DE-NJEMAČKA-POVIJEST-POGROM-Ratovi-Kriminal +nj 9. XI. RDW: 60-god kristalne noći ++NJEMAČKA+RADIO DEUTSCHE WELLE RDW+Program na njemačkom jeziku+9. XI. 1998.+Pogrom: temelj jedne traume+"9. studenog ove godine navršava se 60 godina
takozvane 'noći +pogroma u Reichu'. Njemačka se vjerojatno podjednako nemoćno i +upitno suočava s tim povijesnim datumom koji, po mišljenju svjetske +javnosti, označava početak progona židovskog naroda u Njemačkoj, +kao što je to činila i prethodnih godina. Povijesni udžbenici +bilježe danas tim povodom sljedeće: nacionalsocijalistička +stranka i njezin vrhovni propagandist, ministar Joseph Goebbels, +organiziraju u noći na 10. studenog 1938. pogrom protiv Židova. +Sinagoge su nestajale u plamenu, židovske su trgovine uništavane, +Židovi zlostavljani, ubijani a tisuće njih odvedene u +koncentracijske logore.+Mržnja je buknula potpuno javno. Dio njemačkog naroda javno je +stavljen izvan zakona. Sljedećeg jutra većina Nijemaca stajala je +pred razbijenim prozorskim staklima, spaljenim prozorskim rupama i +tražila svoje židovske susjede. Vrlo je mali broj ljudi +prosvjedovao. Većina se pokorila nacionalnosocijalističkoj
NJEMAČKA
RADIO DEUTSCHE WELLE RDW
Program na njemačkom jeziku
9. XI. 1998.
Pogrom: temelj jedne traume
"9. studenog ove godine navršava se 60 godina takozvane 'noći
pogroma u Reichu'. Njemačka se vjerojatno podjednako nemoćno i
upitno suočava s tim povijesnim datumom koji, po mišljenju svjetske
javnosti, označava početak progona židovskog naroda u Njemačkoj,
kao što je to činila i prethodnih godina. Povijesni udžbenici
bilježe danas tim povodom sljedeće: nacionalsocijalistička
stranka i njezin vrhovni propagandist, ministar Joseph Goebbels,
organiziraju u noći na 10. studenog 1938. pogrom protiv Židova.
Sinagoge su nestajale u plamenu, židovske su trgovine uništavane,
Židovi zlostavljani, ubijani a tisuće njih odvedene u
koncentracijske logore.
Mržnja je buknula potpuno javno. Dio njemačkog naroda javno je
stavljen izvan zakona. Sljedećeg jutra većina Nijemaca stajala je
pred razbijenim prozorskim staklima, spaljenim prozorskim rupama i
tražila svoje židovske susjede. Vrlo je mali broj ljudi
prosvjedovao. Većina se pokorila nacionalnosocijalističkoj
diktaturi, koja je tada već pet godina čvrsto kontrolirala zemlju.
Mnogi povjesničari smatraju da je ta akcija bila pravi glavni pokus
za kasnije industrijski organizirano istrebljivanje Židova u
Europi. Zato je 9. studenog 1938. postavljen temelj njemačke
traume, čije su posljedice osjećaju i danas: uz pripremu
višegodišnje propagande, toga je dana manjinskoj skupini
stanovništva javno načinjena očigledna nepravda. Zapravo su svi
mogli znati što se dogodilo. Prevelik broj građana skrenuo je
pogled. Otpor nije pružio nitko. Sama je država već odavno bila u
rukama jedne stranke i više nije funkcionirala kao pravna država.
Doduše, slični su se izgredi već prije događali u drugim zemljama,
ponajviše na istoku Europe, ali 9. studenoga 1938. jest dan kada je
totalitarizam u zapadnoj Europi otvoreno pokazao svoje ružno lice.
Toga je dana njemački narod po zapovijedi jedne stranke počeo
zaboravljati čovjeka-pojedinca.
To traumatično iskustvo bilo je temelj osnovnog demokratskog
poretka Savezne Republike Njemačke. Temelj demokratske Njemačke
nije u tolikoj mjeri bilo iskustvo žrtava koliko šok pasivnih
gledatelja da je tako nešto uopće moguće. Široki antitotalitarni
konsenzus, koji je u prvim desetljećima nakon rata obuhvatio gotovo
sve stranke, bio je odraz opisanog iskustva harajućih stranačkih
hordi, huškačkih govora protiv sugrađana i nesnošljivosti prema
zastupnicima drugačijeg mišljenja. Bilo je to iskustvo da
bezuvjetna služba ideologiji rezultira gubitkom čovječnosti.
Taj antitotalitarni konsenzus na Zapadu temeljno se razlikovao od
takozvanog 'antifašizma', instaliranog u komunističkom DDR-u,
koji je zloupotrebljavao povijest kako bi je stavio u službu nove
totalitarne ideologije. U njezinu središtu nije bio čovjek već
stranka. Ne čudi što je i taj sustav, koji se uvrstio u globalni
pokret komunističkih diktatura, odnio svoje žrtve, gazeći nogama
ljudsko dostojanstvo. Tako 9. studenog 1938. treba promatrati u
kontekstu dvostrukog iskustva diktature u Njemačkoj: povijesna
sramota ne rezultira uvijek stidom i jasnim konzekvencijama",
zaključuje Guido Heinen.