ZAGREB, 19. kolovoza (Hina) - Na jesenskom zasjedanju hrvatskog Sabora pred zastupnicima će se naći Prijedlog zakona o mirovinskom osiguranju koji bi trebao biti okosnica buduće mirovinske reforme u Hrvatskoj te uspostave sustava
mirovinskog osiguranja na kategorijama tržišnog gospodarstva.
ZAGREB, 19. kolovoza (Hina) - Na jesenskom zasjedanju hrvatskog Sabora
pred zastupnicima će se naći Prijedlog zakona o mirovinskom osiguranju
koji bi trebao biti okosnica buduće mirovinske reforme u Hrvatskoj te
uspostave sustava mirovinskog osiguranja na kategorijama tržišnog
gospodarstva. #L#
Novi sustav mirovinskog osiguranja uredio bi se na tri razine -
sustavu obveznog općeg mirovinskog osiguranja na temelju generacijske
solidarnosti, kakav imamo i danas, sustavu obveznog mirovinskog
osiguranja na temelju individualne kapitalizirane štednje te sustavu
dobrovoljnog osiguranja na temelju individualne kapitalizirane štednje
za starost.
Prijedlog zakona o mirovinskom osiguranju, koji predlaže hrvatska
Vlada, uređuje samo prvu razinu mirovinskog osiguranja, dok će se
ostale dvije razine osiguranja uređivati posebnim zakonima. Posebnim
zakonom kojim će biti uređen obvezni sustav mirovinskog osiguranja
zasnovan na individualnoj kapitaliziranoj štednji bit će obuhvaćeni
osiguranici koji na dan početka primjene toga zakona nemaju navršenih
40 godina života.
Prijedlog zakona o mirovinskom osiguranju dolazi na dnevni red
Sabora u situaciji znatnog nesrazmjera između broja aktivnih
osiguranika i umirovljenika. Tako, prema podacima iz prvog polugodiša ove
godine na jednog zaposlenog dolazi 1,65 umirovljenika.
U razdoblju od 1990. do polugodišta 1997. broj aktivnih osiguranika
smanjio se za 473 tisuće, dok se broj umirovljenika povećao za 249
tisuća. Tako danas u Hrvatskoj ima 1,494.992 aktivnih osiguranika, te
905.210 osoba koje primaju mirovinu.
Do nesrazmjera je došlo usljed posljedica rata, smanjene gospodarske
aktivnosti, nesigurnosti zaposlenja te porasta broja nezaposlenih. U
1991. godini umirovljenici su primjerice činili 14,9 posto ukupnog
stavnovništva, dok se u 1996. godini taj postotak povećao na oko 19
posto.
Prilikom rasprave o budućnosti mirovinskog i invalidskog osiguranja
mora se poći, smatraju autori zakona, od činjenice da je u postojećem
sustavu previše "socijale" i previše "beneficija", a poremećen je i
odnos koji mora postojati između ulaganja i prava.
Prijedlogom zakona o mirovinskom osiguranju ne mijenja se status
sadašnjih umirovljenika, ali se stvaraju pretpostavke boljeg
materijalnog položaja svih umirovljenika, ističe se obrazloženju
zakonskog prijedloga. Želi se postići financijska stabilnost sustava,
jasnija veza između doprinosa i mirovina, te otkloniti potrebu za
daljnjim povećanjem stope doprinosa.
Novi zakon predviđa podizanje dobne granice za odlazak u starosnu
kao i prijevremenu mirovinu. Tako se predlaže da pravo na starosnu
mirovinu stječe osiguranik kada navrši 65 godina života i 15 godina
mirovinskog staža, pri čemu je predložena i alternativa prema kojoj bi
žene u starosnu mirovinu mogle sa navršenih 60 godina života.
Pravo na prijevremenu mirovinu osiguranik bi stjecao sa navršenih 60
godina života i 35 godina mirovinskog staža, odnosno prema
alternativnom prijedlogu pravo na prijevremenu mirovinu stječe
osiguranik kada navrši 60 godina života i 35 godina mirovinskog staža
(muškarac), odnosno 55 godina života i 30 godina mirovinskog staža
(žena).
Produžavanje dobne granice, koja se predlaže u skladu sa rješenjima
u zemljama srednje i zapadne Europe, obavilo bi se postupno najkasnije
do 2002. godine.
Prijedlog zakona predviđa radikalnu izmjenu dosadašnjeg načina
utvrđivanja mirovinske osnovice, odnosno mirovine. Osnovna razlika
između postojećeg i predloženog načina određivanja mirovina sastoji se
u tome što bi se ubuduće, umjesto najpovoljnijih deset godina za
izračun mirovinske osnovice, mirovina određivala na temelju plaće,
odnosno osnovice osiguranja u čitavom razdoblju osiguranja, a
najranije od 1. siječnja 1970. godine od kada se obvezno evidentiraju
podaci o plaći i stažu za svakog osiguranika.
Prijedlog zakona o mirovinskom osiguranju uvodi i niz drugih
izmjena, među kojima i izmjenu definicije invalidnosti, institut
dobrovoljnog osiguranja za netipična zaposlenja, mogućnost dokupa
staža za svećenike, redovnike i redovnice za razdoblje prije uvođenja
obveznog mirovinskog osiguranja, obvezno osiguranje roditelja koji
odgaja djecu do navršene prve godine života djeteta, uvodi institut
osnovne mirovine, novi način određivanja iznosa mirovina i njihova
usklađivanja, pravo na korištenje djela obiteljske uz vlastitu
mirovinu kao i tržišni sustav gospodarenja imovinom mirovinskog
osiguranja. Istodobno, neka prava iz mirovinskog osiguranja ovim bi
zakonom bila ukinuta.
Procjenjuje se da bi na dan početka primjene zakona o mirovinskom
osiguranju približno 60 posto osiguranika nastavilo osiguranje u
sustavu obveznog mirovinskog osiguranja (sustav generacijske
solidarnosti) budući da su stariji od 40 godina, dok bi oko 40 posto
osiguranika bilo i u sustavu generacijske solidarnosti i u sustavu
obvezatne kapitalizirane štednje, budući da su mlađi od 40 godina.
Osiguranici stariji od 40 godina plaćali bi doprinos za mirovinsko
osiguranje po stopi 25,5 posto (sadašnja stopa), a osiguranici mlađi
od 40 godina plaćali bi doprinos po stopi 15,3 posto za sustav
generacijske solidarnosti i 10,2 posto u obvezatni sustav
kapitalizirane štednje.
Takvo dijeljenje stope doprinosa uzrokovat će smanjene prihode u
sustav generacijske solidarnosti u prvoj godini primjene zakona za oko
17 posto ili za 2,1 milijardu kuna (prema propisanim stopama doprinosa
iz 1997.). Smanjene prihode u mirovinskom sustavu na temelju
generacijske solidarsnosti zbog uvođenja mirovinskog osiguranja na
temelju individualne kapitalizirane štednje treba osigurati u državnom
proračunu, napominje predlagatelj zakona.
(Hina) mt ds
191613 MET aug 97