US-RU-YU-E-UN-KOSOVO-NATO-Organizacije/savezi-Diplomacija-Obrana-Ratovi +njemačka 26. X. TAZ: zašto amerikanci žele izbaciti iz igre un? ++NJEMAČKA+DIE TAGESZEITUNG+26. X. 1998.+Nemoćni NATO+"Uz sve ostalo, i kriza na Kosovu nudi
povod za sumnju u +kompetentnost novinarskog ceha. U sporazumu, sklopljenom s +Holbrookeom 12. listopada, Milošević je prihvatio 'potpuno +povlačenje' srpskih vojnika i pripadnika posebnih policijskih +postrojba s Kosova, objavljuje neprekidno velika većina medija (i +političara). Pritom valja napomenuti da je zapravo postignut tek +sporazum o smanjenju navedenih snaga za represiju na stanje 'od +prije ožujka 1998.' Broj vojnika trebao je biti smanjen s oko 16.500 +na 12.000, a broj pripadnika posebnih policijskih postrojba s 9500 +na 6000.+'NATO pojačava pritisak na Miloševića' - koliko se često ta +floskula nedavno mogla čuti ili pročitati u medijima - samo zato što +zapadni političari vjeruju da retoričkim prijetnjama mogu +potaknuti Miloševića da učini nešto više od pukog izricanja +verbalnih ustupaka, uvijenih u brojne skrivene zamke. Vodeći +predstavnici NATO-a opetovano su hodočastili u Beograd kako bi +zamolili Miloševića da pravodobnim ispunjavanjem obećanja, danih
NJEMAČKA
DIE TAGESZEITUNG
26. X. 1998.
Nemoćni NATO
"Uz sve ostalo, i kriza na Kosovu nudi povod za sumnju u
kompetentnost novinarskog ceha. U sporazumu, sklopljenom s
Holbrookeom 12. listopada, Milošević je prihvatio 'potpuno
povlačenje' srpskih vojnika i pripadnika posebnih policijskih
postrojba s Kosova, objavljuje neprekidno velika većina medija (i
političara). Pritom valja napomenuti da je zapravo postignut tek
sporazum o smanjenju navedenih snaga za represiju na stanje 'od
prije ožujka 1998.' Broj vojnika trebao je biti smanjen s oko 16.500
na 12.000, a broj pripadnika posebnih policijskih postrojba s 9500
na 6000.
'NATO pojačava pritisak na Miloševića' - koliko se često ta
floskula nedavno mogla čuti ili pročitati u medijima - samo zato što
zapadni političari vjeruju da retoričkim prijetnjama mogu
potaknuti Miloševića da učini nešto više od pukog izricanja
verbalnih ustupaka, uvijenih u brojne skrivene zamke. Vodeći
predstavnici NATO-a opetovano su hodočastili u Beograd kako bi
zamolili Miloševića da pravodobnim ispunjavanjem obećanja, danih
Holbrookeu, pomogne da zapadni savez ne bude prisiljen ostvariti
svoje prijetnje, ali i da usprkos tome sačuva obraz.
No, bliži se trenutak istine. Nako dugotrajnih savjetovanja,
Vijeće sigurnosti UN-a donijelo je u noći na nedjelju potpuno
nemoćnu rezoluciju o planiranom angažmanu 2000 promatrača OESS-a
na Kosovu. Stoga je i dalje neizvjesno hoće li misija OESS-a biti
pokrenuta, u kojem opsegu i koliko djelotvorna može biti na samom
terenu. Osim toga, sutra će, bez priželjkivanog rezultata, po drugi
puta isteći već produljeni NATO-ov 'ultimatum' Miloševiću.
NATO-ova prijeteća politika bila je dosada kontraproduktivna,
stabilizirajući Miloševića na unutarnjopolitičkoj razini i
potičući ga na gašenje malobrojnih preostalih nezavisnih medija.
Što se tiče OVK-a, ta je politika stvorila iluziju da ta ilegalna
organizacija izazivanjem oružanih izgreda može iznuditi NATO-ovo
bombardiranje srpske vojske.
Kako dalje u opisanoj potpuno zamršenoj situaciji? Voljeli bismo da
nam na to pitanje odgovori kolega u listu Erich Rathfelder,
političari njemačkih Zelenih te profesori Daniel Cohn-Bendit,
Micha Brumlik, Hajo Funke i ostali. Dakle, svi oni koji su proteklih
tjedana u ovom listu podupirali prijetnju i izvedbu NATO-vih vojnih
udara na Srbiju, očitujući zadovoljstvo odgovarajućim odobrenjem
Bundestaga, novog ministra vanjskih poslova Fischera i većine
Zelenih, i proglašavajući takvu odluku izrazom realpolitičke
zrelosti buduće vladajuće stranke kao i normalnosti nove Njemačke.
Kakav bi savjet danas mogli dati NATO-u? Treba li zapadni obrambeni
savez opet produljiti svoj ultimatum? Ili ga možda odbaciti i
potpuno povući već smanjenu vojnu prijetnju povlačenjem američkog
nosača zrakoplova iz Jadrana? Ili bi NATO sada napokon trebao
udariti i, bar kratkoročno, raspršiti našu nepodnošljivu nemoć u
odnosu na nastavljanje zločina srbijanskih 'snaga sigurnosti' na
Kosovu?
Kakav bi još učinak mogli polučiti zračni udari NATO-a? Mogu li
uistinu zajamčiti 'apsolutno pravo na život' oko 300 tisuća
izbjeglica, o kojem opravdano govore Brumlik i Funke? I tako - 'bar
argumenatima morala'- opravdati 'povredu međunarodnog
prava'(Brumlik/Funke)? Zagovornici NATO-vih zračnih udara - bez
obzira na političku usmjerenost - nisu dali potpun odgovor na to
pitanje. To je njihova glavna dvojba - izvan okvira
međunarodnopravnih dvojbi, pacifističkih prigovora i brige zbog
posljedica za odnos prema Rusiji.
Što će se dogoditi ako Milošević ne popusti nakon prvih stupnjeva
eskalacije oružane sile u vidu NATO-vih zračnih udara na vojne
ciljeve, te ako možda čak i pooštri nasilje nad Albancima? Može li
NATO u tom slučaju jednostavno odustati? Ili će tada morati
bombardirati civilne ciljeve?
Te su dvojbe svjesniji časnici NATO-a nego Fischer & Co. Slično se
odnosi i na međunarodnopravne dvojbe. Bivši državni tajnik u
njemačkom ministarstvu obrane i postojano NATO-u odani političar
CDU-a Willy Wimmer NATO-ve zračne udare bez mandata UN-a smatra
'ponorom međunarodnog prava', upozoravajući na opasnost
'presedana, kojeg ćemo se svi kasnije sjećati s užasom'. A Cohn-
Benedit i ostali političari Zelenih umanjuju značenje tog
presedana, naivno umirujući sami sebe da se takav 'jedinstveni
slučaj krize' neće ponoviti. Time su Ujedinjeni narodi bačeni na
smetlište povijesti. Dovoljno je podsjetiti na Rusiju i Kinu - nije
izrađena analiza, primjerice, američkih nacionalnih interesa,
iako paralizu UN-a nije moguće shvatiti bez tog čimbenika. NATO
dobiva pohvale kao jedina preostala ustanova sposobna za akciju i
za obranu ljudskih prava (Cohn-Bendit). Zapadnom obrambenom savezu
preporučuje se akcija na Kosovu, usprkos predvidljivom neuspjehu,
kao model za ostale regije sa sukobima (Rathfelder).
Tko svjesno ili iz neznanja i nemara tako govori i piše, podupire
realna i već daleko uznapredovala razmatranja u SAD-u i u
dijelovima NATO-a da UN ubuduće treba u potpunosti isključiti iz
procesa rješavanja međunarodnih sukoba. U skladu s takvim
stajalištima, zapadni bi vojni savez trebao imati potpuno
odriješene ruke za vojne intervencije neovisno o mandatu UN-a i
sukladno interesima svojih članica. Osvrt na predvidljive regije
sa sukobima u sljedećim godnama - primjerice Kavkaz i njegove
ogromne zalihe nafte i zemnog plina - pokazuje da u fokusu tih
težnji nije bezuvjetno ostvarivanje ljudskih prava. Iscrpljivanje
spomenutih prirodnih bogatstava i nužni putevi za prijevoz predmet
su sukoba koji trenutno jača između Washingtona i Moskve.
Potpuno je moguće da se u tom kontekstu postavi i pitanje djelovanja
NATO-a. I to je jedno od mogućih objašnjenja za ruski veto na vojnu
intervenciju NATO-a na Kosovu. Zapad do sada nije čak ni ozbiljno
razmotrio mogućnost da Rusija bude spremna sudjelovati u
zajedničkoj intervenciji pod okriljem NATO-a. Fischer i Co. povući
će odgovoran vanjskopolitički potez ako tu mogućnost konačno
uvrste u dnevni red, nakon što je NATO iscrpio sve svoje ideje",
smatra Andreas Zumach.