ES-TRŽIŠTE-KRIZE +2.XII.EL PAIS-O GLOBALNOM TRŽIŠTU ++ŠPANJOLSKA+EL PAIS+2. XII. 1998.+Na golemom tržištu+"Kad se učinilo da je financijska kriza popustila, iako možda samo +za trenutak, utrka za spajanjima i kupovanjima velikih
svjetskih +tvrtka obnovljena je s još većom pohlepom nego što je to bilo prije +ljeta. Exxonovo gutanje američke naftne kompanije Mobil i kupnja +američke banke Bankers Trust, koju je izvela Deutsche Bank, dva su +događaja kojima će se stvoriti najveća svjetska naftna kompanija i +najveća banka na našem planetu.+Nova Deutsche Bank imat će aktivu vrijednu 120 bilijuna peseta, a to +je 50 posto više nego što iznosi španjolski proračun, dok će +kupovanje tvrtke Mobil stajati gotovo 12 bilijuna peseta. Teško je +zamisliti veće operacije koje bi, kao rezultat, imale takvu +dominaciju na tržištima.+Operacije koje su izveli Deutsche Bank i Exxon, ali i ostale, manje +financijske operacije, kao što je kupovanje tvrtke London +Electricity koju je obavila Electricite de France ili predviđeno +spajanje francuske kemijske industrije Rhone-Poulenc i njemačke +Hoechst, pokazuju da se velike industrijske tvrtke opet okreću
ŠPANJOLSKA
EL PAIS
2. XII. 1998.
Na golemom tržištu
"Kad se učinilo da je financijska kriza popustila, iako možda samo
za trenutak, utrka za spajanjima i kupovanjima velikih svjetskih
tvrtka obnovljena je s još većom pohlepom nego što je to bilo prije
ljeta. Exxonovo gutanje američke naftne kompanije Mobil i kupnja
američke banke Bankers Trust, koju je izvela Deutsche Bank, dva su
događaja kojima će se stvoriti najveća svjetska naftna kompanija i
najveća banka na našem planetu.
Nova Deutsche Bank imat će aktivu vrijednu 120 bilijuna peseta, a to
je 50 posto više nego što iznosi španjolski proračun, dok će
kupovanje tvrtke Mobil stajati gotovo 12 bilijuna peseta. Teško je
zamisliti veće operacije koje bi, kao rezultat, imale takvu
dominaciju na tržištima.
Operacije koje su izveli Deutsche Bank i Exxon, ali i ostale, manje
financijske operacije, kao što je kupovanje tvrtke London
Electricity koju je obavila Electricite de France ili predviđeno
spajanje francuske kemijske industrije Rhone-Poulenc i njemačke
Hoechst, pokazuju da se velike industrijske tvrtke opet okreću
kupovanju drugih tvrtaka kao strategiji za povećavanje svojih
poslova na globalnom tržištu. A Exxon i Deutsche Bank izveli su dva
najspektakularnija poteza među deset najvećih operacija spajanja u
posljednje dvije godine, što je radikalno promijenilo moć tvrtaka u
svijetu.
Kupovanja tvrtaka opasni su potezi. Ne jamče ostvarivanje
strateških ciljeva, a kad je riječ o cijeni koju za to treba
platiti, opravdavaju ih samo golema povećavanja rentabilnosti.
Plod su 'prirodnog poticaja' na okupljanje, kako bi se moglo
preživjeti na tržištu koje se sve više globalizira, ali često ti
potezi imaju dramatične posljedice na smanjivanje broja radnih
mjesta. Nova Deutsche Bank ukinut će 5.000 radnih mjesta, a to
smanjivanje vjerojatno će biti nepovratno, zbog povećanja
konkurentnosti na tržištu.
A pitanje je hoće li kod tako velikih tvrtaka, čija se veličina
razlikuje ovisno o djelatnosti, povećavanje uz pomoć kupovanja
drugih tvrtaka zaista stvoriti rentabilnije i konkurentnije
tvrtke.
Bilo bi posve nepotrebno ograničiti se na naglašavanje tih
proturječnosti. Stvaranje industrijskih grupacija više se ne može
analizirati na isti način kao što se to činilo prethodnih
desetljeća, budući da tržište na kojemu djeluju i koje moraju
zadovoljiti te tvrtke više nije ograničeno državnim granicama ili
udaljenostima između kontinenata, nego se proteže na cijelu
zemaljsku kuglu. Mijenjaju se pravila igre.
Ako se i ostave po strani pritužbe zbog gubitka konkurencije, bilo
bi dobro da ustanove zadužene za nadzor poslovanja na tržištu i
sprječavanje zloporabe dominirajućeg položaja, a takva je ustanova
Europsko povjerenstvo, povećaju mogućnosti za svoje pravno
djelovanje i na svjetskom tržištu.
Budući da se gospodarskim i financijskim krizama moraju baviti
nadnacionalne ustanove, stvaranje golemoga tržišta na kojemu
posluju goleme tvrtke traži stvaranje nadnacionalnih ustanova i
norma za nadzor. Boeingom se ne može upravljati pomoću uređaja
kakvi postoje u nekom malom, turističkom zrakoplovu", stoji u
uvodniku lista.