LONDON, 20. svibnja (Hina/AFP) - Skalpeli i rastvorna sredstva koja se koriste za čišćenje i restauriranje ulja na platnu starih majstora mogla bi uskoro nestati u korist obične laserske 'olovke' koju su usavršili britanski
znanstvenici.
LONDON, 20. svibnja (Hina/AFP) - Skalpeli i rastvorna sredstva koja se
koriste za čišćenje i restauriranje ulja na platnu starih majstora
mogla bi uskoro nestati u korist obične laserske 'olovke' koju su
usavršili britanski znanstvenici. #L#
Trajanje restauriranja koje se danas može protegnuti na nekoliko
mjeseci, moglo bi u tom slučaju biti skraćeno na nekoliko sati,
zahvaljujući novoj tehnici. Laser na niskoj temperaturi funkcionira
promjenom molekula premaza na površini slike, pretvarajući ih u paru
koju usisuje cjevčica smještena unutar 'olovke'.
"Rad će biti mnogo čišći za restauratora", smatra profesor Allan
Boardman, jedna od četiriju osoba koja stoji iza tog projekta,
izrađenog na Sveučilištu Salford u Sjevernoj Irskoj.
Profesor se nada da će prototip izuma biti spreman najkasnije iduće
godine. Laserska olovka trebala bi moći ukloniti odjednom pola
četvornog centimetra sloja premaza a da ne uništi sliku ispod njega.
Laser koristi istu ultravioletnu zraku niske temperature kao što je
ona koja se koristi u operacijama očiju radi modificiranja
zakrivljenosti rožnice.
"Laseri se već koriste za čišćenje kipova, zgrada i umrljanih
prozora", objasnio je Boardman. "Čišćenje slika laserom stoga je samo
posljednji korak u nizu".
Prema mišljenju istraživača, tehnika bi jednog dana mogla uspjeti ne
samo očistiti površinu već i restaurirati originalnu pigmentaciju
ulja.
No, profesor Boardman smatra kako je svijet umjetnosti "vrlo
konzervativan" i kako će puno puta morati dokazivati da je njegov
način siguran i bolji prije nego što zamijeni dobre stare metode.
Tate Gallery u Londonu koja posjeduje stalnu postavu slika britanskih
majstora od 16. do 19. stoljeća opskrbila je Boardmanovu ekipu
"fragmentima" starih platna radi ispitivanja tehnike laser-olovke.
Stephen Hackney, šef odjela konzervatorskih znanosti muzeja, optimist
je ali ne još sasvim uvjeren. "Iako se zraku može u potpunosti
kontrolirati, ona ne pomaže restauratoru, koliko znamo, da razlikuje
različite slojeve", ocijenio je on.
"Restaurator mora vrlo precizno znati do koje je točke postupak
čišćenja prodro u originalnu površinu slike", dodao je on.
Oprez je to o kojem govori i profesor Boardman. "Slika predstavlja
dio nacionalne baštine, dakle i najmanja pogreška ne samo da bi
promijenila vrijednost slike već bi imala strahovite posljedice",
kazao je on.
Jednom kad se tehnika potpuno usavrši, komercijalne prednosti mogle
bi biti ogromne. "Većina zemalja u svijetu posjeduje zbirku ulja na
platnu", objasnio je profesor Boardman koji ocjenjuje kako
konzervatori neće više imati razloga da nastave restauriranje starim
metodama.
(Hina) bnš bnš
201327 MET may 97