FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

USTAVNI SUD RH ODBIO ZAHTJEV HSP 1861

ZAGREB, 11. lipnja (Hina) - Ustavni sud Republike Hrvatske na današnjoj sjednici nije prihvatio zahtjev Hrvatske stranke prava 1861 za provođenje postupka nadzora nad ustavnošću i zakonitošću izbora za predsjednika Republike Hrvatske.
ZAGREB, 11. lipnja (Hina) - Ustavni sud Republike Hrvatske na današnjoj sjednici nije prihvatio zahtjev Hrvatske stranke prava 1861 za provođenje postupka nadzora nad ustavnošću i zakonitošću izbora za predsjednika Republike Hrvatske. #L# U obrazloženju rješenja o neprihvaćanju zahtjeva HSP 1861 ustavni sud navodi da je ta stranka zatražila od Suda da provede nadzor nad ustavnošću i zakonitošću izbora predsjednika Republike Hrvatske u odnosu na kandidiranje dr. Franje Tuđmana za predsjednika Republike Hrvatske i zbog onemogućavnaja isticanja Dobroslava Parage za kandidata za predsjednika RH. Prvi dio zahtjeva HSP 1861 obrazlaže navodom da je dr. Franjo Tuđman bio dva puta predsjednikom Republike Hrvatske te da je njegovo ponovno kandidiranje za predsjednika protivno odredbi članka 95. stavka 2. Ustava RH. Drugi dio zahtjeva obrazlaže se navodom da je Hrvatska radio-televizija 25. svibnja o.g. objavila vijest kako je Hrvatska stranka prava 1861 odlučila na predstojećim izborima poduprijeti kandidata Vladu Gotovca, da demanti ove vijesti, koji je podnositelj zahtjeva zatražio, nije objavljen. Uz to HPT je, navodno, podnositelju zahtjeva isključila telefonske linije i time onemogućila da se aktivisti stranke, koji su prikupljali potpise za podršku kandidature Dobroslava Parage, obavijeste da i dalje skupljaju potpise. Ističući da zahtjev HSP-a 1861 nije osnovan, Ustavni sud navodi da odredbu članka 95. stavka 2. Ustava, po kojoj nitko ne može biti više od dva puta predsjednikom Republike Hrvatske, nije moguće tumačiti ni primijeniti odvojeno od ostalih odredbi Ustava o predsjedniku RH posebice od ostalih odredbi članka 95. i od odredbi Ustavnog zakona za provedbu Ustava RH. Po odredbi članka 95. stavka 1. Ustava, predsjednik Republike Hrvatske bira se na temelju općeg i jednakog biračkog prava na neposrednim izborima tajnim glasovanjem na vrijeme od pet godina, a po stavku 2. istog članka bira se većinom svih birača koji su glasovali. Prije nego preuzme dužnost, predsjednik polaže svečanu prisegu kojom se obvezuje na vjernost Ustavu (članak 95. stavak 7.). Po odredbi članka 95. stavka 2. Ustava, nitko ne može biti predsjednikom više od dva puta, ali ta se odredba, kao i sve druge odredbe tog članka, odnose samo na predsjednika koji je biran na neposrednim izborima i koji je dao prisegu sukladno odredbi članka 95. stavka 7. Ustava, ističe Ustavni sud. Činjenica je da je dr. Franjo Tuđman bio predsjednik Predsjedništva bivše Socijalističke Republike Hrvatske, a na tu je dužnost izabran 30. svibnja 1990. na zajedničkoj sjednici Sabora suglasno amandmanu L. na Ustav SRH. Temeljem amandmana LXXIII. na Ustav SRH postao je 25. srpnja 1990. godine predsjednikom Republike Hrvatske, dakle, prije donošenja Ustava Republike Hrvatske, pa se na to vremensko razdoblje taj Ustav nije mogao odnositi. Nakon proglašenja Ustava Republike Hrvatske 22. prosinca 1990., a na temelju članka 7. Ustavnog zakona za provedbu Ustava RH, dr. Franjo Tuđman dobio je sve dužnosti i ovlaštenja predsjednika određene Ustavom i to za prijelazno razdoblje do izbora za predsjednika Republike. I konačno, Zakon o izboru predsjednika Republike Hrvatske stupio je na snagu 25. travnja 1992. a dr. Franjo Tuđman je na prvim neposrednim izborima, u skladu s Ustavom i spomenutim Zakonom, 2. kolovoza 1992. godine izabran za predsjednika Republike Hrvatske prvi puta. Sve do izbora 2. kolovoza 1992. dr. Franjo Tuđman bio je predsjednik Predsjedništva SRH, izabran na posrednim izborima, odnosno, predsjednik Republike Hrvatske koji je na tu dužnost došao po sili citiranih ustavnih amandmana, odnosno Ustavnog zakona, a ne na temelju neposrednih izbora. Zbog toga se, u smislu izloženog tumačenja odredbe članka 95. stavka 2. Ustava, na ovo razdoblje citirana odredba ne može odnositi. Ovo tim više što se radi o prijelaznom razdoblju za koje je, na temelju posebnih propisa i određenih državopravnih potreba, trebalo predsjednikom Republike Hrvatske imenovati osobu koja je ranije obnašala dužnost predsjednika Predsjedništva SRH, radi nesmetanog prelaska na novi ustavni i državopravni sustav. Zbog toga nema ustavnih i zakonskih zapreka da se dr. Franjo Tuđman kandidira za predsjednika Republike na izborima raspisanim 13. svibnja 1997., koji su u tijeku, ističe se u rješenju Ustavnog suda. O drugom dijelu zahtjeva, da se provede postupak nad ustavnošću i zakonitošću izbora, u odnosu na onemogućavanje podnositelja zahtjeva da istakne kandidata Dobroslava Paragu za predsjednika Republike Hrvatske, Ustavni sud napominje da je već odlučio rješenjem od 4. lipnja 1997. godine. (Hina) pp ds 111624 MET jun 97

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙