DE-SUKOB +DE-FR ČETVERODNEVNI RAT-22. XII. ++NJEMAČKA+FRANKFURTER RUNDSCHAU+22. XII. 1998.+Poslije četverodnevnoga rata+"Američko-britanski četverodnevni rat protiv Iraka je dovršen, +razlog se može opet vratiti. To sugerira američki
ministar obrane +William Cohen uz prijetnju ponovnim ratnim djelovanjima. Prema +tomu su otvorena samo vrata za sljedeću slijepu ulicu, ali ne za +mirovni poredak ni rušenje tiranina. To je ciničan, ali nažalost +stvarni facit.+Ne može se vidjeti strategija koja bi mogla dovesti do mirovnoga +poretka. Sve dok Sadam Husein vlada u Bagdadu i svoju zemlju drži +pod bičem tajne službe, mir se može dobiti samo po cijenu da se +Sadama uvuče u novi poredak. Ta je predodžba po gledištu +Washingtona i Londona daleko s one strane granice na kojoj počinje +politički apsurd. Bila bi malo manje nerealna, iako još nerealna, +da su u osam godina poslije drugoga zaljevskog rata postojali barem +bojažljivi pokušaji u tom smjeru. Režim ipak nije bio nedodirljiv +sve dok je u interesu SAD-a, većine zapadnoeuropskih država i +arapskih susjeda obavljao korisnu ulogu protiv iranske +mulakracije. To je povijest.
NJEMAČKA
FRANKFURTER RUNDSCHAU
22. XII. 1998.
Poslije četverodnevnoga rata
"Američko-britanski četverodnevni rat protiv Iraka je dovršen,
razlog se može opet vratiti. To sugerira američki ministar obrane
William Cohen uz prijetnju ponovnim ratnim djelovanjima. Prema
tomu su otvorena samo vrata za sljedeću slijepu ulicu, ali ne za
mirovni poredak ni rušenje tiranina. To je ciničan, ali nažalost
stvarni facit.
Ne može se vidjeti strategija koja bi mogla dovesti do mirovnoga
poretka. Sve dok Sadam Husein vlada u Bagdadu i svoju zemlju drži
pod bičem tajne službe, mir se može dobiti samo po cijenu da se
Sadama uvuče u novi poredak. Ta je predodžba po gledištu
Washingtona i Londona daleko s one strane granice na kojoj počinje
politički apsurd. Bila bi malo manje nerealna, iako još nerealna,
da su u osam godina poslije drugoga zaljevskog rata postojali barem
bojažljivi pokušaji u tom smjeru. Režim ipak nije bio nedodirljiv
sve dok je u interesu SAD-a, većine zapadnoeuropskih država i
arapskih susjeda obavljao korisnu ulogu protiv iranske
mulakracije. To je povijest.
No ako mirovni poredak treba graditi bez sadašnje diktature,
partnera nema - ili ih ima previše. Irački politički egzil sastoji
se od najmanje 70 zavađenih skupina. Neke od njih bi mogle glavnu
skupštinu održati u telefonskoj govornici. Možda ih je desetak u
stanovitoj mjeri relevantnih. No i one su nesposobne za zajedničko
djelovanje. Kurdska oporba podijeljena je na pristaše Massuda
Barzanija i Džallala Talabanisa, a više slijedi klanske crte negoli
politička stajališta. Šiitska al Dawa se natječe s drugim
radikalnim islamskim skupinama poput Vrhovnoga vijeća i, dakako, s
kurdskim organizacijama umjesto da snagu usmjeri na zajednički
otpor. Oporbeni Baath, građanska oporba, komunistička i bivša
komunistička oporba još biju bitke prošlih vremena, prije dolaska
Sadama na vlast. Egzil zaoštrava razilaženja u taboru - ako postoji
- Sadamovih protivnika.
Osim toga, ono što se s obzirom na vrlo djelotvoran sustav tajne
službe i propagande u Iraku još donekle može nazvati oporbom u
zemlji, oslabljeno je četverodnevnim ratom. Da se 'u trenutku
opasnosti domovinu ne smije ostaviti na cjedilu' u Europi je od
1914. dobro poznata rečenica. Možda je u konkretnom slučaju
pogrešna, ali funkcionira.
Iračka javnost je tako izazvana da SAD i njegova predsjednika drži
načelom zla, jednako kao što je veliki dio euro-američke javnosti
podešen da sve akcije protiv Sadama, bez obzira na civilizacijske
troškove i popratne pojave, drži opravdanima. Javni pristanak na
diktaturu u Iraku je uvjetovani refleks, jer je tamo svako drukčije
mišljenje opasno po život čim postane glasno. Ne može doći ni do
početka neke slobodne razumne rasprave, a da se o kritičkoj
javnosti i ne govori.
Svaka oporba unutar zemlje u tim je okolnostima odmah smrću
kažnjiva 'izdaja domovine'. Oporba u izgnanstvu ima istu etiketu s
možda manje kobnim posljedicama. Što više ratnih akcija, to su
manji izgledi Sadamovih protivnika, i to manje ima nade da bi se one
snage i osobe koje se još danas - ili opet - žele oduprijeti slijepoj
odanosti, mogle složiti u demokratskom stvaranju konsezusa. U
izgnanstvu pak, ponori će se i dalje produbljivati. Nepovjerenje
zbog instrumentalizacije od zaraćenih stranaka ionako postoji, a
zbog pogrešno shvaćenog domoljublja, zbog spremnosti na
prihvaćanje svih potpora, još će i dalje rasti.
Glede nedostatka kakvoće iračke oporbe, postavlja se pitanje o
kakvoći možebitnih arapskih partnera u promjeni. Radi se o
demokratskoj legitimaciji. Iračkom se diktatoru ona mora
bezuvjetno osporiti. Može li se zbog nekih taktičkih ili
strategijskih razloga, s nekom realpolitičkom argumentacijom,
poželjnim saveznicima postaviti drukčije mjerilo? Do koje se
zamislive granice može rastegnuti politička vjerodostojnost?
Bombe i napadački zrakoplovi SAD-a i njegova europskoga satrapa
možda su unazadili diktatorovu kemijsku i bakteriološku
proizvodnju za godinu dana. Tako tvrde pobjednici. Iduća godina -
rok dok se opet ne postigne stanje od prije ovog ramadana - ni
izdaleka neće biti dovoljno duga za uklanjanje štete koju moraju
snositi Sadamovi protivnici. A on iz rata izlazi ojačan, dok ne
stvori razlog za sljedeći rat" - piše Karl Grobe u uvodniku lista.