ZAGREB, 14. svibnja (Hina) - Ustavni sud Republike Hrvatske na današnjoj je sjednici odbio kao neosnovane žalbe Momira Plavšića, Željka Petrovića i Milenka Grubića iz Daruvara, te HSLS-a, izrečene na rješenje Županijskog izbornog
povjerenstva Bjelovarsko-bilogorske županije.
ZAGREB, 14. svibnja (Hina) - Ustavni sud Republike Hrvatske na
današnjoj je sjednici odbio kao neosnovane žalbe Momira Plavšića,
Željka Petrovića i Milenka Grubića iz Daruvara, te HSLS-a, izrečene na
rješenje Županijskog izbornog povjerenstva Bjelovarsko-bilogorske
županije. #L#
Županijsko izborno povjerenstvo VII. Bjelovarsko-bilogorske
županije rješenjem od 6. svibnja usvojilo je prigovor Gradskog odbora
HDZ-a Grada Daruvara, podnesen na rezultate izbora za članove
daruvarskog Gradskog vijeća utvrđene i objavljene od strane Gradskog
izbornog povjerenstva, te je poništilo točku odluku o utvrđenju
rezultata izbora za članove Gradskog vijeća Daruvara kojom je utvrđeno
da se imaju smatrati izabranima kandidati Sreten Šulja sa kandidatske
liste HSS-a, Momir Plavšić i Željko Petrović sa kandidatske liste
HSLS-a te Milenko Grubić i Dobrivoj Bosanac sa kandidatske liste
SDP-a.
Protiv tog rješenja podnijeli su žalbu Momir Plavšić, Željko
Petrović i Milenko Grubić iz Daruvara, te HSLS, zbog pogrešne primjene
materijalnog prava i neprimjene odredbi ustavnih i izbornih zakona.
Smatraju da su osporavanim rješenjem pogrešno protumačene odredbe
članka 10. i članka 28. Zakona o izboru članova predstavničkih tijela
jedinica lokalne samouprave i jedinica lokalne uprave i samouprave te
članak 19. Statuta Grada Daruvara. Zatim da su im povrijeđena prava
utvrđena odredbama članka 19. Ustavnog zakona o ljudskim pravima i
slobodama i o pravima etničkih i nacionalnih zajednica ili manjina u
Republici Hrvatskoj.
Navodeći da žalbe nisu osnovane, Ustavni sud je ocijenio da je
Županijsko izborno povjerenstvo osporavanim rješenjem pravilno
utvrdilo da Gradsko izborno povjerenstvo Grada Daruvara nije imalo
osnova za primjenu članka 10. i 28. Zakona o izborima u ovom slučaju.
Pravilno se utvrđuje prvostupanjskim rješenjem da se pravo etničkih
i nacionalnih zajednica ili manjina na zastupljenost u tijelima
lokalne uprave i samouprave, ustanovljeno člankom 19. Ustavnog zakona
o ljudskim pravima, provodi na način propisan stavkom 2. naznačenog
Ustavnog zakona, dakle zakonom kojimm se uređuje lokalna samouprava i
statutom jedinica lokalne samouprave.
Člankom 18. stavak 1. i 5. Ustavnog zakona o ljudskim pravima...
bila je ustanovljena zastupljenost nacionalnih manjina s više od 8
posto u ukupnom pučanstvu samo i isključivo u odnosu na određena
najviša tijela vlasti u Republici Hrvatskoj.
Ustavnim zakonom o privremenom neprimjenjivanju pojedinih odredbi
Zakona o ljudskim pravima posebno su navedene odredbe Ustavnog zakona
koje se neće primjenjivati do objave rezultata prvog popisa pučanstva
Republike Hrvatske. Između ostalih, navedene su i odredbe članka 18.
stavak 1. i 5.
Člankom 4. Ustavnog zakona o privremenom neprimjenjivanju određuje
se odgoda primjene posebnih zakona koji su utemeljeni na odredbama
Ustavnog zakona o ljudskim pravima - onih kojima je primjena odgođena.
Odredbe članka 19. Ustavnog zakona nisu obuhvaćene privremenom odgodom
primjene, pa su stoga na snazi i treba ih primjenjivati. Iz tog
proizlazi da pravo etničkih i nacionalnih zajednica ili manjina na
zatupljenost u lokalnim tijelima jedinica lokalne uprave i samouprave
nije upitno. Provedba tog prava osigurava se, polazeći od odredbe 2.
članka 19. Ustavnog zakona, Zakona o izboru (članci 10. i 28.), te
statutima jedinica lokalne uprave i samouprave.
Međutim, za primjenu navedene odredbe, zbog opće poznatih promjena
u sastavu stanovništva izazvanih agresijom na Republiku Hrvatsku,
zatim zbog promjena teritorijalnog ustroja, te načina izbora u
hrvatskom Podunavlju (mogućnost da se glasuje za predstavnička tijela
izvan tog područja), potrebno je da mjerodavna tijela utvrde broj i
nacionalni sastav biračkog tijela određene jedinice lokalne
samouprave, odnosno jedinice lokalne uprave i samouprave, a zatim i
nacionalni sastav predstavničkog tijela.
Odredbom članka 19. stavak 2. Statuta Grada Daruvara samo se
općenito propisuje pravo na zastupljenost etničkih i nacionalnih
zajednica ili manjina, bez da se utvrđuje o kojim se etničkim
zajednicama ili manjinama radi. Statut ne propisuje koliki broj
predstavnika tih zajednica treba biti izabran. Iz navedenih razloga
Gradsko izborno povjerenstvo Grada Daruvara nije imalo osnova za
primjenu odredbe članka 19. Statuta Grada Daruvara, a u svezi s tim
niti članka 10. i 28. Zakona o izborima. Stoga Ustavni sud smatra
žalbe neosnovanima.
(Hina) pp
141238 MET may 97