FR-INTERVENCIJE-SUKOBI-STRATEGIJA +fr 12. XI. fr LNO strateg. Zapada na Kosovu ++FRANCUSKA+LE NOUVEL OBSERVATEUR+12. XI. 1998.+Kosovo, europski laboratorij za strategiju+"Europski vojnici, američka logistika, francusko zapovjedništvo.
+Na Kosovu francuska vlada namjerava izvesti jednu praizvedbu. +Presedan u okviru NATO-a, u kojemu se sve do sada za američko +uključivanje moralo osigurati i američko zapovijedanje +operacijom. Ali radi se i o presedanu u Europi, u kojoj se koncept +europske obrane, često brkan s obranom pod zastavom sa žutim +zvjezdicama, uvijek spoticao o nesposobnost Europljana da u ruke +uzmu vlastitu sudbinu. Za desetak dana 'snage za brzo djelovanje', +zadužene za zaštitu oko 2.000 OESS-ovih 'verifikatora' koji na +terenu nadziru prekid neprijateljstava između srpske vojske i +albanskih boraca za nezavisnost pokrajine Kosovo, razmjestit će se +u Makedoniji. U njima će polovicu vojnika činiti Francuzi, drugu +polovicu engleski, njemački, talijanski i nizozemski vojnici, a +vrhovno zapovjedništvo imat će Francuska. SAD će osigurati +satelitski sustav za vezu. U slučaju izgreda s ekstremistima iz +OVK-a ili sa srpskim ekstremistima, te 'ekspedicijske' postrojbe +(1500 vojnika prevezenih helikopterima) intervenirat će u roku od
FRANCUSKA
LE NOUVEL OBSERVATEUR
12. XI. 1998.
Kosovo, europski laboratorij za strategiju
"Europski vojnici, američka logistika, francusko zapovjedništvo.
Na Kosovu francuska vlada namjerava izvesti jednu praizvedbu.
Presedan u okviru NATO-a, u kojemu se sve do sada za američko
uključivanje moralo osigurati i američko zapovijedanje
operacijom. Ali radi se i o presedanu u Europi, u kojoj se koncept
europske obrane, često brkan s obranom pod zastavom sa žutim
zvjezdicama, uvijek spoticao o nesposobnost Europljana da u ruke
uzmu vlastitu sudbinu. Za desetak dana 'snage za brzo djelovanje',
zadužene za zaštitu oko 2.000 OESS-ovih 'verifikatora' koji na
terenu nadziru prekid neprijateljstava između srpske vojske i
albanskih boraca za nezavisnost pokrajine Kosovo, razmjestit će se
u Makedoniji. U njima će polovicu vojnika činiti Francuzi, drugu
polovicu engleski, njemački, talijanski i nizozemski vojnici, a
vrhovno zapovjedništvo imat će Francuska. SAD će osigurati
satelitski sustav za vezu. U slučaju izgreda s ekstremistima iz
OVK-a ili sa srpskim ekstremistima, te 'ekspedicijske' postrojbe
(1500 vojnika prevezenih helikopterima) intervenirat će u roku od
jednog sata. 'Zadatak nije lak, a potpuni uspjeh nije zajamčen',
objašnjava ministar obrane Alain Richard, tvorac tih snaga, 'ali
nismo mogli vječno čekati neku krizu 'bez rizika' u kojoj bismo
intervenirali. Ovoga je puta poruka jasna. Europa može djelovati u
sklopu Atlantskog saveza, prevladavajući razliku između države
koja je punopravna članica NATO-a i Francuske, koja to nije. Nitko
ne kaže da SAD ne bi trebao sudjelovati u europskoj sigurnosnoj
politici, ali nitko više u Europi ne kaže ni da Europi ne treba
vlastita, samostalna mogućnost za obranu'.
Zamisao stvaranja zajedničke europske obrambene politike, u skladu
sa sporazumom iz Maastrichta, nanovo potvrđena i u Amsterdamu,
nikada se zapravo nije zaista pojavila na površini, pa je ova
inicijativa prava mala revolucija. Za vrijeme jugoslavenske krize
Europa se nije usudila upuštati u politiku, prepuštajući SAD-u
opasne intervencije. A Francuska, koja je sada u ulozi promicatelja
novih koncepcija, prije je često bila usamljena. Od 1966. nje nije
bilo u zajedničkom NATO-ovu zapovjedništvu, a tek nakon što je
Chirac došao na mjesto francuskoga predsjednika započela je
pokušaje normalizacije odnosa s tom organizacijom, koja je za naše
partnere jedino jamstvo za nekakvu istinsku obranu. Napuštajući
nacionalistički stav i ulazeći u tu europsku dimenziju, 'nova je
obrambena politika' trebala vratiti i zajedničko zapovjedništvo,
uz pomoć zapovjednog mjesta NATO-ova južnoga krila, u ime stvaranja
ravnoteže na zapovjednim mjestima između SAD-a i Europe. Ali je
Amerika rekla 'ne'. A pobjeda, g. 1997., ljevice koja je
'degolističkija od samih sljedbenika De Gaullea', s tvrdnjom da
'nisu ostvareni uvjeti za ponovno razmatranje odnosa s vojnim
strukturama (NATO-om)', opet je odgodila to približavanje.
Pozivajući, u listopadu ove godine, 'na novu raspravu o tome što to
zapravo znači, zajednička europska obrana, a da se pri tome ne
stvara europska vojska i da NATO ne bude oslabljen', britanski je
premijer promijenio stanje stvari. Nema sumnje, Tony Blair je želio
pokazati svoje proeuropske osjećaje, na samo nekoliko tjedana
prije uvođenja eura, pri kojemu Velika Britanija neće sudjelovati.
Ali je Francuska iskoristila prigodu za postavljanje svojih
pijuna: europsku zajedničku obrambenu politiku podijeliti na NATO
i na Europsku uniju sa svojom Zapadnoeuropskom unijom, kao
agencijom za tehničku provedbu. Ali u tome još ništa nije učinjeno.
Jedino je nekakva prva 'sinteza', kako se čini, ostvarena na prvom
planu, tijekom neformalnog sastanka ministara obrane
petnaestorice u Beču, 4. studenoga. Službeno, spominjalo se
skidanje prašine sa starih zamisli, na što je Britanac George
Robertson pozivao svoje kolege. A za kulisama je Alain Richard
dobio zeleno svjetlo za dokazivanje da se (...) 'Europa više ne
zadovoljava samo zauzimanjem stavova nego da želi i djelovati na
terenu'.
Kako smo došli do toga? 'Mnoge članice Europske unije bile su
sputane pri rješavanju bosanskoga presedana, a i njegovim
neslavnim rješavanjem. Ali je kosovska kriza smanjila njihove
komplekse', objasio je naš ministar obrane. (...)
Je li to kraj američkoga vodstva? Još nije. 'Nitko ne želi prekid
veze s obje strane Atlantika', kaže Alain Richard i nastavlja: 'Ako
se radi o europskoj obrani, prestanimo govoriti o tome kako sve
treba početi iz početka, jer nitko se ne želi gnjaviti s nama
počinjući sve opet od ništice'. (...)".