi proširenje NATO-a (koje će Senat raspraviti sljedećeg proljeća, kao
i operaciju u Bosni) moglo pomoći predsjedniku: moglo bi se činiti
čudnim da Amerika oslabi NATO povlačeći se iz Bosne, kad bi proširenje
trebalo ojačati savez.
No s druge strane, planirano proširenje NATO-a, kojim bi u savez ušle
Poljska, Mađarska i Republika Češka, također bi moglo potkopati
Clintonove planove u Bosni. Jer, ukoliko prekoatlantske razmirice o
troškovima proširenja hrane stajalište Kongresa da Europljani ne
plaćaju dovoljno za vlastitu sigurnost, Kongres bi se mogao pokazati
još manje spremnim financirati američku nazočnost u Bosni.
G. Clinton bi na tri načina mogao pokušati nabaviti 2,5 milijarde
dolara godišnje, koliko stoji održavanje vojnih snaga u Bosni.
Najvjerojatniji bi bio da pred Kongres izađe s 'dopunskim' prijedlogom
zakona; u dogovoru koji je prošli mjesec postigao sa Senatom i Donjim
domom Kongresa, obećao je da neće tražiti produženje operacije bez
takve mjere. No on bi također mogao pokušati ponovno 'programirati'
proračun za obranu, koristeći novac namijenjen za druga područja, što
bi zahtijevalo potpise predsjednika četiri kongresna vijeća, ali ne i
glasovanje. Ili, ukoliko Predsjednik ne može dobiti ni glasove ni
potpise, on bi mogao financirati misiju onim dijelom proračuna
namijenjenom operacijama. No to bi značilo drastična smanjenja za
druge vrste današnje potrošnje, kao što su obuka te veliku štetu
reputaciji g. Clintona u Kongresu - što je cijena koju on možda nije
spreman platiti.
Što ako je g. McCain u pravu te američke snage napuste Bosnu sredinom
iduće godine? Britanska i francuska vlada kažu da je njihova politika
'ode li jedan, odlaze svi.' To je djelomično ucjena: oni žele
zastrašiti Ameriku posljedicama povlačenja. No mnogi ljudi u
britanskoj i francuskoj vladi istinski vjeruju da bi bilo
katastrofično ostati u Bosni bez Amerikanaca. To je djelomično tako
zbog njihovog nesretnog iskustva s UNPROFOR-om. (...)
Vladini dužnosnici shvaćaju da bi američko povlačenje mnoge Europljane
navelo na propitivanje važnosti NATO-a; to je razlog zbog kojeg oni
žele vojno ostati u Bosni. Drugi je taj, da bi NATO snage bez
Amerikanaca bile manje učinkovite u sprječavanju rata. No ti
dužnosnici uzdišu kad se spomenu europske slabe strane. 'Kod naših
saveznika prisutna je jedna proturječnost', kaže jedan dužnosnik. 'Oni
žele europsku sigurnost i obrambeni identitet, no zatim kažu da bez
nas ne mogu izaći na kraj s Bosnom.'
Možda je on u pravu, jer bi snaga NATO-a bez Amerikanaca bile tek
drugi UNPROFOR. U vrijeme UNPROFOR-a, kad je rat bjesnio, Amerikanci I
Europljani nisu se slagali o načinu zaustavljanja sukoba. Sad su sve
vlade NATO-a, izuzevši američki Kongres, predane provođenju Daytonskog
sporazuma. Nadalje, snage NATO-a sad imaju snažnije oružje i pravila
uključenja nego što je to bio slučaj s UNPROFOR-om. Ako Kongres ipak
natjera Ameriku iz Bosne, Europljani bi mogli razmisliti kako da učine
najviše što mogu, umjesto kako da pobjegnu. "
290247 MET oct 97
SKV: Hrvatska u 4,30 sati
SKV: Svijet u 4,30 sati
TikTok: Bez Bidenova jamstva od nedjelje ćemo biti prisiljeni prestati s radom
Josip Dabro podnio ostavku
Južna Koreja: Istražitelji traže produljenje pritvora predsjednika
Trumpova inauguracija: SAD jačaju sigurnost meksičke granice u El Pasu
Tisuće Australaca bez struje uslijed jake kiše i razornih vjetrova
Kolumbijski predsjednik obustavio mirovne pregovore s pobunjenicima ELN-a
Talijanska premijerka Meloni prisustvovat će Trumpovoj inauguraciji
Najava događaja - svijet - za subotu, 18. siječnja