ZAGREB, 10. prosinca (Hina) - Od početka iduće godine alkoholna +pića koja će se prodavati u Hrvatskoj morat će, prema Zakonu o +izmjenama i dopunama Zakona o posebnom porezu na alkohol, biti +označena posebnom markicom Ministarstva
financija RH, +nalijepljenom preko čepa na boci. Troškove tiskanja posebnih +markica snosit će proizvođači, nakon što svojim područnim uredima +Porezne uprave podnesu zahtjev za njihovo tiskanje. Tako će +proizvođači alkoholnih pića porez plaćati i prije no što svoje boce +ispune sadržajem, a to bi, prema njihovoj ocjeni, moglo dodatno +smanjiti potrošnju alkoholnih pića i povisiti cijene.
ZAGREB, 10. prosinca (Hina) - Od početka iduće godine alkoholna
pića koja će se prodavati u Hrvatskoj morat će, prema Zakonu o
izmjenama i dopunama Zakona o posebnom porezu na alkohol, biti
označena posebnom markicom Ministarstva financija RH,
nalijepljenom preko čepa na boci. Troškove tiskanja posebnih
markica snosit će proizvođači, nakon što svojim područnim uredima
Porezne uprave podnesu zahtjev za njihovo tiskanje. Tako će
proizvođači alkoholnih pića porez plaćati i prije no što svoje boce
ispune sadržajem, a to bi, prema njihovoj ocjeni, moglo dodatno
smanjiti potrošnju alkoholnih pića i povisiti cijene.#L#
Od toga su izuzeta vina, koja se stavljaju u promet uz uvjete i na
način propisan Zakonom o vinu i Pravilnikom o vinu.
Pravne i fizičke osobe koje se bave prodajom alkohola i alkoholnih
pića, a nisu porezni obveznici, morat će do 31. ožujka iduće godine
obvezatno obilježiti posebnim markicama sav alkohol na propisan
način.
"Uvođenjem posebnih markica naši će krajnji proizvodi poskupjeti
za tri do šest kuna, ovisno o vrsti proizvoda. To će zasigurno
uzrokovati dodatni pad potrošnje alkohola i opteretiti poslovanje
domaćih tvrtki koje se bave proizvodnjom alkoholnih pića. Teško se
možemo boriti za veću prodaju alkohola kada se ona pokušava
dodatnim mjerama ograničiti", rekao je predsjednik Uprave
Istravino Exporta Edvard Piacun.
Novčana kazna za prodaju alkoholnih pića bez markice zakonom je
predviđena u rasponu od 40 tisuća do dva milijuna kuna, a za prodaju
na otvorenim mjestima poput tržnica raspon novčane kazne iznosi od
20 tisuća do četiri milijuna kuna.
Od studenoga ove godine plaća se i poseban porez na alkohol ili
alkoholna pića od 40 kuna po litri u njima sadržanog apsolutnog
alkohola, bez obzira radi li se o uvezenim ili domaćim pićima.
Drugim riječima, domaća se alkoholna pića od toga mjeseca oporezuju
za 10 kuna više nego ranije, a uvezena za 20 kuna manje.
Izjednačavanjem posebnog poreza na promet domaćim i uvoznim
alkoholnim pićima stvara se prostor za povećanje cijena domaćih
proizvoda takve vrste, koje bi se u maloprodaji kretalo prema,
procjeni financijskih analitičara, od 8,0 do 14 posto.
Većina proizvođača je procijenila da takvo povećanje cijena
alkoholnim pićima domaće tržište ne bi moglo podnijeti ponajprije
zbog slabe kupovne moći. Stoga ili nisu povećavali cijene svojim
proizvodima ili su povećanja neznatna i iznose do 1,5 kuna po boci.
Primjer takve poslovne politike iznijelo je poslovodstvo Badela
1862, koje procjenjuje da bi povećanje cijena dovelo do daljnjeg
pada njihove prodaje, što bi toj tvrtki nanijelo nepovratne štete.
Badelova Uprava je povećanje poreza, koji bi se mogao pretočiti u
cijenu proizvoda, pokrila daljnjim smanjivanjem troškova unutar
tvrtke. Isto će tako postupiti i po uvođenju posebnih markica.
"Radi se o dodatnom udaru na likvidnost, no sada se to više ne da
izbjeći. Ja potpuno razumijem zakonodavca, jer je lakše
oporezivati alkohol i cigarete nego kruh i mlijeko. Da sam u kojem
slučaju u poziciji zakonodavca vjerojatno bih se ponašao na isti
način", rekao je direktor Badela 1862 Želimir Golubić.
Domagoj Juričić
(Hina) dju sbo