ZAGREB, 6. svibnja (Hina) - Ustavni sud Republike Hrvatske odbio je danas kao neosnovane žalbe Hrvatske seljačke stranke podnijetu protiv rješenja Izbornog povjerenstva RH (u svezi zahtjeva HSS-a da se poništi akt Županijskog izbornog
povjerenstva Bjelovarsko-bilogorske županije o utvrđenju rezultata izbora članova Županijske skupštine) te Hrvatske socijalno liberalne stranke (HSLS) podnijetu protiv rješenja Županijskog izbornog povjerenstva Sisačko-moslavačke županije (u svezi rezultata izbora za članove Gradskog vijeća Grada Siska). Obje se žalbe, inače, odnose na pravo etničkih i nacionalnih zajednica ili manjina na zastupljenost u lokalnim tijelima vlasti.
ZAGREB, 6. svibnja (Hina) - Ustavni sud Republike Hrvatske odbio je
danas kao neosnovane žalbe Hrvatske seljačke stranke podnijetu protiv
rješenja Izbornog povjerenstva RH (u svezi zahtjeva HSS-a da se
poništi akt Županijskog izbornog povjerenstva Bjelovarsko-bilogorske
županije o utvrđenju rezultata izbora članova Županijske skupštine) te
Hrvatske socijalno liberalne stranke (HSLS) podnijetu protiv rješenja
Županijskog izbornog povjerenstva Sisačko-moslavačke županije (u svezi
rezultata izbora za članove Gradskog vijeća Grada Siska).
Obje se žalbe, inače, odnose na pravo etničkih i nacionalnih
zajednica ili manjina na zastupljenost u lokalnim tijelima vlasti. #L#
HSS je svoj zahtjev za poništenjem akta Županijskog izbornog
povjerenstva Bjelovarsko-bilogorske županije o utvrđenju rezultata
izbora, te ponovnom utvrđenju rezultata izbora, obrazložila navodeći
da je u biračkom tijelu te županije na dan izbora, 13. travnja, od
ukupno 111.989 građana, građana srpske nacionalnosti bilo 10.296 ili
9,19 posto, dakle više od osam posto. HSS drži da je stoga trebalo
primjeniti odgovarajuće članke Zakona o izboru članova predstavničkih
tijela jedinica lokalne samouprave i jedinica lokalne uprave i
samouprave.
Navodeći da žalba nije osnovana, Ustavni sud u obrazloženju
pojašnjava članak 18. stavke 1. i 5. Ustavnog zakona (zastupljenost
nacionalnih manjina s više od osam posto u ukupnom pučanstvu u odnosu
na određena najviša tijela vlasti u Hrvatskoj) te članka 19. (pravo
etničkih i nacionalnih zajednica ili manjina na zastupljenost u
tijelima lokalne vlasti razmjerno svom udjelu u njenom stanovništvu).
No, Ustavnim zakonom o privremenom neprimjenjivanju pojedinih odredbi
Ustavnog zakona, posebno su navedene odredbe Ustavnog zakona koje se
neće primjenjivati do objave rezultata prvog popisa pučanstva RH (među
kojima su i odredbe članka 18 stavak 1. i 5.), te se određuje i odgoda
primjene posebnih zakona utemeljenih na odredbama Ustavnog zakona.
Ustavni sud nadalje obrazlaže da odredbe članka 19. nisu obuhvaćene
privremenom odgodom primjene, iz čega proizlazi da pravo etničkih i
nacionalnih zajednica ili manjina na zastupljenost u lokalnim tijelima
nije upitno, a da se provedba tog prava osigurava na osnovu odredbi
Ustavnog zakona, Zakona o izboru te statutima lokalnih jedinica.
"Međutim, za primjenu navedene odredbe, zbog opće poznatih promjena u
sastavu stanovništva izazvanih agresijom na Republiku Hrvatsku, zatim
zbog promjena teritorijalnog ustroja, te načina izbora u hrvatskom
Podunavlju (mogućnost da se glasuje za predstavnička tijela izvan tog
područja), potrebno je da mjerodavna tijela utvrde broj i nacionalni
sastav biračkog tijela određene jedinice lokalne samouprave, odnosno
jedinice lokalne uprave i samouprave, a zatim i nacionalni sastav
predstavničkog tijela", navodi se u obrazloženju Ustavnog suda.
Statut Bjelovarsko-bilogorske županije ne sadrži odredbe kojima bi
bilo uređeno pravo pripadnika etničkih i nacionalnih zajednica ili
manjina, kao ni brojčane podatke koji bi točno označavali koliki broj
pripadnika pojedinih manjina treba biti izabrano na tom području,
zaključuje Ustavni sud.
S takvim je obrazloženjem Ustavni sud odbio i žalbu na rezultate
izbora za članove Gradskog vijeće Grada Siska, a u kojoj je HSLS naveo
da nije postignuta zastupljenost srpske etničke manjine (obzirom na
zastupljenost u biračkom tijelu od 17 posto) pa je trebalo povećati
broj članova Gradskog vijeća do 35 kako bi ta potrebna zastupljenost
bila ostvarena. "Člankom 34. stavka 2. Statuta Grada Siska pravo na
zastupljenost etničkih i nacionalnih zajednica ili manjina samo se
općenito propisuje, a ne način utvrđivanja o kojim etničkim
zajednicama ili manjinama se radi, niti koliko predstavnika tih
zajednica treba biti izabrano", navodi u obrazloženju rješenja Ustavni
sud i zaključuje da se zbog toga ta odredba Statuta ne može primjeniti.
(Hina) bn mi
061747 MET may 97