TUHELJSKE TOPLICE, 27. kolovoza (Hina) - Trodnevni seminar "Građanin i Ustav, temelji demokracije" u organizaciji Ministarstva prosvjete i športa Republike Hrvatske i Centra za građanski odgoj iz SAD-a počeo je jutros u hotelu
"Mihanović" u Tuheljskim Toplicama.
TUHELJSKE TOPLICE, 27. kolovoza (Hina) - Trodnevni seminar
"Građanin i Ustav, temelji demokracije" u organizaciji Ministarstva
prosvjete i športa Republike Hrvatske i Centra za građanski odgoj iz
SAD-a počeo je jutros u hotelu "Mihanović" u Tuheljskim Toplicama. #L#
Projekt građanskog odgoja i izobrazbe novčano i stručno podupiru
Centar za građanski odgoj, Američka informacijska agencija i
Ministarstvo prosvjete SAD-a.
Svrha seminara u čijem radu sudjeluje 45 pedagoga, psihologa i
profesora iz cijele Hrvatske jest njihovo osposobljavanje za
poučavanje građanskog odgoja i izobrazbe. Sudionici seminara tijekom
trodnevna rada razgovarat će o uvođenju pilot projekta građanskog
odgoja i izobrazbe u hrvatski školski sustav pod nazivom "Građanin i
Ustav, temelji demokracije" u sedme i osme razrede osnovne te u prvi
razred srednje škole - u sklopu sata razrednika ili kao izborni
predmet. U uvodnom izlaganju, savjetnica u Upravi za programiranje,
udžbenike i razvoj Nevenka Lončarić-Jelačić je kazala da je svrha tog
predmeta - građanski odgoj - praktično osposobljavanje učenika u
građanskim vrlinama. Na taj bi način hrvatska djeca usvojila građanska
načela, razvila građansku uljudnost i odgovornost prema općem dobru i
bila osposobljena za sudjelovanje u političkom životu. Pozdravivši
nazočne u ime Ministarstva prosvjete i športa, pomoćnik ministra za
stručno usavršavanje i nastavne programe mr. Mate Matas podsjetio je
na dugu tradiciju osnovnog i visokog školstva u Hrvatskoj napominjući
da je još godine 1852. otvorena prva osnovna škola te da je lani
obilježena 600. obljetnica sveučilišta u Hrvatskoj. U hrvatskim su se
školama školovali mnogi znanstvenici među kojima i Ruđer Bošković,
Ivan Meštrović, Faust Vrančić, te se hrvatsko školstvo ima čime
pohvaliti, rekao je Matas.
Građanski odgoj je temelj odgoja u demokraciji, kazao je otpravnik
poslova američkog veleposlanstva u Republici Hrvatskoj Robert Finn
osvrnuvši se ukratko na glavne ideje demokracije - trodiobu vlasti,
poštene izbore i slobodu tiska.
Demokracija - vladavina naroda - izraz je individualnosti građana i
jaka je onoliko koliko i svaki pojedini građanin, rekao je Finn
ističući da se demokracija neprestano treba naučavati i podučavati.
Sjedinjene Američke Države su vrlo rano prepoznale važnost građanskog
odgoja i provodile ga kako bi se djeca što bolje pripremila za
građanske dužnosti, rekao je Finn. Hrvatska, nastavio je Finn, također
je prepoznala tu potrebu, a današnji bi seminar trebao pridonijeti
učvršćenju demokracije u Hrvatskoj. Građani se moraju osposobljavati
danas kako bi sutra mogli djelovati u demokraciji, istaknuo je
otpravnik poslova američkog veleposlanstva u Republici Hrvatskoj
Robert Finn.
O građanskom odgoju u američkome školskom sustavu sudionike seminara
je izvijestila kodirektorica Centra za građanski odgoj Margaret
Bransson dajući povijesni pregled njegova razvoja i govoreći o
utemeljiteljima građanskog odgoja, razlozima njegova uvođenja te o
postignućima učenika na tom polju. Koncept "dobrog građanina" temeljni
je koncept demokracije i podrazumijeva svijest o političkom životu i
događajima oko njega, dobru obaviještenost o društvenim problemima te
angažiranju u njihovu rješavanju i sudjelovanju u akcijama za dobrobit
sviju, kazala je Margaret Bransson. Po njezinim riječima, ovaj je
seminar dio svjetske brige o građanskom odgoju.
Sudionicima seminara i gostima iz SAD-a pomoćnik ministra prosvjete i
športa Mate Matas predočio je usporedne pokazatelje hrvatskoga
školskog sustava do godine 1990. i nakon demokratskih promjena u
Hrvatskoj. Istaknuo je da je sadašnji sustav utemeljen na hrvatskomu
domovinskom načelu, prilagođen tržišnom gospodarstvu i poduzetničkoj
inicijativi, depolitizaciji i deideologizaciji te slobodi
svjetonazora. Također je napomenuo da su crkvene škole ponovno
uvrštene u redoviti školski sustav, da je omogućeno otvaranje
privatnih škola te da je sustav otvoren za promjene nastavnog plana i
programa. Mr. Matas također je najavio da se osnovno školovanje
planira smanjiti s osam na šest godina, uz povećanje obvezatnog
školovanja s osam na devet godina. U svojem izlaganju mr. Matas je
naglasio da je građanska izobrazba usmjerena na razvijanje kritičkog
mišljenja i sposobnost samostalnog odlučivanja, zatim na sposobnost i
spremnost građana za sudjelovanje u ostvarivanju ustavne demokracije
te na suradnju s miroljubivim narodima. Cilj građanskog odgoja je
kompetentno i odgovorno sudjelovanje u lokalnom, državnom i političkom
životu, istaknuo je pomoćnik ministrice prosvjete i športa mr. Mate
Matas.
(Hina) dm mc
271343 MET aug 97