DE-NJEMAČKA-OBRANA-DIPLOMACIJA-Organizacije/savezi-Obrana-Diplomacija-Ratovi +nj10.XI.TAZ:Njem. i jačanje UN i OESS-a ++NJEMAČKA+DIE TAGESZEITUNG+10. XI. 1998.+Nova crveno-zelena vlada miri se s NATO-ovom ulogom svjetskog
+policajca+"'Kontinuitet, pouzdanost, predvidljivost, saveznička odanost' - +naravno, omiljene riječi Joschke Fischera, koje su proteklih +tjedana novom njemačkom ministru vanjskih poslova donijele gotovo +jednoglasne pohvale u objavljenom mnijenju, pravi su signal +Poljskoj i ostalim istočnoeuropskim državama, još iz povijesnih +razloga razumljivo zabrinutim zbog moguće izdvojene njemačke +politike. Pritom valja napomenuti da bismo i u tom pogledu zbog +starih dugova prethodne vlade željeli podrobnije znati što +kontinuitet točno podrazumijeva - primjerice, u politici prema +prognanicima ili u pitanju sramnog uskraćivanja primjerene odštete +nekadašnjim prisilnim radnicima i preživjelim zarobljenicima +njemačkih koncentracijskih logora u istočnoj Europi.+No, u smjeru Washingtona Fischerove omiljene riječi i slične izjave +kancelara Schr?dera i ministra obrane Scharpinga očituju zapravo +političku nemaštovitost, naivnost, prostodušnost i nedostatak +hrabrosti pri zastupanju dosadašnjih uvjerenja. Osim toga,
NJEMAČKA
DIE TAGESZEITUNG
10. XI. 1998.
Nova crveno-zelena vlada miri se s NATO-ovom ulogom svjetskog
policajca
"'Kontinuitet, pouzdanost, predvidljivost, saveznička odanost' -
naravno, omiljene riječi Joschke Fischera, koje su proteklih
tjedana novom njemačkom ministru vanjskih poslova donijele gotovo
jednoglasne pohvale u objavljenom mnijenju, pravi su signal
Poljskoj i ostalim istočnoeuropskim državama, još iz povijesnih
razloga razumljivo zabrinutim zbog moguće izdvojene njemačke
politike. Pritom valja napomenuti da bismo i u tom pogledu zbog
starih dugova prethodne vlade željeli podrobnije znati što
kontinuitet točno podrazumijeva - primjerice, u politici prema
prognanicima ili u pitanju sramnog uskraćivanja primjerene odštete
nekadašnjim prisilnim radnicima i preživjelim zarobljenicima
njemačkih koncentracijskih logora u istočnoj Europi.
No, u smjeru Washingtona Fischerove omiljene riječi i slične izjave
kancelara Schr?dera i ministra obrane Scharpinga očituju zapravo
političku nemaštovitost, naivnost, prostodušnost i nedostatak
hrabrosti pri zastupanju dosadašnjih uvjerenja. Osim toga,
spomenute riječi prikrivaju - bar retorički - upravo nevjerojatno
brzu promjenu temeljnih odrednica crveno-zelene vanjske i
sigurnosne politike. U roku od samo četiri tjedna - počevši od
zajedničkog Fischerova i Schr?derova posjeta Washingtonu - nova
crveno-zelena vladajuća koalicija prividno je sklopila mir s NATO-
om kao novim svjetskim policajcem, koji će po potrebi djelovati i
bez mandata UN, kao i s angažmanom njemačkih vojnika u tom okviru.
Time je crveno-zelena koalicija zapečatila ono što je protekle
četiri godine spretnom taktikom rezanja salame sustavno promicao
bivši ministar obrane Volker R?he, popraćen blagonaklonom
udvornošću kancelara Kohla i tek sporadičnim dvojbama ministra
vanjskih poslova Klausa Kinkela.
Je li taj razvoj događaja iz protekla četiri tjedna uopće još moguće
ispraviti praktičnom politikom sljedećih mjeseci i godina? Šutnja
dviju vladajućih stranačkih frakcija i stranačkih baza Zelenih i
SPD ne pruža zasad pretjerano povoda za nadu. Sada se gorko osvećuje
činjenica da su dvije stranke na početku predizborne borbe u
proljeće ove godine dopustile svojim matadorima da temu vanjske i
sigurnosne politike izdvoje iz predizborne borbe jer navodno nije
pretjerano zanimljiva biračima. Danas je pak javnost očito spremna
uljuljkati se Fischerovim i Schr?derovim uvjeravanjima da je
odobravanje NATO-ovih zračnih napada na Srbiju bez mandata Vijeća
sigurnosti UN 'iznimka u krizi' te da ne stvara presedan; spremna je
također uljujkati se neodređenim dogovorima iz koalicijskog
sporazuma o jačanju UN-a i OESS-a kao i aktualnom promatračkom
misijom OESS-a na Kosovu. Pritom valja napomenuti da ta misija -
bude li uopće postavljena u zacrtanom opsegu od 2000 osoba - bitno
ovisi o NATO-u. Ispunjenje njezine zadaće ovisi o potpori
zrakoplova i o interventnoj postrojbi NATO-a. Eventualni neuspjeh
toga pothvata bit će pripisan OESS-u te će - umjesto njegovim
jačanjem - rezultirati njegovim slabljenjem. Proteklih je godina
OESS već stekao odgovarajuća iskustva u Bosni - slično kao i
Ujedinjeni narodi. Fischerova dosadašnja očitovanja o težnji
jačanju UN-a potpuno su nekonkretna. Njegov poziv visokoj
povjerenici UN-a za izbjeglice Sadako Ogata da posjeti Bonn radi
tumačenja politike UN-a prema izbjeglicama odaje zapravo nemoć i
nedovoljnu pripremljenost za dužnost njemačkog ministra vanjskih
poslova. Kao da Bonn i posebno zelena frakcija nisu najpodrobnije
upoznati s prigovorima Visokog povjerenstva UN-a za izbjeglice u
vezi s politikom dosadašnje njemačke vlade i s priželjkivanim
ispravkama!
Dajte novim ljudima više vremena! - tako trenutačno glasi
uvriježena reakcija na kritičke upite novoj vladi. No, u vanjskoj i
sigurnosnoj politici vremena je jako malo. Na sastanku na vrhu
NATO-a, koji će biti održan početkom travnja sljedeće godine
povodom NATO-ova 50. rođendana, bit će prihvaćena nova strategija
zapadnog obrambenog saveza. Pripremne odluke o novom dokumentu
trebale bi biti donesene na zasjedanjima ministara vanjskih
poslova i ministara obrane NATO-a u studenom i prosincu ove godine.
U dosadašnjim internim raspravama u NATO-u, ponajprije Sjedinjene
Države snažno inzistiraju da novi strateški dokument izričito
obuhvati i opciju globalnoga vojnog djelovanja NATO-a i bez mandata
UN i radi prijetnje upotrebom atomskog oružja u odnosu prema
takozvanim državama-negativcima.
Uspješan otpor Fischera i Scharpinga tim planovima na
odgovarajućim NATO-ovim savjetovanjima zahtijeva vrlo skoru
osjetnu veću pozornost dviju vladajućih stranaka i snažniji
pritisak na vladu. Doduše, nužno je također da pacifistička ljevica
tih dviju stranaka prestane izbjegavati odgovor na pitanje što bi
se trebalo dogoditi kada zakažu svi nevojni instrumenti
sprječavanja sukoba (odnosno kada nisu ni ozbiljno upotrjebljeni -
kao u većini dosadašnjih slučajeva) te se pojavi izravna opasnost
humanitarne katastrofe i genocida. U tako zaoštrenoj situaciji
podsjećanje na nevojne instrumente jednostavno više nije dovoljno.
Upravo zato što Zeleni i SPD nisu ponudili takav odgovor proteklih
deset mjeseci od početka eskalacije oružanih sukoba na Kosovu -
nisu pokrenute inicijative, primjerice, za stacioniranje
postrojbe UN - NATO je uspio ponovno izboriti mjerodavan utjecaj i
važniju ulogu svjetskog policajca. Vojna eskalacija oružanih
sukoba na Kosovu već prije sljedećeg proljeća odnosno izbijanje
sličnih sukoba i u drugim dijelovima Europe sasvim su mogući. Ne
bude li nova njemačka vlada jako skoro razvila alternativne
prijedloge o vojnoj intervenciji NATO-a i aktivno ih uključila u
međunarodnu raspravu, neće joj preostati gotovo ništa drugo nego da
službeno i konačno blagoslovi novu ulogu NATO-a kao svjetskog
policajca. U tom će slučaju sva lijepa očitovanja težnje jačanju
UN-a i OESS-a ostati tek mrtvo slovo na papiru. Nadalje, u tom će
slučaju biti poštenije da se crveno-zelena vlada založi za promjenu
Povelje UN-a i za njezinu prilagodbu novim međunarodno-pravnim
činjenicama", zaključuje Andreas Zumach.