OTSUKI, 8. travnja (Hina/AFP) - Japan je ovoga tjedna otvorio novu eksperimentalnu željezničku prugu na kojoj će u iduće tri godine ispitivati mogućnost izgradnje nove generacija vlakova "magnetske ravnoteže" koji bi prometovali
brzinom od 500 kilometara/sat.
OTSUKI, 8. travnja (Hina/AFP) - Japan je ovoga tjedna otvorio novu
eksperimentalnu željezničku prugu na kojoj će u iduće tri godine
ispitivati mogućnost izgradnje nove generacija vlakova "magnetske
ravnoteže" koji bi prometovali brzinom od 500 kilometara/sat. #L#
Prema zamisli konstruktora, "Maglev" bi Tokio i Osaku, dva velika
japanska grada, povezivao u samo sat vremena. Nova bi linija pojačala
postojeću željezničku prugu velikih brzina, kojoj prijeti zasićenost
prometom.
Koristeći se prirodnim svojstvom međusobnog odbijanja magneta,
vlakovi na principu "magnetske ravnoteže", "lebde" iznad trase i
postižu velike brzine upravo zato jer nisu ograničeni trenjem kotača o
tračnice. Od 1979. godine, automatski japanski prototip postigao je
brzinu od 517 km/sat, što je do danas ostao nedirnuti svjetski rekord.
Novi japanski "Maglev" trebao bi prometovati još brže: 550 km/sat pri
punoj i 500 km/sat pri komercijalnoj brzini. "Maglev" bi, dakle, bio
brži brat njemačkog "Transrapida", čiji je najviši domet 450 km/sat,
te francuskog TGV-a čija je redovita brzina 300 km/sat, a najveći
domet 515 km/sat.
Japanska tvrtka JR Tokai, koja stoji iza projekta, ocjenjuje da je
klasična tehnologija tračnica-kotač već toliko usavršena da praktički
ne ostavlja mnogo prostora za nova povećanja brzina.
Nova pruga velikih brzina, neophodna je za rasterećenje postojeće
željezničke prometnice Shinkansen između Tokija i Osake, koja povezuje
zonu koja daje polovicu japanskog bruto domaćeg proizvoda. Blokiranje
te prometnice, kao što je bio slučaj prije dvije godine zbog potresa u
Kobeu, moglo bi trajno paralizirati gospodarski život zemlje.
Tvrtka JR Tokai, koju vlada uskoro namjervava privatizirati, nije
međutim sposobna sama financirati taj mega-projekt. Jer izgradnja
prvih 18,4 kilometara ispitne linije progutala je 220 milijardi jena
(odnosno 1,8 milijardi doalra).
Dok postojeća prometnica Shinkansen prolazi uglavnom duž obale,
"Maglev" bi trebala prolaziti unutrašnjošću zemlje, područjem
brdovitog terena. Prvi kilometri prometnice prolazit će tunelom (oko
80 posto), a preostalih 10 posto vijaduktom.
JR Tokai očekuje da će "Maglev" prve putnike prevesti u prvim
godionama idućeg stoljeća.
(Hina) rt dh
081234 MET apr 97