ZAGREB, 11. lipnja (Hina) - Ustavni sud Republike Hrvatske na današnjoj sjednici nije prihvatio zahtjev Hrvatske stranke prava 1861 za provođenje postupka nadzora nad ustavnošću i zakonitošću izbora za predsjednika Republike
Hrvatske.
ZAGREB, 11. lipnja (Hina) - Ustavni sud Republike Hrvatske na
današnjoj sjednici nije prihvatio zahtjev Hrvatske stranke prava 1861
za provođenje postupka nadzora nad ustavnošću i zakonitošću izbora za
predsjednika Republike Hrvatske. #L#
U obrazloženju rješenja o neprihvaćanju zahtjeva HSP 1861 ustavni
sud navodi da je ta stranka zatražila od Suda da provede nadzor nad
ustavnošću i zakonitošću izbora predsjednika Republike Hrvatske u
odnosu na kandidiranje dr. Franje Tuđmana za predsjednika Republike
Hrvatske i zbog onemogućavnaja isticanja Dobroslava Parage za
kandidata za predsjednika RH.
Prvi dio zahtjeva HSP 1861 obrazlaže navodom da je dr. Franjo
Tuđman bio dva puta predsjednikom Republike Hrvatske te da je njegovo
ponovno kandidiranje za predsjednika protivno odredbi članka 95.
stavka 2. Ustava RH. Drugi dio zahtjeva obrazlaže se navodom da je
Hrvatska radio-televizija 25. svibnja o.g. objavila vijest kako je
Hrvatska stranka prava 1861 odlučila na predstojećim izborima
poduprijeti kandidata Vladu Gotovca, da demanti ove vijesti, koji je
podnositelj zahtjeva zatražio, nije objavljen. Uz to HPT je, navodno,
podnositelju zahtjeva isključila telefonske linije i time onemogućila
da se aktivisti stranke, koji su prikupljali potpise za podršku
kandidature Dobroslava Parage, obavijeste da i dalje skupljaju
potpise.
Ističući da zahtjev HSP-a 1861 nije osnovan, Ustavni sud navodi da
odredbu članka 95. stavka 2. Ustava, po kojoj nitko ne može biti više
od dva puta predsjednikom Republike Hrvatske, nije moguće tumačiti ni
primijeniti odvojeno od ostalih odredbi Ustava o predsjedniku RH
posebice od ostalih odredbi članka 95. i od odredbi Ustavnog zakona za
provedbu Ustava RH. Po odredbi članka 95. stavka 1. Ustava,
predsjednik Republike Hrvatske bira se na temelju općeg i jednakog
biračkog prava na neposrednim izborima tajnim glasovanjem na vrijeme
od pet godina, a po stavku 2. istog članka bira se većinom svih birača
koji su glasovali. Prije nego preuzme dužnost, predsjednik polaže
svečanu prisegu kojom se obvezuje na vjernost Ustavu (članak 95.
stavak 7.).
Po odredbi članka 95. stavka 2. Ustava, nitko ne može biti
predsjednikom više od dva puta, ali ta se odredba, kao i sve druge
odredbe tog članka, odnose samo na predsjednika koji je biran na
neposrednim izborima i koji je dao prisegu sukladno odredbi članka 95.
stavka 7. Ustava, ističe Ustavni sud.
Činjenica je da je dr. Franjo Tuđman bio predsjednik Predsjedništva
bivše Socijalističke Republike Hrvatske, a na tu je dužnost izabran
30. svibnja 1990. na zajedničkoj sjednici Sabora suglasno amandmanu L.
na Ustav SRH. Temeljem amandmana LXXIII. na Ustav SRH postao je 25.
srpnja 1990. godine predsjednikom Republike Hrvatske, dakle, prije
donošenja Ustava Republike Hrvatske, pa se na to vremensko razdoblje
taj Ustav nije mogao odnositi. Nakon proglašenja Ustava Republike
Hrvatske 22. prosinca 1990., a na temelju članka 7. Ustavnog zakona za
provedbu Ustava RH, dr. Franjo Tuđman dobio je sve dužnosti i
ovlaštenja predsjednika određene Ustavom i to za prijelazno razdoblje
do izbora za predsjednika Republike. I konačno, Zakon o izboru
predsjednika Republike Hrvatske stupio je na snagu 25. travnja 1992. a
dr. Franjo Tuđman je na prvim neposrednim izborima, u skladu s Ustavom
i spomenutim Zakonom, 2. kolovoza 1992. godine izabran za
predsjednika Republike Hrvatske prvi puta.
Sve do izbora 2. kolovoza 1992. dr. Franjo Tuđman bio je predsjednik
Predsjedništva SRH, izabran na posrednim izborima, odnosno,
predsjednik Republike Hrvatske koji je na tu dužnost došao po sili
citiranih ustavnih amandmana, odnosno Ustavnog zakona, a ne na temelju
neposrednih izbora. Zbog toga se, u smislu izloženog tumačenja odredbe
članka 95. stavka 2. Ustava, na ovo razdoblje citirana odredba ne može
odnositi. Ovo tim više što se radi o prijelaznom razdoblju za koje
je, na temelju posebnih propisa i određenih državopravnih potreba,
trebalo predsjednikom Republike Hrvatske imenovati osobu koja je
ranije obnašala dužnost predsjednika Predsjedništva SRH, radi
nesmetanog prelaska na novi ustavni i državopravni sustav.
Zbog toga nema ustavnih i zakonskih zapreka da se dr. Franjo Tuđman
kandidira za predsjednika Republike na izborima raspisanim 13. svibnja
1997., koji su u tijeku, ističe se u rješenju Ustavnog suda.
O drugom dijelu zahtjeva, da se provede postupak nad ustavnošću i
zakonitošću izbora, u odnosu na onemogućavanje podnositelja zahtjeva
da istakne kandidata Dobroslava Paragu za predsjednika Republike
Hrvatske, Ustavni sud napominje da je već odlučio rješenjem od 4.
lipnja 1997. godine.
(Hina) pp ds
111624 MET jun 97