US-DOKUMENTI - EURO-Parlament +US IHT 24. XI. EURO ++SJEDINJENE DRŽAVE+THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE+24. XI. 1998.+Novi europski put+"Europske ljevičarske vlade sastavile su dokument u kojem izlažu +svoje zamisli o gospodarskoj
reformi koju zovu Novi europski +način", piše John Vincour.+"(...) Nakon nekoliko tjedana opaski koje su stizale od novih +ljevičarskih vlada Njemačke i Italije, činilo se da Europa možda +razmatra pomak prema nadzoru nad tržištima valuta i smanjivanju +svojih gospodarskih ciljeva. Ali taj se dokument oštro kreće u +suprotnom smjeru.+On prigrljuje ono što od dogovora u Maastrichtu predstavlja +europsko gospodarsko pravovjerje. U dokumentu se tvrdi da su mu +slobodna trgovina i tržište bliski te da će Europa pod vodstvom +socijalista i socijaldemokrata braniti monetarnu stabilnost i +proračunsku krutost. Nije prisutna nijedna od tradicionalnih +poluga ljevici bliske keynesijanske politike.+Što je ostalo od ljevice u tom pažljivo uobličenom nacrtu koji je +kilometrima udaljen od manifesta? Dokument dotiče rubove, ali ne +zalazi dublje u područja poput koordinacije porezne politike,
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
24. XI. 1998.
Novi europski put
"Europske ljevičarske vlade sastavile su dokument u kojem izlažu
svoje zamisli o gospodarskoj reformi koju zovu Novi europski
način", piše John Vincour.
"(...) Nakon nekoliko tjedana opaski koje su stizale od novih
ljevičarskih vlada Njemačke i Italije, činilo se da Europa možda
razmatra pomak prema nadzoru nad tržištima valuta i smanjivanju
svojih gospodarskih ciljeva. Ali taj se dokument oštro kreće u
suprotnom smjeru.
On prigrljuje ono što od dogovora u Maastrichtu predstavlja
europsko gospodarsko pravovjerje. U dokumentu se tvrdi da su mu
slobodna trgovina i tržište bliski te da će Europa pod vodstvom
socijalista i socijaldemokrata braniti monetarnu stabilnost i
proračunsku krutost. Nije prisutna nijedna od tradicionalnih
poluga ljevici bliske keynesijanske politike.
Što je ostalo od ljevice u tom pažljivo uobličenom nacrtu koji je
kilometrima udaljen od manifesta? Dokument dotiče rubove, ali ne
zalazi dublje u područja poput koordinacije porezne politike,
nadnica i minimuma socijalnih prava, gdje se od nekih europskih
lijevih vlada očekuje da zahtijevaju mjere standardizacije koje
kritičari mogu smatrati pokušajem ograničavanja konkurencije.
Taj se dokument, objavljen u nedjelju s odobrenjem europskih
socijalističkih financijskih ministara u Bruxellesu, opisuje kao
politički program s ciljem 'obnavljanja povjerenja u europski
put'. (...)
Bez obzira na namjeru sastavljača, ili mogući učinak dokumenta na
ono što on naziva obnavljanjem društva pune zaposlenosti, dokument
podsjeća na pokušaje britanskih laburista da istaknu svoju
povezanost sa zamislima socijalne pravde istodobno braneći status
quo strogog nadzora nad dugom, manjkovima i javnom potrošnjom.
(...)
Izgleda da dokument jednostavno okreće leđa dobrom dijelu
pojedinačnih elemenata ljevičarskog programa koji su prisutni u
europskoj raspri otkad su Tony Blair i Lionel Jospin preuzeli vlast
1997., a Gerhard Schroeder i Massimo D'Alema ove godine.
Dokument se ograđuje od poziva na smanjenje radnog tjedna, poput
Jospinove zamisli o 35 satnom radnom tjednu. On izravno poziva na
liberalizaciju telekomunikacijskog tržišta, i ustraje na tvrdnji
da se 'uporaba državne pomoći mora pažljivo nadzirati.'
Općenito, vrijedi pravilo: 'Država djeluje kad tržišta ne
uspiju'.
No, nema zahtjeva za osjetno snažnijim nadzorom financijskih
tržišta, niti ičega što nalikuje prijedlogu koji bi
socijalističkim vladama dopustio da upravljaju stajalištima
Europske središnje banke. Također nema ni traga Jospinovim
prošlogodišnjim pozivima na stvaranje tzv. gospodarske vlade kao
protuteže Europskoj središnjoj banci.
Europska bi banka, u želji da zaštiti stabilnost cijena, trebala
uzeti u obzir rast i zaposlenost, kaže dokument. (...)
Ukoliko jedna rečenica sažima osjećaj predanosti strogim
gospodarskim ciljevima uz istovremeno poštivanje društvenih
vrijednosti, ona dolazi u objašnjenju kako bi zemlje članice mogle
zajamčiti uspjeh europske monetarne unije:
'Većina europskih zemalja treba biti oštrija prema svojim
sadašnjim proračunskim manjkovima, no u isto vrijeme osjetljiva na
društvene događaje. Samo tako europske zemlje mogu postići
smanjenje svojih sadašnjih proračunskih manjkova koje će ostaviti
potreban manevarski prostor.'
S politikom dohodaka kao povlasticom vlada pojedinih država,
dokument nije dotaknuo jedno od ostalih područja u kojima je
Lafontaine donio izrazito ljevičarski ton u njemačku vladu. On je
pozvao na europsku koordinaciju politike plaća tako da, kad se euro
uvede, područje ili država ne mogu tražiti konkurentsku prednost
smanjenjem troškova zbog plaća.
Isto tako, Lafontaine je pozvao na utvrđivanje minimuma socijalnog
standarda, zalažući se protiv mogućnosti da država koristi
razmjerno niski stupanj socijalne zaštite radi privlačenja
poslova."