DE-BANKE +RDW 6. XI. KONTR. FINANC. SUSTAVA ++NJEMAČKI RADIO - RDW+6. XI. 1998.+Tuđmanov prijedlog za kontrolu financijskog sustava nije +originalan +Kada je o financijskoj politici riječ, Hrvatsku muče sasvim drugi +problemi i ona
traga za nekim sasvim drugačijim rješenjima. Ideja +predsjednika Franje Tuđmana koju je iznio na jučerašnjoj svečanoj +sjednici Vlade o osnivanju privremenog koordinacijskog tijela za +kontrolu financijskog sustava, u koji bi ušli predstavnici Vlade, +centralne banke i banaka, nije nova i nije njegova originalna +zamisao. Osvrt Željka Ivankovića.+"Pojavila se već prije šest mjeseci u izvješću Hrvatske narodne +banke o stanju u poslovnom bankarstvu. Tada nije naišla na gotovo +nikakav odjek jer je više bila izraz nemoći središnje banke, nego +rješenje koje bi moglo donijeti rasplet. Naime, nakon izbijanja +afere u Dubrovačkoj banci, u analizu što se zapravo dogodilo zaista +su se uključile sve kontrolne financijske institucije u Hrvatskoj: +od Komisije za izdavanje vrijednosnih papira i Fonda za +privatizaciju do financijske policije, budući da je u Dubrovačkoj +banci odjednom sporno postalo sve: od pretvaranja bankovnih +kredita u dionice i vlasništvo pojedinih poduzeća, do revizijskih
NJEMAČKI RADIO - RDW
6. XI. 1998.
Tuđmanov prijedlog za kontrolu financijskog sustava nije
originalan
Kada je o financijskoj politici riječ, Hrvatsku muče sasvim drugi
problemi i ona traga za nekim sasvim drugačijim rješenjima. Ideja
predsjednika Franje Tuđmana koju je iznio na jučerašnjoj svečanoj
sjednici Vlade o osnivanju privremenog koordinacijskog tijela za
kontrolu financijskog sustava, u koji bi ušli predstavnici Vlade,
centralne banke i banaka, nije nova i nije njegova originalna
zamisao. Osvrt Željka Ivankovića.
"Pojavila se već prije šest mjeseci u izvješću Hrvatske narodne
banke o stanju u poslovnom bankarstvu. Tada nije naišla na gotovo
nikakav odjek jer je više bila izraz nemoći središnje banke, nego
rješenje koje bi moglo donijeti rasplet. Naime, nakon izbijanja
afere u Dubrovačkoj banci, u analizu što se zapravo dogodilo zaista
su se uključile sve kontrolne financijske institucije u Hrvatskoj:
od Komisije za izdavanje vrijednosnih papira i Fonda za
privatizaciju do financijske policije, budući da je u Dubrovačkoj
banci odjednom sporno postalo sve: od pretvaranja bankovnih
kredita u dionice i vlasništvo pojedinih poduzeća, do revizijskih
izvješća i novčanog prometa preko granice, kao uostalom i u nekim
drugim hrvatskim bankama.
Nijedna od tih institucija nije, međutim, otkrila ništa veliko, pa
je pitanje što bi mogle otkriti kad bi i zajedno sjele za isti stol u
nekoj koordinaciji, koja bi uza sve bila privremena i trajala samo
dok se stvari ne srede. Nije, naime otkrila ništa što već prije nisu
znali svi i što nije bila gotovo uobičajena praksa, samo
zloupotrebljena do te razine da je upropaštena peta po veličini
hrvatska banka.
Kad je središnja banka iznijela ideju o koordinaciji, ona je njome
zapravo nastojala za sebe pridobiti političku potporu za
rješavanje stanja. Sada kad Predsjednik Republike prihvaća ideju o
koordinaciji, on time potvrđuje da institucije sustava - kao što su
Vlada i središnja banka - u sadašnjem obliku nemaju dovoljnu
političku potporu da riješe stanje u hrvatskom financijskom
sustavu. Takva bi koordinacija zaista mogla biti privremena,
utoliko što bi se uskoro mogla pretvoriti u neformalni debatni
klub, koji će se s vremenom ugasiti sam od sebe.
A sve to vrijeme hrvatskim bi financijskim sustavom mogle lutati
zombi-banke, koje više ne obavljaju poslove zbog kojih su osnovane,
i za koje su dobile licenciju, a kojih je nakon Dubrovačke banke,
sve više i više. Osim Glumina banke, tu su još uvijek Ilirija banka,
Komercijalna, Građanska štedionica iz Karlovca te Županjska banka
za koju se više ne zna je li živa ili mrtva, a njezine štediše
ostavljene su na cesti bez mogućnosti da dođu ni do zakonom
osiguranih 100.000 kuna.
Da bi se stvar ipak mogla riješiti sugerira prijedlog predsjednika
Tuđmana Vladi da na sve načine zaštiti sve štediše svih posrnulih
banaka. Pitanje je, naravno, koliko će to stajati porezne
obveznike, koji su u sanaciju banaka dosad utrošili trećinu
godišnjeg domaćeg bruto proizvoda.
(RDW)