ZAGREB, 16. prosinca (Hina) - Četrdeset i šest vodećih hrvatskih +izvoznika, u anketi Privrednog vjesnika (PV) ocjenjuje kako su +Hrvatskoj hitno treba gospodarska strategija, posebice izvozna. +Gotovo svi anketirani navode da profit
nije glavni motiv izvoza, +izvozi se iz nužde, a ne radi koristi, a makroekonomska politika +više otežava izvoz, nego što ga potiče. No ipak, napominju kako je u +posljednje vrijeme vidljiv pomak u shvaćanju i potrebi mijenjanja +izvozne politike, što je izravno utjecalo na povoljniji trend +izvoza. Ti su podaci izneseni na današnjem okruglom stolu "Kako +unaprijediti hrvatski izvoz", koji je nakon predstavljanja ankete +i posebnog izdanja PV-a održan u Hrvatskoj gospodarskoj +komori.
ZAGREB, 16. prosinca (Hina) - Četrdeset i šest vodećih hrvatskih
izvoznika, u anketi Privrednog vjesnika (PV) ocjenjuje kako su
Hrvatskoj hitno treba gospodarska strategija, posebice izvozna.
Gotovo svi anketirani navode da profit nije glavni motiv izvoza,
izvozi se iz nužde, a ne radi koristi, a makroekonomska politika
više otežava izvoz, nego što ga potiče. No ipak, napominju kako je u
posljednje vrijeme vidljiv pomak u shvaćanju i potrebi mijenjanja
izvozne politike, što je izravno utjecalo na povoljniji trend
izvoza. Ti su podaci izneseni na današnjem okruglom stolu "Kako
unaprijediti hrvatski izvoz", koji je nakon predstavljanja ankete
i posebnog izdanja PV-a održan u Hrvatskoj gospodarskoj
komori.#L#
Tečajna politika, smatra većina sudionika, zbunjuje hrvatske
izvoznike. Mnogi od njih smatraju da se jaka domaća valuta, kao
vrsta pritiska na domaće proizvođače i njihovo restrukturiranje i
poticanje konkurentnosti, nakon petogodišnjeg iskustva pokazala
kontraproduktivnom. Neki od gospodarstvenika i dalje drže da bi
razina tečaja kune u odnosu na DEM trebala kretati oko "četiri
četvorke". No, nitko od njih ne zaziva devalvaciju.
Ponovljeni su ocjene iz ankete o potrebi radikalne promjene
ekonomske politike za povećanje izvoza. Posebno se navodi potreba
stvaranja uvjeta za ubrzani ulazak u ekonomske integracije,
smanjenje troškova proizvodnje, poticanje novih tehnologija i
investicija, poticanje izvoza kroz tečaj, subvencije i kreditne
olakšice te bolja koordinacija izvoznih aktivnosti i promocije
hrvatskih proizvoda.
Dr. Uroš Dujšin s Pravnog fakulteta u svojoj analizi načina
povećanja izvoza ističe četiri preduvjeta, napominjući kako
kako Hrvatska zasad niti jednom nije udovoljila. "Tečaj ne smije
biti veći od domaće kupovne moći, kamatne stope ne smiju biti puno
više od stopa u konkurentnim zemljama, nadnice ne smiju biti više od
nadnica zemalja s kojima trgujemo a stopa inflacije mora
osiguravati stabilnost valutnog tečaja", drži Dujšin. Za
njega je stabilnost tečaja jedina brana za rast cijena.
U Hrvatskoj je međutim uočen raskorak između potreba i mogućnosti i
privid stabilnosti koji se temelji na stabilnom tečaju, koja bi se,
po njegovoj ocjeni, mogao srušiti kao "kula od karata".
Ravnatelj Ekonomskog instituta Zagreb dr. Zvonimir Baletić
naglašava da svatko tko podcjenjuje svoju valutu, podcjenjuje
svoju proizvodnju, svojega radnika i svoju robu. Baletić je
napomenuo kako su mjere za povećanje izvoza dobre, ali se upitao tko
će zaštiti domaće proizvođače i resurse da budu konkurentniji
upravo na domaćem tržištu.
Dr. Mladen Vedriš podupire gospodarstvenike u njihovim traženjima
razgovora i dogovora s Vladinim dužnosnicima oko ekonomske
politike, kako bi se napokon zacrtani ciljevi počeli i
ostvarivati.
(Hina) bma db