WASHINGTON, 30. studenoga (Hina/Reuters) - Povjesničari i +odvjetnici koji su uključeni u istraživanja tužbi i odštetnih +zahtjeva bivših zarobljenika iz Drugog svjetskog rata, pronašli su +dokaze da su američki proizvođači automobila
surađivali s +njemačkim nacističkim režimom, piše u ponedjeljak Washington Post. +
WASHINGTON, 30. studenoga (Hina/Reuters) - Povjesničari i
odvjetnici koji su uključeni u istraživanja tužbi i odštetnih
zahtjeva bivših zarobljenika iz Drugog svjetskog rata, pronašli su
dokaze da su američki proizvođači automobila surađivali s
njemačkim nacističkim režimom, piše u ponedjeljak Washington Post.
#L#
Washingtonski odvjetnik Michael Hausfeld, koji zastupa rusku ratnu
zarobljenicu i prisilnu radnicu Elsu Iwanovat u njenoj tužbi protiv
tvrtke Ford Motor Co., rekao je kako bi se slična akcija mogla
primjeniti i protiv General Motorsa.
"Postoji mnogo indikacija da su se odvijali potajni kontakti"
između američkih tvrtki i njihovih podružnica u Njemačkoj tijekom
rata, rekao je američki istraživač Henry Schneider. Istraživači
nastoje utvrditi jesu li američki proizvođači imali izravan ili
neizravan profit od prisilnog rada ratnih zarobljenika u
Njemačkoj.
Izvješće američke vojske datirano 5. rujna 1945. kaže da je
njemačka podružnica Forda "služila nacistima, barem kada se radio o
vojnim vozilima" i to s "pristankom" iz američkog sjedišta
kompanije, piše Post.
Schneider je rekao da je Ford tijekom rata pristao na komplicirani
sporazum kojim je Njemačkoj omogućen dodatni pristup velikim
količinama strateški važnog sirovog materijala, poglavito gume.
Slične se optužbe pripisuju i General Motorsu, a knjiga autora
Bradforda Snella, koja će se u tisku pojaviti sljedeće godine,
optužit će spomenutu kompaniju za igranje ključne uloge u
Hitlerovim invazijama na Poljsku i SSSR.
"General Motors je za Njemačku bio važniji od švicarskih banaka",
rekao je Snell. On je dodao kako mu je Hitlerov ministar za
naoružanje Albert Speer 1977. godine osobno rekao da "Hitler ne bi
niti pomislio napasti Poljsku" da mu General Motors nije osigurao
tehnologiju za sintetičko gorivo.
General Motors i Ford tvrde da imaju vrlo malu ili nikakvu
odgovornost za poslovanje njemačkih podružnica, koje su 1939.
godine kontrolirale 70 posto njemačkog tržišta automobila i zatim
se po izbijanju rata brzo preorijentirale na ratnu proizvodnju.
Međutim, dokumenti iz američkih i njemačkih arhiva indiciraju da su
američke tvrtke imale dobiti od prisilnog rada svojih sestrinskih
tvrtki u Njemačkoj, piše Washington Post.
Glasnogovornik Forda John Spellich je izjavio kako je Ford održavao
kontakte s njemačkim kolegama sve dok američka vlada nije prekinula
diplomatske odnose s Njemačkom, a to se dogodilo tek u prosincu
1941. godine. On je priznao da je nakon rata američki Ford iz
tvornice Forda u Koelnu primio dividendu za razdoblje od 1940-43.
godine u iznosu od 60.000 dolara (ondašnje vrijednosti).
Iz General Motorsa se brane tvrdnjama da su izgubili svaku kontrolu
nad njemačkim podružnicama već u rujnu 1939. godine.
(Hina) dj sb