ZAGREB, 26. srpnja (Hina) - Zastupnički dom Sabora raspravljat će na jesen, na prijelog Vlade, o Konačnom prijedlog zakona o knjižnicama. Zakon o knjižničarstvu i knjižnicama donosi se po prvi puta u neovisnoj i suverenoj državi zbog
zahtjeva za novim i drugačijim zakonskim rješenjima. Ima više razloga za donošenje ovog zakona, a najvažniji je sadržan u potrebi da se uskladi postojeće zakonodavstvo o knjižničarstvu i knjižnicama s ustavnim i pravnim poretkom države i stvaranja zakonske podloge za uspješnije djelovanje, potpuniji i brži razvitak knjižničarstva i knjižnica te uspostave suvremenog knjižničkog sustava i njegovog uključivanja u svjetski informacijski sustav. Zakon se donosi i zbog suvremenog zakonskog uređivanja onih pitanja knjižnica i knjižničarstva, koja su dosad bila nepotpuno, drugačije ili uopće nisu bila zakonski uređena, a zajednička su knjižničarstvu kao posebnoj djelatnosti,
ZAGREB, 26. srpnja (Hina) - Zastupnički dom Sabora raspravljat će na
jesen, na prijelog Vlade, o Konačnom prijedlog zakona o knjižnicama.
Zakon o knjižničarstvu i knjižnicama donosi se po prvi puta u
neovisnoj i suverenoj državi zbog zahtjeva za novim i drugačijim
zakonskim rješenjima. Ima više razloga za donošenje ovog zakona, a
najvažniji je sadržan u potrebi da se uskladi postojeće zakonodavstvo
o knjižničarstvu i knjižnicama s ustavnim i pravnim poretkom države i
stvaranja zakonske podloge za uspješnije djelovanje, potpuniji i brži
razvitak knjižničarstva i knjižnica te uspostave suvremenog
knjižničkog sustava i njegovog uključivanja u svjetski informacijski
sustav. Zakon se donosi i zbog suvremenog zakonskog uređivanja onih
pitanja knjižnica i knjižničarstva, koja su dosad bila nepotpuno,
drugačije ili uopće nisu bila zakonski uređena, a zajednička su
knjižničarstvu kao posebnoj djelatnosti, #L#
Konačni prijedlog zakona o knjižnicama uređuje pitanja knjižnične
djelatnosti, uvjete i načine njezinog obavljanja, ustrojstvo i način
rada knjižnica, pitanja knjižnične građe te pravni položaj Nacionalne
i sveučilišne knjižnice u Zagrebu.
Knjižničarstvo je, po Konačnom prijedlogu zakona, javna služba i
djelatnost od interesa za RH. Prema namjeni i sadržaju fondova
knjižnice mogu biti nacionalne, narodne, školske, sveučilišne,
visokoškolske, općeznanstvene i specijalne. Kako bi svojim
stanovnicima osigurale pristup svim vrstama knjižnične građe i
informacijama, svaka bi općina i grad trebali osnovati narodnu
knjižnicu kao samostalnu knjižnicu. U Konačnom prijedlogu zakona
ističe se da više od 300 općinskih i gradskih sredina nema svoje
knjižnice te se stoga tom odredbom želi u svim sredinama potaknuti
osnivanje knjižnica koje će biti informacijska središta te svojevrsna
'žarišta' za poticanje razvitka kulture.
Osnivač Nacionalne i sveučilišne knjižnice (NSK) u Zagrebu, tog
središta knjižničnog sustava i najvažnije knjižnične i informacijeske
ustanove u nas je Republika Hrvatska. Prava i dužnosti osnivača ima
hrvatska Vlada. Nacionalnom i sveučilišnom knjižnicom upravlja upravno
vijeće od devet članova - po tri imenuju ministri kulture te znanosti
i tehnologije, a preostala tri stručno vijeće Knjižnice iz redova
zaposlenika NSK. Glavnog ravnatelja imenuje i razrješava hrvatska
Vlada na prijedlog dva navedena ministra.
Stručni nadzor rada NSK obavlja Hrvatsko knjižnično vijeće koje je
ujedno stručno i savjetodavno tijelo. Tako ono, uz ostalo, razmatra
stanje knjižničarstva u RH, predlaže i potiče donošenje mjera za
njegovo unapređivanje, predlaže promjene propisa o knjižničarstvu,
mjera za zaštitu knjižnične građe i drugo. Od sedam članova Vijeća,
četiri imenuju ministri kulture, prosvjete i športa, znanosti i
tehnologije te Rektorski zbor visokih učilišta RH, a tri člana imenuje
Hrvatsko knjižnično društvo.
Knjižnicama, u načelu, upravljaju upravna vijeća, a sredstva za rad
tih ustanova osigurava njihov osnivač. Sredstva za posebne programe
mogu pored osnivača osiguravati jedinice lokalne samouprave i uprave,
nadležna ministarstva te druge pravne i fizičke osobe.
Prijedlog zakona postavlja i uvjete za stjecanje stručnih knjižničnih
zvanja te određuje tko će obavljati stručne poslove u tim ustanovama.
Uređuju se i pitanja u vezi obaveznog primjerka te mjera za zaštitu
knjižnične građe.
Po podatcima NSK, u Hrvatskoj ima ukupno 1876 javnih knjižnica. Od
toga je jedna nacionalna, 264 narodnih (s ograncima), 1074 školskih,
84 visokoškolskih, dvije općeznanstvene i 449 specijalnih. U njima je
pohranjeno oko 26.000.000 svezaka i radi oko tri tisuće djelatnika (od
toga 1450 stručnog osoblja).
U prijedlogu zakona se, uz ostalo, upozorava na općenito teško stanje
fondova hrvatskih knjižnica zbog neprimjerenih uvjeta smještaja i
nedovoljne zaštite knjiga.
(Hina) mb gk
261234 MET jul 97