FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

PRIJEDLOG KAZNENOG ZAKONA: UMJESTO ZATVORA DO ŠEST MJESECI RAD ZA OPĆE DOBRO

ZAGREB, 24. srpnja (Hina) - Nakon višegodišnjeg prijelaznog razdoblja, te više saborskih čitanja i dopuna prijedloga, posebna radna skupina pripremila je konačni prijedlog novog kaznenog zakona. O tom će prijedlogu, u sklopu cjelovite reforme kaznenog zakonodavstva, saborski zastupnici raspravljati na svom jesenskom zasjedanju.
OPĆE DOBRO ZAGREB, 24. srpnja (Hina) - Nakon višegodišnjeg prijelaznog razdoblja, te više saborskih čitanja i dopuna prijedloga, posebna radna skupina pripremila je konačni prijedlog novog kaznenog zakona. O tom će prijedlogu, u sklopu cjelovite reforme kaznenog zakonodavstva, saborski zastupnici raspravljati na svom jesenskom zasjedanju. #L# Pri izradi konačnog prijedloga kaznenog zakona uzeti su u obzir različiti izvori, od kaznenih zakona drugih europskih zemalja do dokumenata UN-a i Europskog vijeća iz tog područja, ali i dosadašnji hrvatski radovi na kaznenom zakonodavstvu, posebno pokušaj donošenja prvog hrvatskog kaznenog zakona 1879. godine. Novim se kaznenim zakonom prvenstveno želi primjereno odgovoriti na stanje kriminaliteta u Hrvatskoj. Posljednji pet godina uočava se stagnacija ili čak opadanje ukupnog broja kaznenih djela. Broj počinjenih kaznenih djela i pravomoćno osuđenih počinitelja koji se kreće oko 20.000 godišnje u odnosu na ukupni broj stanovništva u usporedbi s drugim državama u Europi i svijetu pokazuje da se stopa kriminaliteta u Hrvatskoj može smatrati vrlo niskom. Vodeći se načelom prema kojem pozitivno pravo valja preoblikovati u novo tako da se postojeće normativno stanje mijenja razumno, s oprezom i samo kada je to neophodno radi usklađivanja s Ustavom, jedna od najvažnijih temeljnih postavki za oblikovanje novog materijalnog kaznenog prava odnosi se na dosljedno provođenje načela pravne države. Naime, ustavna odredba koja je od osobite važnosti za oblikovanje materijalnog kaznenog prava propisuje kako se slobode i prava mogu ograničiti samo zakonom da bi se zaštitila sloboda i prava drugih ljudi, pravni poredak, javni moral i zdravlje. Dosljedno primjenjujući načelo pravne države i vladavine prava, u konačnom se prijedlogu kaznenog zakona ograničava kazneno pravna prisila na samo one slučajeve kada se ni na koji drugi način ne bi mogla ostvariti zaštita osobnih sloboda i prava čovjeka i druge društvene vrijednosti koje su zaštićene Ustavom. Iz istog razloga predložene su nove inkriminacije kojima se kaznenopravnom prinudom zaštićuju temeljne slobode i prava. Nove inkriminacije radi potpunije zaštite sloboda i prava čovjeka nisu predložene samo u odgovarajućoj glavi pod naslovom "Kaznena djela protiv slobode i prava čovjeka i građanina", već i u drugim glavama u kojima su, primjerice, nova kaznena djela povrede slobode izražavanja misli, kao i preuređeno i s Ustavom usklađeno kazneno djelo povrede prava na okupljanje i javni prosvjed. Nova su i kaznena djela protiv okoliša, kaznena djela oštećenja i korištenja tuđih podataka, zlouporaba osiguranja, zlouporaba čeka i kreditne kartice, samovoljno liječenje, kvalificirani oblik prekida trudnoće u poodmakloj trudnoći, prikrivanje protuzakonito dobivenog novca. Osim dosljedne primjene načela prema kojem nema kaznenopravne prisile bez krivnje za počinjeno djelo, autori konačnog prijedloga nastojali su što potpunije i u skladu s najsuvremenijim kaznenopravnim, kriminalnopolitičkim, kriminološkim i drugim relevantnim spoznajama, provesti individualizaciju kazne i drugih kaznenopravnih sankcija. Ostvarenje temeljne postavke o afirmaciji suvremene individualizacije kaznenopravnih sankcija može se dokazati uvođenjem odredbe o zamjeni kazne zatvora radom za opće dobro na slobodi. Naime, izrečenu kaznu zatvora u trajanju do šest mjeseci sud može zamjeniti radom za opće dobro na slobodi u trajanju od najmanje deset i najviše šezdeset radnih dana. Individualizaciji, prema mišljenju autora, pridonosi i nova posebna mjera zatvorske kazne koja za najteža kaznena djela propisuje - dugotrajni zatvor. Prijedlog zadržava opću najveću mjeru kazne zatvora od 15 godina, ali uvodi dugotrajni zatvor u trajanju od 20 do 30 godina. Dugotrajni zatvor može se propisati samo kao alternativna kazna uz kaznu zatvora i to za najteže oblike teških kaznenih djela. Time se sadašnja maksimalna zatvorska kazna od 20 godina povisuje na 30 godina, jer bi ostajanjem na toj najvećoj mjeri kazne Hrvatska imala najblaži kazneni zakon u suvremenom svijetu. Individualizaciji pridonosi i izmjena sustava novčane kazne od fiksnih iznosa na dane dohotka. Prema prijedlogu, novčane se kazne neće izricati kao dosad u određenim iznosima, već se usvaja model tzv. dnevnih globa, prema danima zarade počinitelja kaznenog djela. Osim pokretanja postupka po službenoj dužnosti, prijedlogom se ponovno uvodi jednom već napušteno pokretanje kaznenog postupka na prijedlog oštećenika ili žrtve kaznenog djela. U pravilu država u tim slučajevima u potpunosti 'stoji' iza žrtve, ali samo ako to ona predloži. (Hina) rd ds 240910 MET jul 97

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙