ZAGREB, 20. ožujka (Hina) - Međunarodni pomorski prijevoznik, splitska tvrtka "Jadroplov", lani je ostvario gotovo milijun američkih dolara dobiti. Čak 99 posto lanjskog prihoda ostvareno je u inozemstvu, i to poglavito prijevozom
roba iz Austrije, Češke i Mađarske prema zemljama istočne i južne Afrike, izjavio je glavni direktor te tvrtke Nikša Giovanelli.
ZAGREB, 20. ožujka (Hina) - Međunarodni pomorski prijevoznik, splitska
tvrtka "Jadroplov", lani je ostvario gotovo milijun američkih dolara
dobiti. Čak 99 posto lanjskog prihoda ostvareno je u inozemstvu, i to
poglavito prijevozom roba iz Austrije, Češke i Mađarske prema zemljama
istočne i južne Afrike, izjavio je glavni direktor te tvrtke Nikša
Giovanelli. #L#
Udio domaće robe u prijevozu "Jadroplova" je tek jedan posto, a prije
rata roba iz bivših jugoslavenskih republika činila je između 30 i 50
posto ukupnog prometa, pri čemu su prevladavli tereti iz Bosne i
Hercegovine. Kako bi se što skorije vratio na to tržište, "Jadroplov"
je prije dvije godine otvorio svoje predstavništvo u Sarajevu, koje je
nedavno počelo ostvarivati prihode, pa se i budućnost sada čini
perspektivnija, kazao je Giovanelli.
Splitska tvrtka vlasnik je 17 brodova, prosječne starosti 14,5 godina.
Od toga se pet brodova koristi u linijskom poslovanju, tj. obavlja se
prijevoz na tuđe ime za vlastiti račun. Preostali se brodovi daju u najam
većim svjetskim unajmiteljima i to za razdoblje od tri mjeseca do godine
dana. Kod linijskog se prijevoza ostvaruju veći prihodi, ali prisutan je
i veći rizik jer u slučaju da nema roba, rastu troškovi stajanja
u luci. Istodobno, najmom se ostvaruje niži, ali sigurniji prihod, budući
unajmitelj plaća vozarinu i kad ništa ne prevozi.
U proteklih je nekoliko godina "Jadroplov" imao dvije novogradnje u riječkom
brodogradilištu "3. maj". Riječ je o brodovima "Zrin" i "Jadroplov pride",
kojeg je Američka udruga brodara lani proglasila najboljim kontejnerskim
brodom na svijetu. Njegova je nosivost 35.000 tisuća tona, odnosno 2300
kontejnera.
Prije mjesec dana iz splitkog je brodogradilišta porinut brod "Don Frane
Bulić", koji će moći prevesti do 42.000 tona rastresitog tereta, kao i
teret u kontejnerima. Iduće se godine u tom brodogradilištu planira gradnja
još jednog broda istih osobina, čime će ukupna nosivost "Jadroplovovih"
brodova dosegnuti 380.000 tona.
"U četiri smo godine izgradili četiri nova broda za najam, što će prosječnu
starost tih brodova spustiti na deset godina. To je gotovo idealna starost
s obzirom na potrebu pronalaženja optimalnog omjera troškova obnove i
ulaganja. Naime, u slučaju veće starosti rastu troškovi obnove, a ako je
flota mlađa, postoji opasnost od preinvestiranja", pojasnio je Giovanelli.
Nakon 2000. godine planira se izgradnja još pet novih, ovaj put, linijskih
brodova.
Inače, u prethodne je četiri godine izgrađeno ukupno 11 novih brodova,
a troškovi izgradnje po brodu bili su otprilike 22 milijuna dolara.
"Jadroplov" je tu izgradnju financirao sam, pri čemu su 25 posto
bila vlastita sredstva, dok su ostalo krediti na 12 godina. Od svakoga
broda, rekao je Giovanelli, država putem poreza i doprinosa godišnje
primi prosječno milijun dolara.
U "Jadroplovu" je uposleno 958 osoba, od čega 800 pomoraca i drugog
brodskog osoblja. Većinski je vlasnik Privredna banka Zagreb s ukupno
63,25 posto dionica, kojoj je "Jadroplov" u lanjskom kolovozu isplatio
dividendu od 1,1 milijun dolara.
"U 1995. godini dobit je dosegnula dva milijuna dolara. Razlog njezina
prošlogodišnjeg smanjenja je u tome što smo mi brodari bili pogođeni
krizom, koja se pojavila već 1995., ali je tijekom prošle godine
kulminirala. Ta kriza nije zahvatila sve brodare istodobno, budući ih
većina daje brodove u najam u razdoblju od šest mjeseci do godine dana.
Tržište brodskoga prijevoza lani je bilo najlošije u posljednjih devet
godina, što se očitovalo i u visini vozarina koje su također potonule na
najniže razine. No, tržište se oporavlja, ali trebat će mu barem godinu
dana da bi dosegnulo razinu iz 1995.", procijenio je Giovanelli.
(Hina) kt sab
201159 MET mar 97