ZADAR, 9. ožujka (Hina - Ivica Marijačić) - Novi Maslenički most preko Novskog ždrila, po izjavi ministra razvitka i obnove dr. Jure Radića, najveće ikad ostvareno djelo hrvatskih graditelja, sutra će u podne biti otvoren je za promet
svih vozila. Dugačak je 377,60, a širok 21,40 metara. Most je četverotračan i, po najavama najviših hrvatskih dužnosnika, sastavni je dio buduće jadranske auto-ceste, kao i auto-ceste koja će povezivati sjevernu i južnu Hrvatsku.
ZADAR, 9. ožujka (Hina - Ivica Marijačić) - Novi Maslenički most preko
Novskog ždrila, po izjavi ministra razvitka i obnove dr. Jure Radića,
najveće ikad ostvareno djelo hrvatskih graditelja, sutra će u podne
biti otvoren je za promet svih vozila. Dugačak je 377,60, a širok
21,40 metara. Most je četverotračan i, po najavama najviših hrvatskih
dužnosnika, sastavni je dio buduće jadranske auto-ceste, kao i
auto-ceste koja će povezivati sjevernu i južnu Hrvatsku. #L#
Armirano-betonski most, 15 po veličini u svijetu takve vrste, ima
jedan luk raspona 200 metara. Most su projektirali stručnjaci
zagrebačkog Građevinskog fakulteta dr. Jure Radić, dr. Vinko Čandrlić
i mr. Zlatko Šavor. Izgradila ga je splitska tvrtka Konstruktor koja
je u gradnju mosta utrošila tri milijuna kg armatura, 18,5 tisuća
kubnih metara betona i 143 tone kabela za prednapinjanje. Gotovo sve
odgovorne osobe ističu da je most ponos hrvatskih graditelja, ali da
nije i spomenik sam sebi niti spomenik graditeljima, nego strateški
hrvatski infrastrukturni objekt.
Potreba za premošćivanjem Novskog ždrila ukazala se neizbježnom
nakon što su pripadnici okupacijske srpske vojske 21. studenoga 1991.
godine srušili stari Maslenički most. Okupacijom tog dijela hrvatskog
prostora i rušenjem mosta, južna Hrvatska ostala je gotovo izolirana
od sjeverne, a jedina preostala veza bio je most preko otoka Paga i
trajektna veza Pag - kopno (Žigljen - Prizna). Izgradnji novog mosta
graditelji su mogli pristupiti tek nakon ograničene oslobodilačke
akcije Maslenica krajem siječnja 1993. godine u kojoj je oslobođeno
Novsko ždrilo, te još desetak sela u zadarskom zaleđu. Čim je akcija
završila, 25. siječnja 1993. godine predsjednik RH, dr. Franjo Tuđman,
postavio je temeljni kamen za gradnju novog Masleničkog mosta. Kao
privremeno rješenje, 18. srpnja 1993. godine postavljen je pontonski
most preko Novskog ždrila.
Izvođačka tvrtka Konstruktor, 15. ožujka 1993., dovozi prvi
buldožer na gradilište novog Masleničkog mosta, ali kako je gradilište
bilo na dometu topničkih oruđa srpske okupacijske vojske, iz
sigurnosnih razloga, ozbiljniji radovi na mostu još nisu mogli početi.
Radnici splitskog Konstruktora su ipak pripremali gradilište. Na
pripremne radove, koji bi objektivno trajali oko tri mjeseca, radnici
Konstruktora potrošili su gotovo dvije godine upravo zbog nepotpune
sigurnosti. Ipak, u ožujku 1995. godine, postavljaju prvi
konstruktivni beton u temelj prvog stupa na strmoj dobali Novskog
ždrila, na velebitskoj strani.
Tek nakon oslobodilačke akcije Hrvatske vojske "Oluja", u kolovozu
1995. godine, radnici Konstruktora mogli su svom snagom graditi most.
Luk mosta je sagrađen za devet mjeseci, a to je ujedno bio i
najsloženiji i najizazovniji zahvat u cijelom projektu. Potom su na
luku sagrađeni stupovi, a na njih postavljeni tzv. T-nosači, te
izgrađena kolnička ploča. Betoniranje kolnika završeno je do polovice
prosinca 1996. godine, a u siječnju i veljači ove godine završeno je
asfaltiranje kolnika. Ministar Radić je prošlog tjedna objavio da je
most završen, nakon što je 16 natovarenih kamiona, teških po 30 tona,
ispitivalo izdržljivost mosta. Novi Maslenički most udaljen je oko 800
metara od starog srušenog, prema zapadu.
Upravitelj gradilišta bio je 35-godišnji dipl. ing. Mladen Škomrlj
iz Splita, djelatnik Konstruktora. Za sebe kaže da je bio na
gradilištu ujedno i najstariji stručnjak među inžinjerima. Nakon što
je diplomirao na Građevinskom fakultetu u Zagrebu, zaposlio se u
splitskom Konstruktoru. Dosad ima 8,5 godina radnog staža. Sudjelovao
je u projektima gradnje hidroelektrane Đale na Cetini kod Trilja, te
na gradnji prometnice Solin - Klis.
"Velika je sreća što sam imao prigodu graditi ovaj most. Ona se
dobiva samo jednom u životu. Bio je to za mene golemi profesionalni
izazov koji nisam mogao odbiti, ali priznajem da sam osjećao i strah,
kad sam u ožujku 1993. godine prvi put s obale visoke 90 metara
pogledao tjesnac kojega moram premostiti", kaže ing. Škomrlj koji je
četiri pune godine proveo na gradilištu. Njegov otac je umirovljeni
profesor splitskog Građevinskog fakulteta, supruga je magistrirala i
zaposlena je isto na Građevinskom fakultetu u Splitu. Imaju dvoje
djece, petogodišnju kćer i petomjesečnog sina.
Zamjenik upravitelja gradilišta novog Masleničkog mosta, bio je
dipl. ing. Davor Trlaja, 30-godišnji stručnjak iz Šibenika, zaposlen u
Konstruktoru. On je odmah nakon što je diplomirao kod prof. Čandrlića
u Zagrebu, poslan na ovo gradilišta. Poput inž. Škomrlja, i gospodin
Trlaja je ponosan što je dobio prigodu graditi most. Oženjen je, a
surpuga i kćer mu žive u Šibeniku. Obojica su puni hvale za svoje
suradnike i za sve radnike. Jednim od najvećih uspjeha drže činjenicu
da nitko od radnika nije stradao tijekom gradnje, što je, kažu,
svjetska rijetkost.
Novi Maslenički most je cjelovito djelo hrvatskih stručnjaka. U
vrijeme bivše Jugoslavije, sve mostove u Hrvatskoj gradila je
beogradska Mostogradnja, primjerice Krčki, stari Maslenički, Paški i
ostale. Ovo je prvi put da je jedna hrvatska tvrtka sagradila ovakav
objekt i da hrvatski stručnjaci, bez pomoći sa strane, izgrade most.
Kako ističu sami rukovoditelji gradnje, Maslenički most je sagrađen u
rekordnom roku, oduzme li se gotovo dvogodišnje razdoblje u kojemu se
nije moglo graditi zbog srpskih napada na taj prostor. Isto tako,
cijena koštanja mosta, oko 80 milijuna kuna, znatno je niža od
svjetskih stnadarda, naglašavaju.
Osim mosta, splistki Konstruktor je sagradio i pristupne ceste s
obje njegove strane, 800 metara s velebitske i oko 1500 metara s
zadarske strane. Dopuštena brzina vožnje preko mosta je 80 km na sat,
a vozači neće plaćati mostarinu, dok se ne sagradi auto-cesta na kojoj
će se vozarina plaćati kao i na ostalim auto-cestama.
(Hina) im ds
091013 MET mar 97